مرغ هم «پست‌نشین» شد

گروه اقتصادی: عرضه قطره‌چکانی مرغ، دوباره صف‌های مراکز توزیع را شلوغ کرد.قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران تا مرز ۴۳هزار تومان افزایش یافته، اما کمبودی در عرضه مرغ نیست؛ این در حالی است که توزیع مرغ در مراکز عرضه مستقیم تا ۸۰درصد کاهش یافته و وزن و کیفیت مرغ‌های تنظیم‌بازاری آب رفته است.   […]

گروه اقتصادی: عرضه قطره‌چکانی مرغ، دوباره صف‌های مراکز توزیع را شلوغ کرد.قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران تا مرز ۴۳هزار تومان افزایش یافته، اما کمبودی در عرضه مرغ نیست؛ این در حالی است که توزیع مرغ در مراکز عرضه مستقیم تا ۸۰درصد کاهش یافته و وزن و کیفیت مرغ‌های تنظیم‌بازاری آب رفته است.
 

گزارش میدانی از توزیع مرغ در برخی مراکز عرضه مستقیم مانند میدان میوه و تره‌بار قزل‌قلعه و تهرانسر حاکی از عرضه قطره‌چکانی این محصول در این مراکز با نرخ مصوب ۲۴هزار و ۹۰۰تومان و افت شدید وزن و کیفیت مرغ‌های توزیعی آن هم از طریق تشکیل صف‌های طولانی و متراکم در شرایط همه‌گیری پیک چهارم و پنجم کرونا و نوبت‌دهی به متقاضیان خرید مرغ در برخی از این مراکز است؛ این در حالی است که انواع مرغ تازه آماده طبخ و قطعات بسته‌بندی شده مرغ با کیفیت بالا به‌وفور در مراکز خرده‌فروشی سطح شهر تهران با نرخ حدود ۲تا ۳برابری قیمت مصوب مرغ تنظیم‌بازاری به مشتریان عرضه می‌شود.

افت شدید توزیع مرغ در مراکز عرضه مستقیم موجب تشکیل صف‌های طولانی در برخی مراکز عرضه مستقیم این محصول بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مناقشه مردم برای تهیه آن شده است؛ موضوعی که موجب شده برخی از این مراکز مانند میدان میوه و تره‌بار تهرانسر سیستم نوبت‌دهی برای توزیع مرغ تنظیم‌بازاری را ابداع کرده و بازرسانی را برای رعایت نوبت و جلوگیری از دریافت مجدد مرغ توسط برخی افراد در صف به‌کار گمارده‌اند.

با وجود این مشتریانی که با گذراندن ۲تا ۳ساعت در صف موفق به خرید مرغ با نرخ مصوب دولتی می‌شوند نیز از کیفیت پایین و افت شدید مرغ‌های تنظیم‌بازاری گلایه دارند؛ مرغ‌هایی که با وزن‌های متفاوت ۹۰۰، ۱۳۰۰تا ۲۲۰۰گرمی بنابر شانس و اقبال مشتریان توزیع می‌شود و موجب کشمکش خریداران و مسئولان غرفه‌های توزیع مرغ برای دریافت مرغ باکیفیت بیشتر و وزن بالاتر شده و به نوعی به متراکم‌تر شدن صف‌های خرید مرغ دولتی دامن زده است.این شرایط موجب شده تا ستاد تنظیم بازار در تازه‌ترین اقدامات خود تصمیم به توزیع پستی مرغ در ۳۱مرکز استان کشور برای مقابله با نشتی مرغ دولتی به مغازه‌های سطح شهر و ساماندهی بازار این ماده پروتئینی بگیرد.

مرغ هم «پست‌نشین» شد
نابسامانی قیمت، کیفیت و توزیع مرغ و نشتی مرغ با قیمت آزاد از کشتارگاه‌ها تا مراکز خرده‌فروشی موجب شکست سیاست‌های تنظیم‌بازار این ماده پروتئینی در مقابله با گرانی و گرانفرشی شده و پس از ناکامی طرح توزیع مجازی مرغ از طریق فروشگاه‌های اینترنتی، مسئولان از اجرایی شدن طرح توزیع مرغ از طریق پست در ۳۱استان کشور خبر می‌دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره طرح رصد بازار مرغ از تولید تا مراکز خرده‌فروشی، گفت: با اجرای این طرح تمام مرغ تولید شده توسط شبکه اداره پست توزیع و در شبکه هوشمند مدیریت می‌شود؛ به‌نحوی که میزان تولید و توزیع کالا با تمام جزئیات تحت رصد و پایش قرار می‌گیرد. قبلا اجرای آزمایشی این طرح از شهرستان قم آغاز شده و از امروز(دوشنبه) در ۳۱ استان کشور توزیع پستی مرغ شروع می‌شود.

او با تأکید بر همکاری وزارتخانه‌های جهاد و صمت با پست گفت: هم‌اکنون مواد پتروشیمی را به‌عنوان هدف بعدی طرح رصد بازار درنظر می‌گیریم. نیازی نیست تمام کالاها وارد این شبکه شوند، اما کالاهای دارای محدودیت عرضه یا مشمول یارانه از این طرح کنترل خواهند شد. شبکه گسترده پست در سراسر کشور راهکار مناسبی برای این موضوع خواهد بود.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در امور بازرگانی نیز در حاشیه نشست ستاد تنظیم بازار از همکاری این وزارتخانه با شرکت ملی پست برای توزیع کالاها خبر داد و گفت: یکی از نواقص شبکه توزیع این بود که کالا در شبکه توزیع قابل رصد نبود. همچنین امکانات خوبی از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در شرکت پست ایجاد شده که می‌تواند کالا را به همان نقطه‌ای که باید برود، برساند و آمار بدهد که مرغ به آن نقطه جغرافیایی اعم از واحد صنفی یا یک منزل رسیده است. محمدصادق مفتح، افزود: زیرساخت خوبی در شرکت پست فراهم شده که بر این اساس جلسات کارشناسی با آنها برگزار و اقدام مشترک با شرکت پست از کالای مرغ شروع شد؛ چراکه درمورد این کالا حساسیت و نگرانی‌هایی وجود داشت.

او با بیان اینکه از ۲‌ماه پیش استفاده از شرکت پست برای توزیع مرغ به‌صورت آزمایشی از استان قم شروع شده، افزود: حالا با این سیستم توزیع مطمئن هستیم چه مقدار مرغ به کدام واحد صنفی یا صنعتی تحویل داده شده و قابل انکار هم نیست؛ بنابراین اطلاعات در یک سیستم بر خط در سطح کشور قابل رصد است و برای برنامه‌ریزی اطلاعات خوبی در اختیار مدیران کشور قرار داده شده است.

به‌گفته این مقام مسئول، این اطلاعات به‌صورت برخط با کمترین هزینه قابل برنامه‌ریزی است. همچنین همکاری بین وزارت صنعت و شرکت پست شروع شده و امیدواریم طی ۶ماه آینده اعلام کنیم یک سیستم نوین توزیع را در کشور پیاده کردیم که در دنیا هم مرسوم است. به‌عبارت دقیق‌تر در دنیا هم قابل رصد بودن کالا در سیستم توزیع پیاده می‌شود.