تسلا، رکورد فروش سه ماهه خود را شکست

گروه اقتصادی: تسلا اخیرا آمار فروش مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ را منتشر کرده است. این آمار نشان می‌دهد خودروساز نوپای آمریکایی عملکردی فراتر از انتظار داشته و توانسته ۲۰۱,۲۵۰ دستگاه از انواع محصولات خود را به مشتریان در سرتاسر جهان تحویل دهد. این در حالی است که کارشناسان فروش ۱۹۳ الی ۲۰۰ […]

گروه اقتصادی: تسلا اخیرا آمار فروش مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ را منتشر کرده است. این آمار نشان می‌دهد خودروساز نوپای آمریکایی عملکردی فراتر از انتظار داشته و توانسته ۲۰۱,۲۵۰ دستگاه از انواع محصولات خود را به مشتریان در سرتاسر جهان تحویل دهد. این در حالی است که کارشناسان فروش ۱۹۳ الی ۲۰۰ هزار دستگاهی را برای تسلا در این بازه پیش‌بینی کرده بودند.

با تحویل این تعداد خودرو، تسلا رکورد قبلی خود را که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ به ثبت رسیده بود، بهبود بخشیده است. در بازه زمانی مذکور این کمپانی موفق به تحویل ۱۸۴,۸۰۰ خودرو شده بود. ایلان ماسک مدیرعامل تسلا با انتشار توئیتی دستیابی به رکورد جدید را علی‌رغم وجود چالش‌های متعدد را تبریک گفته است.

واکاوی آمار فروش تسلا در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ حکایت از آن دارد، بخش اعظمی از فروش کمپانی را دو خودروی مدل ۳ و مدل Y به خود اختصاص داده‌اند، طوری که از بین ۲۰۱,۲۵۰ اتومبیل به فروش رسیده، ۱۹۹,۳۶۰ دستگاه مربوط به این دو مدل هستند. دو مدل گران‌تر S و X نیز در این مدت، روی هم رفته ۱,۸۹۰ مشتری جدید پیدا کرده‌اند.

اما از نظر آمار تولید، وضعیت حتی بهتر بوده و تسلا در سه ماهه دوم امسال به رکورد تولید ۲۰۶,۴۲۱ خودرو دست یافته است. از این رقم ۲۰۴,۰۸۱ دستگاه به دو مدل ۳ و Y اختصاص دارد و ۲,۳۴۰ دستگاه هم به مدل S و X مربوط می‌شود. به نظر می‌رسد با این رکوردها تسلا یک سه‌ ماهه سودده دیگر را پشت سر گذاشته است.

تسلا در بیانیه مربوطه به تولید و تحویل بیش از ۲۰۰ هزار خودرو اشاره کرده و از تلاش‌های کادر خود در تامین قطعات و غلبه بر چالش‌های لجستیکی تقدیر نموده است. نکته جالب اینکه در این بیانیه اضافه شده احتمالا آمار و ارقام حقیقی بهتر از موارد مذکور خواهند بود، چرا که در حال حاضر فقط مدل‌هایی در آمار لحاظ شده‌اند که در دست مشتریان بوده و کار ثبت اسناد و مدارک آنها به پایان رسیده است. از این رو رقم نهایی ممکن است ۰.۵ درصد یا بیشتر تفاوت داشته باشد.

ناگفته نماند تسلا تاکید کرده فروش خودرو فقط یکی از فاکتورهای موثر در وضعیت مالی کمپانی است و عوامل دیگری مثل هزینه فروش، تبادلات خارجی و لیزینگ نیز در این بین موثر هستند. به همین خاطر نباید فقط از روی آمار فروش درباره شرایط مالی سه ماهه دوم امسال قضاوت کرد.