در استان مرکزی صورت گرفت؛

بازدید وزیر جهاد کشاورزی از نمایشگاه دستاوردهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی

مرکزی-کلمه نیوز-وزیر جهاد كشاورزی همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی با همراهی دكتر خیام نكویی معاون وزیر و رئیس سازمان تات از نمایشگاه دستاوردهای مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان مركزی بازدید كرد.  

دکترگودرزی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: این نمایشگاه با هدف ارائه آخرین دستاوردهای تحقیقاتی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی و شرکت های فناور و دانش بنیان فعال در حوزه کشاورزی در محل پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات دایر شده است.

در جلسه ای که در سالن پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین تشکیل شد، دکتر خیام نکویی ابراز کرد: این پردیس تنها ایستگاه تحقیقاتی لوبیا در کشور می باشد و معرفی رقم اولین قدم در بحث تحقیقات لوبیا است و توسعه کشت، افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش میزان آب آبیاری و سایر  پارامترها در مرحله بعد از معرفی رقم، حائز اهمیت است.

 معاون وزیر و رئیس سازمان تات تصریح کرد: ارتباطات بین المللی در بحث تبادل ژرم پلاسم در لوبیا و اخذ نمونه های مورد استفاده در به نژادی لوبیا مورد حمایت سازمان است.

وی افزود: با توجه به نامگذاری سال جاری به نام تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین توسط مقام معظم رهبری، تعداد شرکت های دانش بنیان در قالب مرکز رشد تخصصی کشاورزی باید افزایش یابد و وظایف اصلی مرکز تحقیقات را پاسخگویی به نیازهای اولویت دار بخش کشاورزی استان، انجام وظایف حاکمیتی و آینده پژوهی بخش کشاورزی استان برای مسئولان استان ذکر کرد.

رئیس سازمان تات همچنین از کلکسیون ارقام لوبیای خمین نیز بازدید نمود.

شایان ذکر است که کلکسیون ارقام لوبیای خمین با بیش از ۱۸۰۰ ژرم پلاسم مختلف از انواع لوبیا ، یکی از غنی ترین کلکسیون های لوبیا در خاور میانه است و پشتوانه قوی برای برنامه های اصلاحی لوبیا در زمینه ارقام پرمحصول، مقاوم به آفات و بیماری ها و تنش های محیطی می باشد.

 در ادامه سفر یک روزه دکتر خیام نکویی به استان مرکزی، وی از  قسمت های مختلف مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بازدید  نمود و طی این بازدیدها در جریان فعالیت آزمایشگاه های تحقیقات گیاه پزشکی، آب و خاک و ثبت و گواهی بذر و مسائل و مشکلات آنها قرار گرفت.