رشد ۲ برابری تراکنش‌های خدمات دولت در مرکز ملی تبادل اطلاعات

تعداد تراکنش‌های گذرگاه خدمات دولت (GSB) در مرکز ملی تبادل اطلاعات در دو ماهه نخست سال جاری به بیش از ۴۴۴ میلیون رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد دو برابری را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در اردیبهشت ماه سال جاری به‌رغم ثابت ماندن تعداد دستگاه سرویس‌دهنده نسبت به ماه فروردین،  ۵۷ سرویس جدید اضافه شده است. به این ترتیب تعداد سرویس‌ها و متدهای پیاده‌سازی‌شده به ۱۳۶۴ رسید. از سوی دیگر، پس از افت تعداد تراکنش‌های انجام‌شده در فروردین به‌دلیل تعطیلات نوروزی، گذرگاه خدمات دولت در اردیبهشت توانست حدود ۲۷۰ میلیون تراکنش را ثبت کند که افزایش ۹۵ میلیونی را نشان می‌دهد.

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، از میان ۶۸ دستگاه سرویس‌دهنده سازمان ثبت احوال کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت کشور در صدر دستگاه‌های سرویس‌دهنده قرار دارند. از سوی دیگر، تا پایان اردیبهشت، از میان ۳۴۸ دستگاه متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات به ترتیب سازمان تامین اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیشترین استفاده را از این خدمات داشته‌اند.

همچنین در بین پرکاربردترین خدمات، بیشترین تراکنش‌ها مربوط به استعلام هویتی ثبت احوال، سرویس هویتی تکمیلی سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی و سرویس شاهکار بوده است. در این بین، با وجود فروکش کردن همه‌گیری کرونا، دو سرویس استعلام بیماری کرونای سکوی ایران، سرویس استعلام واکسن جز ۱۰ خدمت پرکاربرد بوده‌اند.

آخرین وضعیت ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (سروا)

با نگاهی به آمارهای ارائه‌شده از سوی مرکز ملی تبادل اطلاعات، طی دو ماه آغازین سال جاری، دستگاه‌های وزارت کشور، سازمان اداری استخدامی و سازمان فناوری اطلاعات ایران برترین سرویس‌دهنده‌های این گذرگاه بوده‌اند که در این بین،  وزارت کشور با انجام بیش از ۸۲ درصد از  تراکنش‌ها در صدر قرار دارد.

سرویس‌دهنده‌های برتر ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ

براساس این گزارش، در ماه اردیبهشت تعداد سرویس‌های ارائه‌شده از سوی دستگاه‌ها به گذرگاه سروا به عدد ۲۱۱ رسید که نسبت به ماه قبل از آن، ۱۵ سرویس به این فهرست اضافه شده است. همچنین تعداد دستگاه‌های سرویس‌دهنده از ۲۸ به ۳۲ دستگاه و کسب‌وکارهای سرویس‌گیرنده از ۶۴۱ به ۶۵۰ کسب‌وکار افزایش یافتند.

سرویس‌گیرنده‌های برتر ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ

در خصوص دریافت سرویس‌های الکترونیکی از سروا، در همین مدت از میان ۶۵۰ کسب‌وکار و دستگاه اجرایی متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات، به‌ترتیب شرکت ایده‌گزین ارتباطات روماک (اسنپ)، وزارت آموزش و پرورش، شرکت ملی جمهوری اسلامی ایران بیش‌ترین تعداد تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در این بین، شرکت ایده‌گزین ارتباطات روماک (اسنپ) با  دریافت حدود ۵۳ درصد از تراکنش‌ها، بزرگترین سرویس‌گیرنده از این گذرگاه بوده است.

از میان ۹۵ میلیون تراکنش انجام‌شده در اردیبهشت ماه جاری، سرویس‌های استعلام بیماری کرونا، سکوی ایران من، سرویس امور استخدامی سامانه امید، ارسال پیامک نظرسنجی سازمان امور اداری و استخدامی و استعلام مجوز سفر وزارت کشور در صدر پرکاربردترین خدمات قرار گرفتند.

مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) دارای دو گذرگاه برای تبادل اطلاعات است؛ یک ﮔﺬرﮔﺎه ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (GSB) که وظیفه‌ی پاسخگویی به استعلامات بین دستگاهی را بر عهده دارد. اﯾﻦ گذرگاه ﺑﺎ ﻫﺪف ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزی ﺧﺪﻣﺎت دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی دوﻟﺘﯽ و اﻣﮑﺎن درﯾﺎﻓﺖ اﺳﺘﻌﻼﻣﺎت ﻣﯿﺎن دﺳﺘﮕﺎﻫﯽ روی ﺷﺒﮑﻪ ﻣﻠﯽ اﻃﻼﻋﺎت راه‌اﻧﺪازی ﺷﺪه اﺳﺖ. از سوی دیگر، با توجه به نیاز کسب‌وکارها به استفاده از خدمات دولتی، سازمان فناوری اطلاعات ایران گذرگاه خدمات دیگری را با عنوان ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (سراوا) با هدف ارایه ‌خدمات و استعلام بین دستگاه‌های اجرایی با کسب‌وکارها بر بستر «بازارچه خدمات سروا» (API Market Place) به آدرس sarva.iran.gov.ir ایجاد کرده است.

انتهای پیام