قیمت گذاری مکملهای غذایی چه سرانجامی دارد؟
گروه جامعه: رئیس اتحادیه واردکنندگان مکملهای غذایی گفت: برخی فعالان اقتصادی دنبال آن هستند که قیمتگذاری مکملهای غذایی آزاد باشد ولی واقعیت این است که ما نمیتوانیم بصورت ناگهانی قیمت گذاری مکملها غذایی را آزاد کنیم. حسن شکوهی، رئیس اتحادیه واردکنندگان مکملهای غذایی در نشست تحلیلی تامین کنندگان مکملهای غذایی که با موضوع انتظارات و […]
وی ادامه داد: بهترین رویکرد برای انجام این کار، آن است که از پتانسیل اتحادیههای صنفی و تخصصی مربوطه استفاده شود. به این صورت، یک روش بینابینی شکل میگیرد که هم منافع تامین کنندگان حفظ میشود و هم منافع مصرف کنندگان مورد توجه قرار می گیرد.
رئیس اتحادیه واردکنندگان مکملهای غذایی تاکید کرد: برخی فعالان اقتصادی در این حوزه، دنبال آن هستند که قیمتگذاری مکملهای غذایی آزاد باشد ولی واقعیت این است که ما نمیتوانیم بصورت ناگهانی قیمت گذاری مکملها غذایی را آزاد کنیم چون بازار کشور ما برای این کار پرورش داده نشده است و ممکن است بازار متشنج شود.
شکوهی افزود: از این رو لازم است اهرمهایی برای هدایت به سمت بلوغ بازار داشته باشیم. واقعیت این است که تا روزی که وارد کننده و تولیدکننده قیمت محصول خود را بر اساس مکانیزمهای بازار انجام دهند،کمی فاصله داریم. به همین جهت معتقدیم که اتحادیهها بهترین جا برای کنترل قیمتها هستند.
در ادامه امیر قلن بر، رئیس کمیته صادرات مکملهای غذایی سندیکای تولیدکنندگان مکمل اظهار داشت: وقتی تولید کننده داخلی بدلیل فشار قیمت گذاری، نمیتواند تکنولوژی جدید بیاورد، ماشین آلات را به روز کند، مواد اولیه مرغوب وارد کند، نمیتواند همکاری با شرکتهای خارجی را داشته باشد، قطعا نمیتواند صادرات محور باشد و به این جهت است که معتقدم خطا در نظام قیمتگذاری، موجب کوچک شدن صنعت و ضعیف شدن صنایع می شود.
عضو هیات رئیسه مجمع واردات افزود: الان اغلب واردکنندگان مکملهای غذایی بر اساس سیاستهای سازمان غذاودارو، به تولیدکننده تبدیل شدهاند. اما هیچ یک از تولیدکنندگان قدیمی و جدید از این شیوه قیمتگذاری رضایت ندارند.
وی متذکر شد: زیرا برای اینکه بخواهید صادرات محور باشید، حتما باید GMP بینالمللی داشته باشید و ما از این مقولهها که پیش نیاز صادرات هستند، به دلیل اینکه تولیدکننده و واردکننده را وادار به قیمت گذاری دستوری کردهایم، جا ماندهایم.
در ادامه این نشست، وحید بهشتی، مدیرعامل شرکت داروسازی پوراطب در خصوص بحث قیمت گذاری، گفت: بهتر است قیمت گذاری همانند صنعت آرایشی و بهداشتی بصورت آزاد باشد و شرکتها بر اساس هزینههای خود و کشش بازار قیمت مناسب را برای کالاهای خود تعیین کنند و در صورتی که مصرف کننده احساس زیان کرد، از طریق سازمان حمایت از مصرف کننده، اقدام کند و موضوع را پیگییر کند. وی افزود: قطعا نظارتهای سازمان حمایت سبب میشود که تامین کنندگان مکملهای غذایی به صورت اتوماتیک و خودکار، از اجحاف در قیمت گذاری خودداری کنند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰