همینها کافی است برای فهم بحران
✍️نعمت الله فاضلی به گفتهی مهندس زرافشان معاون سابق وزارت آموزش و پرورش، ۴۴ درصد دانش آموزانی که پایهی چهارم دبستان را گذراندهاند، توانایی خواندن یک متن ساده را ندارند! سرشماری جمعیت سال ۹۵ هم نشان داد که حدود ۲۱ میلیون بیسواد و کمسواد داریم! صدها هزار نفر هم ترک تحصیل کردهاند… سازمان سنجش هم اعلام […]
✍️نعمت الله فاضلی
به گفتهی مهندس زرافشان معاون سابق وزارت آموزش و پرورش، ۴۴ درصد دانش آموزانی که پایهی چهارم دبستان را گذراندهاند، توانایی خواندن یک متن ساده را ندارند! سرشماری جمعیت سال ۹۵ هم نشان داد که حدود ۲۱ میلیون بیسواد و کمسواد داریم! صدها هزار نفر هم ترک تحصیل کردهاند…
سازمان سنجش هم اعلام کرد بیش از نیمی از کنکوری ها در سؤالات سنجش “ادبیات فارسی” نمره منفی گرفتهاند!
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات هم بهتازگی گفت میانگین معدل دانش آموزان کشور ۱۱٫۵ است! تحقیقات بین المللی آزمون پرلز و تیمز هم وضعیت خواندن و حساب را در دانش آموزان ایرانی در نازلترین سطح جهان نشان میدهد.
گزارش فرهنگستان علوم که تیر ماه ۱۴۰۱ منتشر شد بحران آموزش عمومی و تأثیرات گستردهی آن در نافرهیختگی جامعه و رشد آسیبهای اجتماعی را نشان داد.
همینها کافی است برای فهم بحران.
کسی اگر به این آمارها فکر کند تا مغز استخوانش میسوزد. فاجعهی عظیمی معادل نسلکشی در کشور انجام شده است. جای شگفتی است که حکومت اقدام مؤثری برای کاهش و مواجه با این نسلکشی ندارد.
شگفتی بیشتر متوجه ما دانشگاهیان است که سکوت کردهایم. کسی بیدار و هشیار هست؟! در کتاب “مسئله مدرسه” چند فصل را به این فاجعه اختصاص داده ام. کاش بیدار شویم!
به گفتهی مهندس زرافشان معاون سابق وزارت آموزش و پرورش، ۴۴ درصد دانش آموزانی که پایهی چهارم دبستان را گذراندهاند، توانایی خواندن یک متن ساده را ندارند! سرشماری جمعیت سال ۹۵ هم نشان داد که حدود ۲۱ میلیون بیسواد و کمسواد داریم! صدها هزار نفر هم ترک تحصیل کردهاند…
سازمان سنجش هم اعلام کرد بیش از نیمی از کنکوری ها در سؤالات سنجش “ادبیات فارسی” نمره منفی گرفتهاند!
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات هم بهتازگی گفت میانگین معدل دانش آموزان کشور ۱۱٫۵ است! تحقیقات بین المللی آزمون پرلز و تیمز هم وضعیت خواندن و حساب را در دانش آموزان ایرانی در نازلترین سطح جهان نشان میدهد.
گزارش فرهنگستان علوم که تیر ماه ۱۴۰۱ منتشر شد بحران آموزش عمومی و تأثیرات گستردهی آن در نافرهیختگی جامعه و رشد آسیبهای اجتماعی را نشان داد.
همینها کافی است برای فهم بحران.
کسی اگر به این آمارها فکر کند تا مغز استخوانش میسوزد. فاجعهی عظیمی معادل نسلکشی در کشور انجام شده است. جای شگفتی است که حکومت اقدام مؤثری برای کاهش و مواجه با این نسلکشی ندارد.
شگفتی بیشتر متوجه ما دانشگاهیان است که سکوت کردهایم. کسی بیدار و هشیار هست؟! در کتاب “مسئله مدرسه” چند فصل را به این فاجعه اختصاص داده ام. کاش بیدار شویم!
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰