آغاز قفل تدریجی حساب‌های واتساپ

گروه فناوری: بعد از چندین بار عقب نشینی واتس‌اپ از وادار کردن کاربرانش به پذیرش سیاست‌های جدید این شرکت، حالا خبر رسیده که از امروز این پیام رسان، کاربران را مجبور به پذیرفتن سیاست‌های جدید «حریم خصوصی» خواهد کرد. این موضوع را روز گذشته مجله فوربس در گزارشی مطرح کرده است. در این گزارش آمده […]

گروه فناوری: بعد از چندین بار عقب نشینی واتس‌اپ از وادار کردن کاربرانش به پذیرش سیاست‌های جدید این شرکت، حالا خبر رسیده که از امروز این پیام رسان، کاربران را مجبور به پذیرفتن سیاست‌های جدید «حریم خصوصی» خواهد کرد. این موضوع را روز گذشته مجله فوربس در گزارشی مطرح کرده است. در این گزارش آمده که ۱۵ می، یعنی ۲۵ اردیبهشت آخرین مهلت برای پذیرفتن شرایط جدید خدمات واتس‌اپ است، اما این پیام‌رسان اطمینان داده در صورت نپذیرفتن شرایط جدید هم حساب کاربران حذف نخواهد شد.

اطلاعات کاربران چه می‌شود؟
ژانویه ۲۰۲۱ یعنی دی سال گذشته، واتس‌اپ از شرایط جدید این اپلیکیشن گفت. شرایطی که به واتس اپ اجازه می‌دهد با دریافت اطلاعاتی، چون شماره تلفن، جنسیت، کشور محل سکونت و اطلاعات شخصی بیشتر، آن‌ها را در اختیار کمپانی‌های دیگر قرار دهد.

آن روز‌ها این اتفاق باعث واکنش گسترده کارشناسان حریم خصوصی و کوچ کاربران به شبکه‌های پیام‌رسان دیگر مانند تلگرام و سیگنال شد و همین موضوع باعث شد این پیام‌رسان اعلام کند اجرای آن را تا ۱۵ ماه می (۲۵ اردیبهشت) عقب خواهد انداخت. به گزارش گاردین، تحلیل گران می‌گویند پذیرفتن قوانین جدید برای رسیدن به اهداف فیس‌بوک که همان تبدیل واتس‌اپ به معادل غربی «وی‌چت» است، قرار است اتفاق بیفتد.

قفل تدریجی حساب
مجله فوربس در بخش دیگری از گزارشش به نقل از واتس‌اپ می‌نویسد: «با این حال تا زمانی که کاربران شرایط جدید را قبول نکنند، اپلیکیشن به فرستادن هشدار‌های درون برنامه‌ای ادامه خواهد داد و در صورت نادیده گرفتن این هشدار‌ها «برای مدت کوتاهی» تماس‌ها و پیام‌ها دریافت خواهد شد، اما کاربران قادر به خواندن یا ارسال پیام نخواهند بود و عملا حساب به تدریج قفل خواهد شد.»

منتقدان چه می‌گویند؟
با این حال منتقدان قوانین جدید این پیام‌رسان می‌گویند سیاست جدید حریم خصوصی واتس‌اپ، فیس‌بوک را قادر می‌کند تا رفتار آنلاین کاربران را به طور نامحسوسی ردیابی کند و زیر نظر داشته باشد. از سوی دیگر کاربران می‌گویند واتس‌اپ اعلام کرده روی پیام‌های کاری که از طرف کسب‌وکار‌ها داده خواهد شد رمزگذاری نخواهد کرد؛ اما این سرویس پیام‌رسان در دفاع از عملکرد خود گفته است به منظور بالا بردن کیفیت مبادلات تجاری و ارتقای تبلیغات موثر، این کار را انجام خواهد داد.