سرپرست اداره کل راه‌آهن جنوب:

رتبه سوم راه‌آهن جنوب در جابه‌جایی مسافر/ افزایش ۲۴ درصدی جابجایی مسافر با قطارهای حومه‌ای

این مقام مسئول گفت: حمل و نقل محور توسعه هر کشوری است و اگر کشوری می‌خواهد در حوزه‌های مختلف پیشرفتی داشته باشد و پویایی، نشاط، رفاه و آسایش در آن جامعه به وجود آید، باید زیرساخت‌های حمل و نقل آن کشور پیشرفته باشد.

کلمه نیوز – محمدعلی مرادی سرپرست اداره کل راه‌آهن جنوب اظهار داشت: امیدواریم با رویکردی که دولت سیزدهم دارد و به خاطر برخورداری حوزه حمل و نقل ریلی از مزیت‌هایی همچون کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی نگاه توجه ویژه‌ای به این حوزه شود تا شاهد جبران کم‌ و کاستی‌های آن باشیم.

وی با اشاره به عملکرد اداره کل راه‌آهن جنوب در ۹ ماهه امسال در حوزه بار و مسافر ادامه داد: راه‌آهن جنوب در ۹ ماه سال جاری در حوزه مسافر جابجاشده از طریق قطارهای سراسری حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مسافر را جابجا کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش جابه جایی مسافر داشته است. در حوزه قطارهای حومه‌ای نیز که در درون استان انجام می‌شود حدود ۶۰۰ هزار مسافر جابجا شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش جایه جایی داشته ایم. راه آهن جنوب رتبه دوم جابه جایی مسافر در قطارهای حومه ای در کشور بعد از تهران را با ۱۰ رام قطار به مقصد های اندیمشک، خرمشهر، ماهشهر و سربندر را داریم که روزانه در حال تردد هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حوزه جابجایی مسافر توسط قطارهای سراسری بعد از تهران و مشهد رتبه سوم را در کشور داریم، گفت: با توجه به وجود مراکزی همچون بندر امام خمینی(ره)، بندر ماهشهر، مرز شلمچه، فولاد خوزستان و منطقه آزاد اروند در استان خوزستان، راه‌آهن جنوب به لحاظ جابجایی بار از اهمیت بالایی هم در منطقه و هم در کشور برخوردار است.

مرادی با بیان اینکه بندرامام خمینی(ره)، هاب ورود کالاهای اساسی به کشور است، افزود: کالاهای بندر امام خمینی(ره)، محصولات صادراتی شرکت نفت و محصولات صادراتی فولاد خوزستان و مواد اولیه این شرکت که از معادن کشور به استان می‌آید عمده بارهایی است که در راه‌آهن جنوب جابه‌جا می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد راه‌آهن جنوب در حوزه بار در ۹ ماهه عنوان کرد: تا امروز ۶.۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری انجام شده است که در این زمینه رتبه چهارم کشور را داریم.

مرادی اظهار کرد: افتتاح دو خطه اهواز – اندیمشک یکی از اقداماتی بود که ۷۰ کیلومتر از این مسیر(تا ایستگاه بامدژ) افتتاح و۴۰ کیلومتر باقی مانده نیز ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که ظرف یکی دو ماه آینده تکمیل می‌شود و در بهمن ماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی احداث خط مستقیم شلمچه به خرمشهر را از دیگر اقدامات این اداره کل در سال جاری عنوان کرد و گفت: این خط ریلی برای تردد شبانه‌روزی قطار ریل باس (بصورت رایگان) جهت زائران که در حال ورود یا خروج از مرز شلمچه بودند احداث شده است.

مرادی با بیان اینکه بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای احداث این خط هزینه شده است، ادامه داد: حدود ۱۸۰ هزار مسافر در این خط ریلی جابجا شده‌اند که یک رکورد تاریخی برای راه‌آهن جنوب در این حوزه بود.

این مقام مسئول افزود: یکی از مهمترین دستاوردها در سال جاری عملیات اجرایی احداث خط راه‌آهن شلمچه – بصره بود که سالیان سال پیگیری می‌شد اما در حد صحبت بود. این پروژه با پیگیری‌های مدیرعامل راه‌آهن به نتیجه رسید و در حال حاضر عملیات مین‌روبی از مرز شلمچه به سمت بصره شروع شده است.

مرادی ادامه داد: همچنین همزمان در جزیره سندباد بصره جهت احداث پل روی رود اروند تجهیز کارگاه انجام شده است و نقشه‌برداری‌ها صورت می‌گیرد؛ بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با کشور عراق داشتیم باید پلی به طول یک کیلومتر توسط راه‌آهن ایران در این جزیره احداث شود.

وی در پایان توسعه سالن مسافری ایستگاه اهواز، احداث زیرگذر سکوی دوم و ساخت بزرگترین مرکز تعمیرات لوکوموتیو را از دیگر اقدامات انجام شده در محور راه‌آهن جنوب در سال جاری عنوان کرد.