با حضور استاندار مرکزی؛

اولین پیشخوان خدمات کتابخانه ای در استان مرکزی افتتاح شد

مرکزی-کلمه نیوز-اولین پیشخوان خدمات کتابخانه ای استان مرکزی با حضور استاندار و مقامات استانی در روستای چهرقان کمیجان افتتاح شد.

استاندار استان مرکزی در این مراسم گفت: امروز شاهد بهره‌برداری از پیشخوان کتابخانه ای اندیشه روستای چهرقان هستیم که به عنوان یک ظرفیت فرهنگی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، شورای اسلامی و دهیاری روستای چهرقان ایجاد شده است.

دکتر فرزاد مخلص الائمه با بیان اینکه روستای چهرقان یک روستای قرآنی و منحصر به فرد در کشور و جزو افتخارات استان مرکزی است، بیان کرد: بهره برداری از پیشخوان کتابخانه روستا مقارن با روز قلم این فرصت را ایجاد می‌کند که نوجوانان و جوانان به راحتی به منابع کتابخانه های بزرگ استان دسترسی داشته باشند و قطعا در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برخی از مسائل و مشکلات این روستا نیز در این سفر مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت، افزود: راه اندازی و ایجاد مراکز فرهنگی در روستاها به عنوان یک ضرورت می بایست مورد توجه ارگان های فرهنگی قرار گیرد و اقدام ارزشمند کتابخانه های عمومی استان در این زمینه قابل تقدیر است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: پیشخوان خدمات کتابخانه ای اندیشه روستای چهرقان شعبه ای از کتابخانه عمومی فخرالدین عراقی شهر کمیجان است که توسط این کتابخانه پشتیبانی می شود و این طرح برای اولین‌بار در استان مرکزی و شهرستان کمیجان انجام شده است.

سکینه خاتون مهدیان پور گفت: در روستاهای بالای ۲۵۰۰ نفر جمعیت در صورت اختصاص فضای مناسب، کتابخانه عمومی راه اندازی می شود و در روستاهای کمتر از ۱۵۰۰ نفر مجاز به راه اندازی پیشخوان خدمات کتابخانه ای هستیم.

وی افزود: تفاوت کتابخانه با پیشخوان، فضای در نظر گرفته شده برای مطالعه و نیز بخش های متعدد به منظور خدمت رسانی به گروه های مختلف سنی از جمله کودک، نوجوان و بزرگسال، است. پیشخوان ها به منظور تسهیل دسترسی مخاطبین برای امانت و بازگشت کتاب راه اندازی شده اند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گفت: پیشخوان کتابخانه ای اندیشه روستای چهرقان مساحتی بیش از ۱۳۰ مترمربع و گنجایش بالغ بر ۷ هزار نسخه کتاب دارد که در مرحله نخست با ۳ هزار نسخه کتاب، خدمت رسانی خود را آغاز کرده است.

مهدیان پور گفت: حق انتفاع ساختمان پیشخوان با همکاری شورای اسلامی و دهیاری روستای چهرقان به مدت ۲۰ سال در اختیار کتابخانه های عمومی قرار گرفته و تا کنون بیش از یک میلیارد ریال جهت خرید تجهیزات کتابخانه ای و بیش از ۴۵۰ میلیون ریال بابت تجهیزات سرمایشی و گرمایشی توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان هزینه شده است.

وی خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم افتتاح پیشخوان اندیشه روستای چهرقان الگویی برای سایر روستاهای استان شود تا بتوانیم به ارائه خدمات کتابخانه ای به مردم شریف روستاها داشته باشیم.