بهرام رادان و پژمان جمشیدی در یک فیلم جدید
گروه فرهنگی:پاییز که از راه میرسد گیشه سینماها معمولا حال و هوایی متفاوت پیدا میکند؛ به خصوص آنکه صاحبان فیلمهایی که قصد اکران دارند، به تکاپو میافتند تا پیش از رسیدن دوران رکود سینما در یک ماه مانده به جشنواره فجر، فیلمهای خود را روی پرده سینما ببرند که همین موضوع سبب ایجاد ترافیکی سنگین […]
«صبحانه با زرافهها» ساخته سروش صحت، «تابستان همان سال» محمود کلاری، «باغ کیانوش» رضا کشاورز، «صبح اعدام» بهروز افخمی، «میرو» به کارگردانی حسین ریگی، «نپتون» به کارگردانی محمدابراهیم غفاریان، «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاهحسینی، «نبودنت» کاوه سجادیحسینی و «معجزه پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی از جمله فیلمهای جشنواره هستند که اخیرا مجوز اکران گرفتهاند، اما هنوز خبری از اکران «احمد»، «مجنون»، «بهشت تبهکاران»، «دروغهای زیبا» و «دو روز دیرتر» نیست.
اگرچه در هفتههای اخیر شوراهای صدور پروانه فیلمها تا زمان استقرار مدیریت جدید تعطیل شده است، اما در یکی دو ماه گذشته برای تعدادی فیلم پروانه نمایش صادر شده است که به بیش از ۳۰ مورد میرسند و شامل برخی فیلمهای توقیفی هم میشوند، مثل «سینما متروپل»، «مسیح پسر مریم» و «غیبت موجه».
به جز فیلمهای نامبرده شده و تعدادی فیلم دیگر در چند وقت اخیر پروانه نمایش گرفتهاند، همگی در صف اکران قرار میگیرند. «اصلان» به کارگردانی محمد اسدنیا و تهیهکنندگی محمد نشاط، «سلام علیکم حاج آقا» به کارگردانی حسین عمویی و تهیهکنندگی محمدرضا محمدی، «مهمانی از کارائیب» به کارگردانی بهزاد فراهانی و تهیهکنندگی شهرام گیلآبادی، «شنگول و منگول» به کارگردانی و تهیهکنندگی داریوش دالوند، «کوکتل مولوتوف» به کارگردانی حسین امیری دوماری و تهیهکنندگی محمد کمالیپور، «برای رعنا» به کارگردانی ایمان آقامحمدحسینیزدی و تهیهکنندگی مرتضی شایسته، «گمشده» به کارگردانی مریم برزگر و تهیهکنندگی علیاکبر ثقفی، «آن زن از باران آمد» به کارگردانی و تهیهکنندگی علیاصغر شادروان، «خانه ارواح» به کارگردانی کیارش اسدیزاده و تهیهکنندگی امیرشهاب رضویان، «زمانی در ابدیت» به کارگردانی محمدمهدی نوروزیان و تهیهکنندگی نیکی کریمی، «رکسانا» به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیهکنندگی مسعود ردایی، «مسیح پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآباد و تهیهکنندگی مهدی فرجی، «بیتار» به کارگردانی جمیل رستمی و تهیهکنندگی حامد حسینی، «بازی را بکش» به کارگردانی محمدابراهیم عزیزی و تهیهکنندگی مصطفی کیایی، «عزیز» به کارگردانی مجید توکلی و تهیهکنندگی علی احمدی، «شمشیر و اندوه» به تهیهکنندگی مهدی جعفری و کارگردانی مشترک عماد رحمانی و مهرداد محرابی، «ماریا» به کارگردانی مهدی اصغری و تهیهکنندگی علی لدنی، «عموزادگان» به کارگردانی دانش اقباشاوی و تهیهکنندگی ایرج تقیپور، «پس از عاشقی» به کارگردانی محمدعلی صفورا و تهیهکنندگی حسن علی امجدی، «به خاطر یک کیف دلار» به کارگردانی جمشید بهرامیان و تهیهکنندگی آذر معماریان، «ملودی» به تهیهکنندگی و کارگردانی بهروز سبط رسول، «جزیره مینو» به تهیهکنندگی و کارگردانی حسین قاسمی جامی، «مرد عینکی» به کارگردانی کریم محمدامینی و تهیهکنندگی ابراهیم عامریان، «خرچنگ» به کارگردانی مصطفی شایسته و تهیهکنندگی یاسر جعفری، «وحشی» به کارگردانی فاطمه سروش و تهیهکنندگی علی اکبر ثقفی، و تهیهکنندگی سیاوش امینپور، «لاک پشت و حلزون» به کارگردانی رضا حماسی و تهیهکنندگی هوشنگ نوراللهی، «عینک قرمز» به کارگردانی حسین مهکام و تهیهکنندگی مرتضی شایسته، «ساعت جادویی» به کارگردانی محمدعلی بصیری و تهیهکنندگی محمدمهدی نخعی، «مسخ نرگس» به کارگردانی حامد علیزاده و تهیهکنندگی سعید شرفیکیا، «آقای گل» به کارگردانی بیژن شیرمز و تهیهکنندگی مهدی احمدی، «برزنگی» به کارگردانی و تهیهکنندگی حسین قاسمی جامی، «۷۰۳۰» به کارگردانی بهرام افشاری و تهیهکنندگی ابراهیم عامریان، «شوماه» به کارگردانی مژگان بیات و تهیهکنندگی عبدالمحمد نجیبی فیلمهایی هستند که با دریافت پروانه نمایش آماده اکران عمومی هستند.
در این بین فیلمهای «۷۰۳۰»، «کوکتل مولوتوف» و «صبحانه با زرافهها» و همچنین «سینما متروپل» احتمالا تا یکی دو ماه آینده روانه سینماها میشوند. علاوه براینها بهروز افخمی پیشتر از اکران پاییزی دو فیلمش «استاد» و «صبح اعدام» هم خبر داده بود.
در کنار اینها، فیلمهای «وابل» تورج اصلانی، «۲۸۸۸» و «سینما شهر قصه» از کیوان علیمحمدی و علیاکبر حیدری، «شبگرد» فرزاد مؤتمن و «هفت بهار نارنج» فرشاد گلسفیدی هم بدون اکران ماندهاند و فیلمهای «شیشلیک» محمدحسین مهدویان، «علت مرگ: نامعلوم» علی زرنگار و «قاتل و وحشی» حمید نعمتالله همچنان در توقیف به سرمیبرند؛ البته توقیف فیلم نعمتالله فقط برای اکران داخلی است و با پروانه نمایش صادر شده، منعی برای اکران این فیلم در خارج از کشور وجود ندارد!
مرور اسامی این فیلمها و نگاهی به وضعیت گیشه سینما که در تملک فیلمهای کمدی قرار دارد، بیش از هر چیز بر این نکته تاکید میشود که شورای صنفی نمایش و مدیران سینمایی باید سیاستی متفاوت برای اکران در نظر بگیرند تا در کنار کاهش تعداد فیلمهای پشت خط اکران، از فیلمسوزی جلوگیری شود. ضمن اینکه با سیاستگذاری جدید در سینما میتوان از تولید و اکران فیلمهایی که کیفیت بیشتری دارند و ذائقه مخاطب را میتوانند از کمدیِ صِرف ارتقاء دهند، حمایت کرد.در این راستا فراهم کردن شرایط برای اکران فیلمهایی که در این چند سال توقیف ماندهاند، میتواند شروعی خوب برای تغییر سیاستها و جذب مخاطب بیشتر به سینما باشد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰