بازگشت خودروساز بزرگ کشور به لاتاری خودرویی

گروه اقتصادی: شرکت ایران‌ خودرو که در اسفند ماه سال ۱۴۰۱، پس از دور اول فروش خودرو‌های یکپارچه داخلی، محصولات خود تا پایان سال ۱۴۰۲ را پیش‌فروش کرده بود؛ حالا در اطلاعیه‌ای نحوه درخواست خرید ری‌را، پژو ۲۰۷ دستی، تارا، رانا پلاس، سورن پلاس بنزینی و هایما را اعلام و سایت جدیدی به آدرس www.ikcosales.ir […]

گروه اقتصادی: شرکت ایران‌ خودرو که در اسفند ماه سال ۱۴۰۱، پس از دور اول فروش خودرو‌های یکپارچه داخلی، محصولات خود تا پایان سال ۱۴۰۲ را پیش‌فروش کرده بود؛ حالا در اطلاعیه‌ای نحوه درخواست خرید ری‌را، پژو ۲۰۷ دستی، تارا، رانا پلاس، سورن پلاس بنزینی و هایما را اعلام و سایت جدیدی به آدرس www.ikcosales.ir را برای ثبت‌نام متقاضیان معرفی کرد تا بخشی از ظرفیت تولید سال آینده خود را پس از حدود یکسال و نیم، به‌صورت پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده برای هر سه گروه متقاضیان عرضه کند.

 

به گزارش اقتصاد۲۴،مشتریان محصولات ایران خودرو از روز یکشنبه ۲۱ مرداد ماه تا پایان روز شنبه ۲۷ مرداد ماه فرصت دارند یکی از حساب‌های خود نزد بانک‌های عامل را به‌نام ایران‌ خودرو وکالتی کرده و مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان را در این حساب مسدود کنند.این در حالی است که بر اساس روال ثبت نام در سامانه خودرویی کشور، متقاضی خودرو با ایجاد حساب وکالتی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در صف انتظار قرار می‌گرفت، اما نکته قابل توجه اینجاست که ایران خودرو با اعلام رقم ۲۳۰ میلیون تومانی برای ایجاد حساب وکالتی، گام خود را برای افزایش قیمت از همین ابتدا برداشته است.باید تا سقف ۵۰ درصد قیمت خودرو در حساب بانکی متقاضی تا زمان انجام و اعلام اولویت‌بندی مسدود باشد؛ بر این اساس مبلغ مسدودی در این طرح ۲۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

چرا سامانه خودوریی کنار گذاشته شد؟
 در گذشته عرضه خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور در چند مرحله از طریق قرعه کشی انجام شد، اما با توجه به اینکه این شیوه چندان رضایت بخش نبود و بسیاری از متقاضیان موفق به خرید خودرو نمی‌شدند وزیر صمت وقت در اواسط سال ۱۴۰۱ وعده حذف قرعه کشی خودرو را داد و با اقدامات لازم برای رشد تولید خودرو، این وعده در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ محقق شد و عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه به شیوه قرعه کشی به عرضه خودرو در به شیوه نوبت دهی تغییر کرد.

البته ناگفته نماند که پیش از این برخی از خودروسازان با ایجاد بازار‌هایی به صورت خصوصی اقدام به فروش خودرو به قیمت گزاف می‌کردند که با اعلام زمان قرعه کشی برای عرضه خودرو به مشتریان، علاوه بر اینکه در وضعیت قیمت‌ها تاثیری نگذاشت باز هم موجبات نارضایتی متقاضیان محصولات خودرویی را برانگیخت و پس از ایجاد جنجال‌های قرعه کشی خودرو و ایجاد نارضایتی مشتریان از لاتاری خودرویی، سامانه فروش یکپارچه خودرو برای جلوگیری از این مشکلات راه اندازی شد، اما این سامانه نیز نتوانست رضایت خودرویی‌ها را جلب کند.