اصلاح نرخ نان شاید بعد از انتخابات

گروه اقتصادی:  از عبور قیمت سنگک دورو کنجد از مرز ۷ هزار تومان و نرخ بربری خشخاشی از ۵ هزار تومان در برخی نانوایی‌ها، به‌ویژه نانوایی‌های آزادپز، حکایت دارد. به‌نظر می‌رسد افزایش چراغ خاموش نرخ نان، گزینه جایگزین تشکل‌های صنفی و حتی دولت برای عبور بازار نان از بحران باشد.اتحادیه نانوایان می‌گوید: بررسی اصلاح نرخ […]

گروه اقتصادی:  از عبور قیمت سنگک دورو کنجد از مرز ۷ هزار تومان و نرخ بربری خشخاشی از ۵ هزار تومان در برخی نانوایی‌ها، به‌ویژه نانوایی‌های آزادپز، حکایت دارد. به‌نظر می‌رسد افزایش چراغ خاموش نرخ نان، گزینه جایگزین تشکل‌های صنفی و حتی دولت برای عبور بازار نان از بحران باشد.اتحادیه نانوایان می‌گوید: بررسی اصلاح نرخ نان در کارگروه ملی، گندم، آرد و نان و استانداری تهران از یک‌ماه پیش آغاز شده، اما انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران تأکید دارد؛ هنوز هیچ تصمیمی برای افزایش نرخ نان اتخاذ نشده است.

تعویق اصلاح نرخ نان
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران  با بیان اینکه متأسفانه هنوز مسئولان تصمیمی برای اصلاح نرخ نان نگرفته‌اند، گفت: استانداری تهران در پاسخ به پیگیری اتحادیه نانوایان اعلام می‌کند همچنان در حال بررسی مستندات مربوط به افزایش هزینه تمام شده، برای اصلاح نرخ نان است.متأسفانه مسئولان استانداری هم تنها می‌گویند، این موضوع در حال بررسی است. بیژن نوروزمقدم افزود: از پشت پرده اصلاح نرخ نان خبر نداریم، اگرچه دوست داشتیم این کار قبل از انتخابات انجام شود، اما با توجه به شرایط کنونی به‌نظر می‌رسد تصمیم‌گیری در مورد اصلاح نرخ نان به بعد از انتخابات موکول شود، هرچند امیدواریم این اقدام در همین دولت صورت گیرد، زیرا نانوایان دیگر قادر به ادامه فعالیت با شرایط موجود نیستند.

او با اشاره به اینکه قرار بود تا چند هفته قبل نرخ جدید نان تصویب و ابلاغ شود، اما هنوز خبری از این مصوبه نیست، افزود: تأخیر در اصلاح نرخ نان موجب شده اغلب نانوایی‌ها به ناچار برای ادامه بقا، به‌طور غیررسمی قیمت‌ها را دست‌کم ۴۰ درصد افزایش دهند. رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران افزود: البته هنوز برخی نانوایی‌ها به‌دلیل ترس از برخورد‌های تعزیراتی، قیمت نان را افزایش ندادند، اما تعداد اینگونه واحد‌ها بسیار کم است.

از تعطیلی نانوایی‌ها تا تکذیب آرد فروشی
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در مورد علت تعطیلی یا کاهش ساعت کار برخی نانوایی‌ها گفت: آمار و اطلاعات دقیقی در این زمینه نداریم، اما کمبود آرد دلیل تعطیلی نانوایی‌هاست، اگر آرد مورد نیاز نانوایان به موقع تامین نشود، این واحد‌ها یا تعطیل می‌شوند، یا ساعت کار خود را کاهش می‌دهند.

نوروزمقدم افزود: با توجه به درخواست شرکت‌های حمل‌ونقل برای افزایش کرایه حمل آرد، این احتمال نیز وجود دارد که کاهش عرضه و کمبود آرد ناشی از این عامل باشد. او با رد آرد فروشی برای جبران هزینه تمام‌شده تولید نان در برخی واحد‌های صنفی، گفت: هیچ نانوایی راضی به این کار نیست. اگر نرخ نان اصلاح و امکان پخت و عرضه نان با نرخ واقعی فراهم شود، صرفه اقتصادی آن به‌مراتب بیشتر از فروش آرد سهمیه‌ای در بازار است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در پاسخ به همشهری در مورد دلایل کمبود عرضه نان ساده و افزایش پخت نان کنجدی در نانوایی‌ها، گفت: طبیعتا به‌دلیل رشد هزینه تولید و تثبیت دستوری قیمت‌ها، نانوایی‌ها به سمت تولید نان کنجدی و سبوسدار برای جبران هزینه تولید می‌روند، زیرا پخت بربری ساده آن هم با نرخ هزار تومان اصلا به صرفه نیست.نوروزمقدم، افزود: اگر نرخ نان متناسب با هزینه تمام‌شده تولید هر ساله اصلاح شود، دولت، نانوا و مردم راحت‌تر می‌توانند این موضوع را بپذیرند، اما وقتی در طول ۷ سال نرخ نان اصلاح نمی‌شود، بدیهی است که وضع بغرنج می‌شود.

درخواست افزایش ۱۵۰ درصدی کرایه حمل آرد
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران از تأثیر درخواست شرکت حمل‌ونقل خلیج‌فارس برای افزایش ۱۵۰ درصدی کرایه حمل آرد خبر داد و افزود: ممکن است تعطیلی یا کاهش ساعت کار برخی نانوایی‌ها به‌دلیل کمبود و دیر رساندن آرد باشد، زیرا همانگونه که نانوایان با هزینه تولید نان مشکل دارند، این شرکت نیز بر افزایش نرخ آرد اصرار دارد و از یک‌ماه و نیم پیش اعلام کرده که نمی‌توانند با این نرخ آرد را حمل کنند.

به‌گفته او، افزایش ۱۵۰ درصدی نرخ کرایه حمل آرد برای نانوایان قابل پذیرش و اجرایی نیست و باید در نشستی با شرکت مذکور و مسئولان این مشکل را حل کنیم. نوروزمقدم افزود: در سال گذشته نیز به‌دلیل درخواست اصلاح کرایه حمل، آرد با ۱۰ تا ۱۵ روز تأخیر توزیع می‌شد، در نهایت نیز نانوایان به ناچار افزایش ۵۰ درصدی کرایه حمل آرد را پذیرفتند. او گفت: افزایش ۱۵۰ درصدی کرایه حمل آرد چه دولت نرخ جدید نان را ارائه کند یا نکند، برای نانوایان قابل اجرا نیست.

تا چندی پیش شرکت حمل‌ونقل خلیج‌فارس زیرنظر دولت بود، اما بعدا خصوصی شد و اکنون نیز این شرکت با نانوایان قرارداد ندارد و نرخ حمل آرد تحت نظارت دولت تعیین می‌شود، در سال گذشته نیز نرخ حمل آرد در نشست اتحادیه با مسئولان حمل‌ونقل، شرکت غله و بازرگانی دولتی ایران به‌صورت توافقی تعیین شد.