دولت و قوه قضاییه را به امام زمان منتسب می‌کنند

گروه سیاسی: روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در بخشی از نجوای جمعه یکی از روحانیون که متن آن را در فضای مجازی منتشر کرده است، دیدیم که به شکرانه یکدست شدن سه قوه خطاب به حضرت امام زمان علیه‌السلام گفته است «بالأخره به امر تو رئیس قوه قضا هم نصب شد. حالا شد دولت عازم اسلامی». […]

گروه سیاسی: روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در بخشی از نجوای جمعه یکی از روحانیون که متن آن را در فضای مجازی منتشر کرده است، دیدیم که به شکرانه یکدست شدن سه قوه خطاب به حضرت امام زمان علیه‌السلام گفته است «بالأخره به امر تو رئیس قوه قضا هم نصب شد. حالا شد دولت عازم اسلامی».
به نوع نگاه این نجواکننده و محتوای مرتبط با دولت جدید که امید است در خدمت به مردم موفق باشد، کاری نداریم ولی نکته قابل تأمل و غیرقابل اغماض، منتسب کردن دولت و انتصاب رئیس قوه قضائیه به امرحضرت امام زمان علیه‌السلام است.این،همان تفکری است که روزی رئیس‌جمهور را نظرکرده امام زمان معرفی می‌کرد و حتی با نقل خواب از مردگان طوری وانمود می‌کرد که گوئی آن حضرت فرموده‌اند به این شخص رأی بدهید تا رئیس‌جمهور شود و ایران را به بهشت برین تبدیل نماید.فرد دیگری هم گفته بود در هیأت دولت یک صندلی خالی برای امام زمان در نظر گرفته شده و آن دیگری هم فتوا داده بود که چون حکم ریاست جمهوری او توسط ولی‌فقیه تنفیذ شده، مخالفت با او مخالفت با خداست. همان رئیس‌جمهور، در مقابل ولی‌فقیه ایستاد و همان شخص که فتوا به حرمت مخالفت با رئیس‌جمهور را داده بود، او را منحرف و مخالفت با او را واجب دانست…
در این نکته تردید نباید کرد که هر دولتی در نظام جمهوری اسلامی بتواند به مردم خدمت کند همه موظف هستیم به آن کمک کنیم تا مردم از مشکلات و تنگناها نجات پیدا کنند و هیچ دشمنی نتواند گزندی به این کشور وارد کند. برای دولت جدید هم همه باید موفقیت آرزو کنیم و به هر اقدام مثبتی روی آورد باید برای پیشبرد آن مورد حمایت همگان قرار گیرد. در عین حال، باید صریح و بی‌پرده هرگونه انتساب این دولت یا هر دولت دیگری را به دین و امام زمان و سایر مقدسات،نفی کرد و از اینکه انتصاب‌ها به امر امام زمان علیه‌السلام دانسته شود پرهیز گردد.حتی رهبری نیز معمولاً درحکم تنفیذ ریاست جمهوری این نکته را قید می‌کنند که این تنفیذ و تأیید، تا زمانی به قوت خود باقی است که رئیس‌جمهور در صراط مستقیم الهی و در خدمت مردم باشد. بنابراین، آن بخش از این سخن که برخلاف این مسیر است، نادرست و خلاف سازوکار معمول در نظام جمهوری اسلامی است.
این قبیل اقدامات، بعد از مدتی با مشکلاتی مواجه خواهند شد که یکی از آنها عدم امکان دفاع از عملکردها در پاره‌ای موارد است درست همانگونه که در دولت‌های نهم و دهم اتفاق افتاد. دولت‌ها را باید برای موفق شدن حمایت کرد ولی نباید آنها را با مقدسات گره زد. روش خیرخواهانه اینست که همه، اعم از طرفداران دولت و منتقدان، هرجا اقدام مثبت و مفیدی می‌بینند حمایت و تقویت کنند و هرجا با اقدام منفی مواجه می‌شوند، منصفانه آن را نقد کنند و نظر تصحیحی بدهند. دولت هم باید از این روش استقبال کند و راه را برای نقدهای منصفانه باز نماید. با اعمال این روش، نیازی نیست دولت جدید را نظرکرده امام زمان بدانیم یا به مقدسات گره بزنیم. از قدیم گفته‌اند «مُشک آنست که خود ببوید – نه آنکه عطار بگوید».دولتی که برای مردم کار کند و مشکلات مردم را برطرف نماید، خود به خود محبوب مردم خواهد بود و مردم با جان و دل از آن حمایت خواهند کرد ولی اگر دولتی برای مردم کار نکند، نمی‌تواند به قلب مردم راه پیدا کند حتی اگر به تمام مقدسات هم گره زده شود.
امروز شرایط اقتصادی کشور بگونه‌ایست که مردم فقط منتظر تقویت سفره‌های خود، بالا رفتن قدرت خرید، مبارزه بی‌امان با فساد، مقابله جدی با کرونا و برطرف شدن مشکل آب و برق و بی‌کاری هستند. شعارهائی از قبیل نظارت میدانی، تبدیل کردن کاخ سفید به حسینیه، ارائه بلیط سفر به کره ماه، صدور واکسن کرونا به آمریکا و وعده‌های اقدامات فراجناحی هرقدر هم که زیبا باشند، برای مردم جاذبه ندارند. اصحاب این شعارها اگر نفوذی نباشند قطعاً دچار توهم هستند. مردم کاری به اینکه نام رئیس دولت چیست و دولت به کدام جناح گرایش دارد، ندارند. آنچه برای مردم مهم است عملکرد حامیانه دولت‌ها نسبت به مردم است. نظرخواهی از منتقدین هم هرچند خوبست ولی مردم به نتیجه عملی آن توجه خواهند کرد و بس.