مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی:

سازمان صمت در تولید ناخالص ملی در کشور بزرگترین سهم را دارد

مرکزی-کلمه نیوز-مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: سازمان صمت در تولید ناخالص ملی در کشور بزرگترین سهم را دارد و در سال ۱۴۰۰ حجم سرمایه گذاری در استان ۵۸۸ هزار ۶۹۵ میلیارد ریال بوده است.

علی جودکی در نشست خبری با خبرنگاران، افزود: این استان در حوزه معدن ۶۱۰ معدن دارد و در رتبه سنگ تراورتن رتبه اول کشوری را دارا است، همچنین در حوزه ماهیان زینتی رتبه اول پرورش و صادرات را دارد و در تجارت خارجی در حوزه صادرات رتبه ۸ کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی ابراز کرد: در حوزه تجارت در سال گذشته این استان یک میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار صادرات داشته که امیدواریم در سال جاری این رقم به عدد یک و نیم میلیارد دلار برسد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: استان مرکزی به لحاظ تنوع کالای تولیدی صنعتی رتبه اول کشور را دارد و به لحاظ صنایع مادر و سنگین رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: طی سال گذشته در استان تعداد جواز تاسیس صادره ۷۱۶ فقره بوده و در بخش پروانه های بهره برداری نیز ۳۸۵ پروانه صادر شده است که ارزش جواز تاسیس ۳۸۲ هزار و ۷۴۴ میلیارد ریال سرمایه گذاری بوده است.
جودکی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات استان به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان و امارات در سال گذشته بوده است، ابراز کرد: طی این مدت در حوزه واردات، استان ۴۹۵ میلیون دلار واردات داشته که ۹۰ درصد مواد اولیه یا تجهیزات خط تولید بوده که بیشتر از چین، ترکیه، امارات، هند و آلمان بوده و نشان می دهد واردات استان مرکزی به سمت تولید محور رفته است.

مدیرکل سازمان صمت استان مرکزی ادامه داد: در حوزه و پژوهش و فناوری سازمان صمت استان رتبه اول کشوری را در سال گذشته بدست آورده است و در این مدت ۲۲۶ گواهی اکتشاف برای معادن صادر کرده، ضمن اینکه ۲۱۱ معدن غیر فعال و ۳۹۹ معدن فعال در استان وجود دارد که در برنامه های این سازمان در سال جاری فعال کردن ۲۰ درصد از این معادن غیر فعال است.

وی یادآور شد: در سال جاری در حوزه بازرسی ها با توجه به اجرای طرح مردمی کردن یارانه ها در مجموع سال گذشته ۳۷ هزار و ۲۰۰ بازرسی انجام شد و در سه ماهه سال جاری ۸هزار و ۲۰۰ بازرسی در استان صورت گرفته که بیشترین تخلفات در زمینه گران فروشی بوده است.