دلیل هرج و مرج در قیمت محصولات لبنی
گروه اقتصادی: پس از آنکه وزارت جهادکشاورزی اقدام به اعلام زود هنگام افزایش قیمت مصوب خرید شیرخام از ۴۵۰۰ تومان به ۶۴۰۰ کرد، شاهد تحریک بازار محصولات لبنی و هرج مرج در قیمتها آنها هستیم. هفته گذشته شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک با مدیریت وزیر جهادکشاورزی قیمت جدید خرید هر کیلوگرم شیرخام از دامداران را […]
گروه اقتصادی: پس از آنکه وزارت جهادکشاورزی اقدام به اعلام زود هنگام افزایش قیمت مصوب خرید شیرخام از ۴۵۰۰ تومان به ۶۴۰۰ کرد، شاهد تحریک بازار محصولات لبنی و هرج مرج در قیمتها آنها هستیم.
هفته گذشته شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک با مدیریت وزیر جهادکشاورزی قیمت جدید خرید هر کیلوگرم شیرخام از دامداران را ۶ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد که یک هزار و ۹۰۰ تومان بیشتر از نرخ مصوب اخیر ستاد تنظیم بازار است.به گفته کارشناسان؛ با توجه به اینکه هنوز مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی به طور رسمی به وزارت جهادکشاورزی واگذر نشده و قیمت مصوب محصولات لبنی مشمول قیمتگذاری بلاتکلیف مانده است، این هرج و مرج در قیمت فروش شیرخام و بازار محصولات لبنی دور از انتظار نیست.
سخنگوی انجمن صنایع فراوردههای لبنی ایران، درباره تاثیر تغییر نرخ خرید شیرخام پس از اعلام افزایش غیر رسمی قیمت توسط وزارت جهادکشاورزی بر تولید و بازار محصولات لبنی، گفت: قبل از آنکه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کند نرخ خرید شیرخام را به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش داده، کارخانهها هر کیلوگرم آن را از دامداران بالاتر از آخرین نرخ مصوب و به طور متوسط ۵ هزار تومان خریداری میکردند.
محمدرضا بنی طباء ادامه داد: اعلام افزایش قیمت غیر رسمی خرید شیرخام موجب تحریک بازار و افزایش بیشتر قیمت خرید قیمت خرید شیرخام شد به نحوی که در حالا حاضر قیمت هر کیلوگرم آن به ۵ هزار ۲۰۰ تومان رسیده است.به گفته بنی طباء؛ تحریک بازار با اعلام افزایش قیمت خرید شیرخام از دامداران توسط وزارت جهادکشاورزی، در حالی که قیمت محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری بلاتکلیف باقی مانده است.وی یادآور شد: افزایش هزینه حمل و نقل، کارگری ، بیمه و … در سالجاری موجب زیان کارخانههای لبنی در تولید محصولات لبنی مشمول قیمتگذاری دستور شده و حالا افزایش قیمت خرید شیرخام و اعلام زودهنگام آن به زیان کارخانهها در این محصولات اضافه کرده است.بنیطباء با رد هرج و مرج و گران فروشی در سایر محصولات لبنی، اظهار کرد: بر اساس آیین نامه قیمتگذاری کارخانهها قیمت سایر محصولات را میتوانند بر اساس هزینه تمام شده تولید و در نظر گرفتن سود خود تعیین کنند، در شرایط به وجود آمده افزایش قیمت از سوی کارخانهها در این محصولات طبیعی است و نمیتوان نام آن را هرج و مرج در قیمتها و گران فروشی گذاشت.سخنگوی انجمن صنایع فراوردههای لبنی ایران، همچنین بخشی از افزایش قیمت محصولات لبنی را مربوط به کاهش عرضه شیرخام دانست.بنیطباء تصریح کرد: هر ساله در هنگام افزایش دما تولید شیر در دامداریها کاهش مییابد و این امر نیز تا حدودی در افزایش قیمت محصولات لبنی موثر است.
هفته گذشته شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک با مدیریت وزیر جهادکشاورزی قیمت جدید خرید هر کیلوگرم شیرخام از دامداران را ۶ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد که یک هزار و ۹۰۰ تومان بیشتر از نرخ مصوب اخیر ستاد تنظیم بازار است.به گفته کارشناسان؛ با توجه به اینکه هنوز مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی به طور رسمی به وزارت جهادکشاورزی واگذر نشده و قیمت مصوب محصولات لبنی مشمول قیمتگذاری بلاتکلیف مانده است، این هرج و مرج در قیمت فروش شیرخام و بازار محصولات لبنی دور از انتظار نیست.
سخنگوی انجمن صنایع فراوردههای لبنی ایران، درباره تاثیر تغییر نرخ خرید شیرخام پس از اعلام افزایش غیر رسمی قیمت توسط وزارت جهادکشاورزی بر تولید و بازار محصولات لبنی، گفت: قبل از آنکه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کند نرخ خرید شیرخام را به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش داده، کارخانهها هر کیلوگرم آن را از دامداران بالاتر از آخرین نرخ مصوب و به طور متوسط ۵ هزار تومان خریداری میکردند.
محمدرضا بنی طباء ادامه داد: اعلام افزایش قیمت غیر رسمی خرید شیرخام موجب تحریک بازار و افزایش بیشتر قیمت خرید قیمت خرید شیرخام شد به نحوی که در حالا حاضر قیمت هر کیلوگرم آن به ۵ هزار ۲۰۰ تومان رسیده است.به گفته بنی طباء؛ تحریک بازار با اعلام افزایش قیمت خرید شیرخام از دامداران توسط وزارت جهادکشاورزی، در حالی که قیمت محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری بلاتکلیف باقی مانده است.وی یادآور شد: افزایش هزینه حمل و نقل، کارگری ، بیمه و … در سالجاری موجب زیان کارخانههای لبنی در تولید محصولات لبنی مشمول قیمتگذاری دستور شده و حالا افزایش قیمت خرید شیرخام و اعلام زودهنگام آن به زیان کارخانهها در این محصولات اضافه کرده است.بنیطباء با رد هرج و مرج و گران فروشی در سایر محصولات لبنی، اظهار کرد: بر اساس آیین نامه قیمتگذاری کارخانهها قیمت سایر محصولات را میتوانند بر اساس هزینه تمام شده تولید و در نظر گرفتن سود خود تعیین کنند، در شرایط به وجود آمده افزایش قیمت از سوی کارخانهها در این محصولات طبیعی است و نمیتوان نام آن را هرج و مرج در قیمتها و گران فروشی گذاشت.سخنگوی انجمن صنایع فراوردههای لبنی ایران، همچنین بخشی از افزایش قیمت محصولات لبنی را مربوط به کاهش عرضه شیرخام دانست.بنیطباء تصریح کرد: هر ساله در هنگام افزایش دما تولید شیر در دامداریها کاهش مییابد و این امر نیز تا حدودی در افزایش قیمت محصولات لبنی موثر است.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰