مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی:

مصونیت بیش از ۴هزار هکتار از عرصه‌های ملی ممنوعه استان از دست اندازی غیر قانونی

مرکزی-کلمه نیوز-مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی۱ گفت: چهار هزار و ۸۰۰ هکتار از عرصه‌های ملی و طبیعی ممنوعه این استان با همکاری دستگاه قضائی از دست اندازی غیرقانونی اشخاص مصون ماند.

عبدالحسین محمدی افزود: این محدوده در شهرستان‌های اراک، شازند و خمین قرار داشته و مقرر شده بود بر خلاف قانون برای استخراج مس در اختیار شرکت معدنی زرین معدن خاورمیانه قرار گیرد که با پیگیری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی و هماهنگی مجموعه دستگاه قضائی استان، حمایت استانداری، دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی از دست اندازی غیر قانونی اشخاص مصون ماند.

وی ابراز کرد: ۲۴ هزار و ۳۰۶ هکتار از اراضی ملی و طبیعی استان مرکزی سال ۹۹ در پنج فقره از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان استعلام شد که چهار هزار و ۷۶۶ هکتار از این اراضی را اراضی کشاورزی و ۱۹ هزار و ۴۳۱ هکتار آن اراضی ملی بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد گونه‌های ممنوع القطع از جمله بادامچه و گون در اراضی ملی این محدوده وجود دارد و بر اساس قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی، ذخایر جنگلی و واگذاری و اجرای طرح‌های معدنی در این اراضی ممنوع بوده و بر این اساس پاسخ مخالفت این اداره کل به سازمان صمت استان ارسال شد.

محمدی ادامه داد: اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در دولت قبل به این مهم اعتراض کرد و پرونده برای بررسی در کمیسیون ماده ۲۴ مکرر قانون معادن ارسال و در این کمیسیون ضمن کاهش محدوده ۲۴ هزار هکتاری به چهار هزار و ۸۰۰ هکتار ، رای به صدور پروانه اکتشاف در عرصه های ممنوعه منابع طبیعی صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: واگذاری اراضی ملی برای اجرای طرح اکتشاف معدن در چهار هزار و ۸۰۰ هکتار نیز توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد امکان واگذاری محدوده برای اجرای طرح معدن در این اراضی نیز وجود ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: در کمیسیون ماه ۲۴ با وجود مخالفت این اداره کل و دادگستری کل این استان، با موافقت استاندار وقت، اداره کل صمت، خانه معدن، نظام مهندسی معدن و سازمان جهاد کشاورزی در دولت گذشته مقرر شد این اراضی برای اجرای طرح اکتشاف مس در اختیار شرکت معدنی زرین معدن خاورمیانه قرار گیرد.