آماده‌سازی صحن حضرت زینب(س) برای بیتوته ۲۰ هزار زائر اربعین

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات کربلا از آماده‌سازی محل اجرای طرح توسعه حرم مطهر حسینی برای بیتوته موقت 20 هزار زائر در ایام اربعین خبر داد.

کلمه نیوز، محمدرضا بنی‌اسدی راد گفت: با توجه به اینکه فرصت کمی تا ایام اربعین حسینی باقیمانده است، مهندسان، کارگران و استادکاران ایرانی، در حال آماده‌سازی محل اجرای طرح توسعه حرم مطهر سید الشهدا(ع) مزین بنام صحن حضرت زینب(س) برای تردد و بیتوته موقت زائران هستند.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در ایام اربعین امسال حدود۲۰هزار زائر در موکب‌های مستقر در صحن حضرت زینب(س) اسکان داده شوند گفت: برنامه‌ریزی شده تا کارگاه عمرانی این طرح توسعه، از ۱۵روز مانده به اربعین تا ۳روز پس از آن، میزبان زائران حسینی باشد.
وی مباحث مربوط به ایمنی زائران و ایجاد امکانات رفاهی و بهداشتی را مهمترین سرفصل کاری این روزهای عوامل اجرایی صحن حضرت زینب(س) اعلام کرد و گفت: فعالیت مختلف در چند جبهه کاری زیر نظر متخصصان «HSE» آغاز شده است.
بنی اسدی راد گفت: آماده سازی پله‌ها جهت تردد ایمن زائران بین طبقات،برقراری دسترسی به شبستان‌های زیرزمینی، تسهیل دسترسی‌ها از خیابان‌های اطراف به صحن حضرت زینب(س)، راه‌اندازی سیستم تهویه مطبوع و هواساز موقت و ساخت چندین سرویس بهداشتی، ازجمله مهترین فعالیت‌ها جهت آماده‌سازی محل طرح توسعه حرم حسینی برای ایام اربعین است.
رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات کربلا گفت: برای مجموعه صحن حضرت زینب(س)، بیش از ۸۰۰ چشمه سرویس بهداشتی پیش‌بینی شده است که از این تعداد حدود ۲۵۰ چشمه برای استفاده زائران در ایام اربعین در حال آماده سازی است.
وی درباره آخرین وضعیت پیشرفت طرح توسعه حرم مطهر حسینی گفت:‌ کار نما و سنگ‌کاری صحن حضرت زینب(س) آغاز شده است.
بنی‌اسدی راد افزود: در ساختمان مقام حضرت زینب(س)، عملیات ساخت و نصب تاسیسات در طبقه همکف و مثبت یک انجام شده و در حال انجام تاسیسات در طبقه منفی یک و دو هستیم.
وی اظهار داشت: در ساختمان شبستان رو سطحی مزین بنام شبستان حضرت علی اکبر(ع) نیز فعالیت‌های مربوط به اجرای اسکلت تمام شده و در انتظار نهایی شدن طرح تزئینات و نازک کاری از سوی عتبه هستیم.
وی گفت: در شبستان‌های زیر زمینی، نمونه‌ای از تزئینات و نما اجرا و به مسئولان حرم عرضه شده است تا پس از دریافت تاییدیه و پایان راهپیمایی اربعین، عملیات اجرایی آن آغاز شود.
وی یادآور شد، فاز نخست طرح توسعه حرم مطهر حسینی مزین بنام صحن حضرت زینب(س) در محدوده بین خیابان باب قبله، خیابان شهدا و خیابان جمهوری واقع شده که براساس شواهد تاریخی، همان مکان واقعه عاشوراست.
رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات کربلا افزود: فضا‌های زیارتی صحن حضرت زینب (س) شامل شبستان‏‌های رو سطحی و زیر سطحی به همراه مجموعه‌های خدماتی است که حدود ۴۵ هزار متر مربع را شامل می‏‌شود.
وی گفت: فضا‌های غیر زیارتی نیز با مساحتی حدود ۱۱۸ هزار مترمربع شامل ساختمان اداری، ساختمان مضیف، موزه و کتابخانه، موتورخانه مرکزی و تونل است.
وی درباره فاز دوم طرح توسعه مزین بنام صحن امام حسن (ع) که در مرحله اجرای دیوار آب‌بند است گفت: این طرح با زیربنای ۵۰ هزارمترمربع در دوطبقه در زیر زمین احداث می‌شود که شامل فضای زیارتی، خدماتی و اداری است.
به گفته وی، پیش‌بینی و احداث ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی، مسیر ویژه تردد دسته‌های عزاداری بویژه دسته عزاداری طویریج، بخش ویژه گمشدگان و ارتباط و اتصال صحن امام حسن با صحن حضرت زینب (س) از دیگر ویژگی‌های فاز دوم طرح توسعه حرم حسینی است.
وی مشارکت در اجرای این طرح را یک فرصت معنوی ارزشمند پیش روی خیران و محبان اهل بیت علیهم السلام برشمرد و گفت: علاقه‌مندان به مشارکت در فیض توسعه حرم مطهر حسینی می‌توانند با مراجعه به تارنمای ستاد توسعه و بازسازی عتبات و قسمت پرداخت آنلاین به نشانی https://atabat.org/fa/onlinepayment/form یا شماره‌گیری کد دستوری ستاره ۷۲ مربع کمک‌های خود را به میزان دلخواه اهداء کنند.