شناسایی قابلیتها و تاب آوری دانش آموزان
گروه جامعه: وزبر آموزش و پرورش با اشاره به کسب قابلیتها و مهارتهایی نظیر “هوش هیجانی” برای تاب آوری دانش آموزان در وضعیتهای مختلف زندگی، گفت: در سند تحول بنیادین این قابلیتها احصاء و هدف گذاری شدهاند. دانش آموزان باید این قابلیتها را داشته باشند و ما باید این قابلیتها را شناسایی و به دانش […]
وی این را هم گفت که ما دائما با مسائل متعددی روبرو هستیم و زندگی آمیخته با مشکل و مسائلی است که باید حل شود و حل آنها نیاز به قابلیتهایی دارد که باید کسب کنیم.به گفته حاجی میرزایی ما دائما در معرض انتخاب هستیم و باید انتخاب کنیم. لحظههای زندگی ما لحظههای انتخاباند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به “هوش هیجانی” به عنوان یکی از محورهایی که در این دورهها انتخاب شده است، تصریح کرد: هوش هیجانی یکی از مهم ترین مهارتها است. اینکه تا چه حد احساسات خود را میشناسیم و میتوانیم آنها را مدیریت کنیم. اگر هر انسانی یک لحظه با خود خلوت کند و به مهم ترین شکستهای زندگی بیندیشد بیشک بخش مهمی از اینها یا همه اینها محصول زمانی است که مدیریت هیجانات از دستمان خارج میشود.
حاجی میرزایی “هیجانات” را عناصری اثرگذار در زندگی دانست و ادامه داد: ما برای نقش آفرینی، کارکردها و حل مساله نیازمند قابلیتهایی هستیم. اگر این تواناییها را برای تاب آوری در برابر وضعیتهایی نو نداشته باشیم، در برابر تغییرات منفعل، در برابر مسائل مستاصل و امکان انتخاب برایمان محدود و دچار افسردگی میشویم. کیفیت زندگی ما بیش از هر چیز تحت تاثیر این قابلیتها تعیین میشود.
وی با بیان اینکه دانستن درباره قابلیتها و مهارتهای خوب زیستن کافی نیست، افزود: تنها کافی نیست درباره خیلی از قابلیتها بدانیم. دانستن شرط لازم است اما کافی نیست. به کار بستن مهارتها نیازمند قابلیت ویژه است. باید در مورد به کار بستن این قابلیتها فکر کنیم. باید دانش آموزان، خانوادهها و معلمان را در موقعیتهایی قرار دهیم که این قابلیتها توسعه پیدا کند.
وزیر آموزش و پرورش با اظهار خوش بینی نسبت به آغاز دوره یادشده و امیدواری نسبت به توسعه آن، خاطر نشان کرد: مربیان و معلمان امور تربیتی را میتوان در معرض این آموزشها قرار داد. بیشترین نهاد اثر گذار در شخصیت دانش آموزان خانواده و مدرسه است که اگر خانواده و مدرسه را به این قابلیتها مجهز کنیم کمک بزرگی به شخصیت، استحکام و تاب آوری دانش آموزان کردهایم.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰