طرح دو سناتورآمریکایی برای جایگزینی برجام
گروه سیاسی:دو سناتور جمهوریخواه و دموکرات آمریکایی اعلام کردند طرحی را برای جایگزین کردن توافق هستهای ایران ارائه میکنند که بر اساس آن، بانکی جهانی برای سوخت هستهای در منطقه خلیج فارس تشکیل شود تا کشورهای منطقه از آن استفاده کنند. باب منندز و لیندزی گراهام دو سناتور ارشد آمریکایی، پیشنهاد دادهاند که ایران و […]
گروه سیاسی:دو سناتور جمهوریخواه و دموکرات آمریکایی اعلام کردند طرحی را برای جایگزین کردن توافق هستهای ایران ارائه میکنند که بر اساس آن، بانکی جهانی برای سوخت هستهای در منطقه خلیج فارس تشکیل شود تا کشورهای منطقه از آن استفاده کنند.
باب منندز و لیندزی گراهام دو سناتور ارشد آمریکایی، پیشنهاد دادهاند که ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس میتوانند انرژی هستهای مورد نیاز خود را از یک بانک بین المللی سوخت هستهای دریافت کنند.
همچنین سناتور لیندزی گراهام در سفر اخیر خود به اسرائیل گفت که رهبران عرب بهطور خصوصی به او گفتهاند که در همان سطح و مقداری که جامعه بین المللی اجازه غنیسازی به ایران بدهد، آنها نیز اجازه غنیسازی مطالبه خواهند کرد.
گراهام گفت: «اگر مواظب نباشیم یک روز متوجه میشویم که غنیسازی اورانیوم در سراسر خاورمیانه جریان دارد. اگر جهان یک صدا در برابر ایران بایستد، میتوان از یک مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه جلوگیری کرد، و تهران نیز باید برای رفتار بد خود درد بیشتری را تحمل کند.»گراهام با اشاره به این که ایجاد چنین بانکی از ابتدا موضع فرانسه بود، گفت آن دسته از رهبران اسرائیل که با آنها دیدار کرده از این ایده استقبال کردهاند.
چالشها همچنان باقی مانده است
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبریاش به سوالات خبرنگاران درباره پیشرفتهای انجام شده و چالشهای باقی مانده در مذاکرات احیای برجام در وین پاسخ داد.
ند پرایس در پاسخ به سوالی درباره این که دور قبلی مذاکرات وین چه نتیجهای داشته است و آیا آمریکا به دور بعدی مذاکرات خوشبین است یا نه، گفت: سعی کردهایم احساسات و هیجانات را نادیده بگیریم. ما به این قضیه نه خوشبینیم و نه بدبین. نسبت به منافع و اهدافمان اشراف داریم. در نهایت، هدف ما این است که اطمینان یابیم ایران دوباره تحت سختترین مقررات راستیآزماییها و بازرسیهایی قرار دارد که تا به حال بر سرش مذاکره شده. این چیزی است که توافق هستهای ۲۰۱۵ اعمال کرد. نفعی است که این توافق به ما رساند. البته، ما به طور غیر مستقیم از طریق شرکا و متحدانمان درباره چگونگی اقدام به پایبندی دوباره به شروط برجام با ایران گفتوگو میکنیم.
پرایس در این راستا ادامه داد: رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این لحظه در راه بازگشت به واشنگتن است. شما درست میگویید که دور پنجم دیگر به پایان رسیده است. ما همیشه گفته بودیم که این مذاکرات، مذاکراتی خواهند بود که چندین دور خواهد داشت. انتظار داریم که دور ششمی هم باشد. فکر میکنم همه انتظار دارند که دورهای بیشتری نیز بعد از آن وجود داشته باشد. واقعیت این است که ما پیشرفت کردهایم. دورهای قبلی به شفافسازی انتخابهایی کمک کرد که ایران باید انجام دهد، یعنی اقداماتی که باید برای پایبندی به توافق هستهای انجام دهد، اقدماتی که دوباره باید برای قرار گرفتن تحت مقررات راستیآزمایی و بازرسی انجام دهد، محدودیتهای آب سنگین، محدودیت سانتریفیوژها و محدودیتهایی که دائما و به طور قابل راستیآزمایی مانع ایران از دستیابی به یک سلاح هستهای میشود. در طرف ما هم برایمان روشن کرد که باید چه کار کنیم، از جمله در زمینه تحریمهایمان برای بازگشت به پایبندیمان به توافق هستهای.
او علاوه بر این گفت: علیرغم این پیشرفت، چالشها باقی ماندهاند. هنوز سوال است که آیا تمامی اعضای توافق در جدیت در رسیدن به هدف و عزم و اراده از سرگیری پایبندی به توافق را دارند یا نه. این طرحی است که رئیس جمهور بایدن ارائه کرده است و چیزی است که مایلیم اتفاق بیفتد، با توجه به این که اطمینان یافتن از این که ایران تحت این مقررات قرار میگیرد در راستای منافع ملی ما بوده است.اما هنوز به این هدف نرسیدهایم و مسیر بیشتری باید طی شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به این که مذاکرات وین مذاکرات آسانی نیستند، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا پیشنویس توافقی در زمینه تحریمهایی که باید لغو شوند و اقداماتی که ایران باید برای بازگشت به پایبندی انجام دهد یا اساس توافق دوجانبهای در این زمینه وجود دارد یا نه، گفت: چیزی که درباره این دور از مذاکرات با مذاکراتی که در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ انجام شد متفاوت است، این موضوع است که ما یک متن داریم و این متن طبعا برجام است. واقعیت این است که ما میدانیم دقیقا چه چیزی لازم است، حداقل به طور کلی و از طرف همهی اعضا، چون این متن را در اختیار داریم. این متن واقعا مانند ستاره ی قطبی راهنمای تعامل غیر مستقیم ما با ایرانیها بوده است.
پرایس در ادامه توضیح داد: تفاهمی کلی در زمینه اتفاقی که باید بیفتد وجود دارد و در بالاترین سطح، به طور خلاصه پایبندی در ازای پایبندی است. هر دو طرف روی این موضوع کار میکنند. هنوز چالشهایی باقی ماندهاند که نتوانستهایم در پنج دور قبلی آنها را حل کنیم. دلایل زیادی دارد که یکی از آنها مذاکرات غیر مستقیم است، اینها مسائلی پیچیده هستند. اما پاسخ دادن به این سوال را به خود ایرانیها واگذار میکنم، این که آیا تصمیم راهبردیشان را درباره آمادگیشان برای تعامل دوباره با توافق هستهای گرفتهاند یا نه، به نحوی که اگر قرار باشد پایبندیمان را از سر بگیریم باید شاهد آن باشیم.سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا رابرت مالی درباره آنچه حمایت ایران از حماس عنوان شده با دیگر اعضای برجام گفتوگو کرده است یا نه، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران بیان کرد: نمیدانم که آیا این اتفاق افتاده است یا نه. میدانم که رابرت مالی و همکارانش در مذاکرات وین بر موضوع هستهای متمرکز بودهاند. همان طور که گفتم، ما نگرانیهای بسیار مهمی درباره ایران داریم. مسلما شامل حمایتش از نیروهای نیابتی و حمایتش از گروههای تروریستی مانند حماس میشود اما تمرکز اصلی و اولیه رابرت مالی در مذاکرات بر موضوع هستهای است.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آمریکا چه تضمینی میتواند به ایران بدهد تحریمهایی که در صورت به توافق رسیدن لغو میشوند، با روی کار آمدن دولتی جمهوریخواهد در سال ۲۰۲۴ آمریکا دوباره اعمال نخواهند شد و آمریکا چگونه اطمینان حاصل میکند که ایران از منافع لغو تحریمها بهرهمند شود، تشریح کرد: چیزی که راهنمای دولت دموکرات قبلی و دولتهای پیش از آن بوده، این است که تنها راه پرداختن دائمی به برنامه هستهای ایران و اطمینان یافتن دائمی و قابل راستی آزمایی از این که ایران هیچگاه به سلاح هستهای دست نمییابد، از طریق دیپلماسی است. ما از طرف دولت فعلی حرف میزنیم. به خودمان اجازه نمیدهیم که از طرف دولت بعدی حرفی بزنیم. اگرچه، میتوانیم بگوییم که این موضوع به طور گسترده نه تنها توسط دولتهای قبلی آمریکا، بلکه توسط نزدیکترین متحدانمان از جمله در اروپا و دیگر جاهای دنیا و شرکایی که منافع مشترک کمتر با آنها داریم، مورد قبول است. روسها و چینیها هم که از امضاکنندگان اصلی توافق هستهای هستند، میدانند که محدودیتهای قابل راستیآزمایی و دائمی، در واقع عقبگرد عمیق برنامه هستهای ایران در ازای لغو محدود تحریمها، نه تنها به نفع آنهاست، بلکه از نظر ما، حتما به نفع ماست.
پرایس افزود: بنابراین، یک اتفاق نظر فوقالعاده بینالمللی در چند زمینه وجود دارد. یک این که برنامه هستهای ایران نه تنها باید متوقف شود، بلکه باید به این روشهای مهم عقبگرد کند. دوم این که دیپلماسی راه انجام دادن این کار به طریقی دائمی و پایدار است. سوم این که نقش این قاعده [برجام] تا حد زیادی برای امنیت جهانی مهم است.
باب منندز و لیندزی گراهام دو سناتور ارشد آمریکایی، پیشنهاد دادهاند که ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس میتوانند انرژی هستهای مورد نیاز خود را از یک بانک بین المللی سوخت هستهای دریافت کنند.
همچنین سناتور لیندزی گراهام در سفر اخیر خود به اسرائیل گفت که رهبران عرب بهطور خصوصی به او گفتهاند که در همان سطح و مقداری که جامعه بین المللی اجازه غنیسازی به ایران بدهد، آنها نیز اجازه غنیسازی مطالبه خواهند کرد.
گراهام گفت: «اگر مواظب نباشیم یک روز متوجه میشویم که غنیسازی اورانیوم در سراسر خاورمیانه جریان دارد. اگر جهان یک صدا در برابر ایران بایستد، میتوان از یک مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه جلوگیری کرد، و تهران نیز باید برای رفتار بد خود درد بیشتری را تحمل کند.»گراهام با اشاره به این که ایجاد چنین بانکی از ابتدا موضع فرانسه بود، گفت آن دسته از رهبران اسرائیل که با آنها دیدار کرده از این ایده استقبال کردهاند.
چالشها همچنان باقی مانده است
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبریاش به سوالات خبرنگاران درباره پیشرفتهای انجام شده و چالشهای باقی مانده در مذاکرات احیای برجام در وین پاسخ داد.
ند پرایس در پاسخ به سوالی درباره این که دور قبلی مذاکرات وین چه نتیجهای داشته است و آیا آمریکا به دور بعدی مذاکرات خوشبین است یا نه، گفت: سعی کردهایم احساسات و هیجانات را نادیده بگیریم. ما به این قضیه نه خوشبینیم و نه بدبین. نسبت به منافع و اهدافمان اشراف داریم. در نهایت، هدف ما این است که اطمینان یابیم ایران دوباره تحت سختترین مقررات راستیآزماییها و بازرسیهایی قرار دارد که تا به حال بر سرش مذاکره شده. این چیزی است که توافق هستهای ۲۰۱۵ اعمال کرد. نفعی است که این توافق به ما رساند. البته، ما به طور غیر مستقیم از طریق شرکا و متحدانمان درباره چگونگی اقدام به پایبندی دوباره به شروط برجام با ایران گفتوگو میکنیم.
پرایس در این راستا ادامه داد: رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این لحظه در راه بازگشت به واشنگتن است. شما درست میگویید که دور پنجم دیگر به پایان رسیده است. ما همیشه گفته بودیم که این مذاکرات، مذاکراتی خواهند بود که چندین دور خواهد داشت. انتظار داریم که دور ششمی هم باشد. فکر میکنم همه انتظار دارند که دورهای بیشتری نیز بعد از آن وجود داشته باشد. واقعیت این است که ما پیشرفت کردهایم. دورهای قبلی به شفافسازی انتخابهایی کمک کرد که ایران باید انجام دهد، یعنی اقداماتی که باید برای پایبندی به توافق هستهای انجام دهد، اقدماتی که دوباره باید برای قرار گرفتن تحت مقررات راستیآزمایی و بازرسی انجام دهد، محدودیتهای آب سنگین، محدودیت سانتریفیوژها و محدودیتهایی که دائما و به طور قابل راستیآزمایی مانع ایران از دستیابی به یک سلاح هستهای میشود. در طرف ما هم برایمان روشن کرد که باید چه کار کنیم، از جمله در زمینه تحریمهایمان برای بازگشت به پایبندیمان به توافق هستهای.
او علاوه بر این گفت: علیرغم این پیشرفت، چالشها باقی ماندهاند. هنوز سوال است که آیا تمامی اعضای توافق در جدیت در رسیدن به هدف و عزم و اراده از سرگیری پایبندی به توافق را دارند یا نه. این طرحی است که رئیس جمهور بایدن ارائه کرده است و چیزی است که مایلیم اتفاق بیفتد، با توجه به این که اطمینان یافتن از این که ایران تحت این مقررات قرار میگیرد در راستای منافع ملی ما بوده است.اما هنوز به این هدف نرسیدهایم و مسیر بیشتری باید طی شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به این که مذاکرات وین مذاکرات آسانی نیستند، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا پیشنویس توافقی در زمینه تحریمهایی که باید لغو شوند و اقداماتی که ایران باید برای بازگشت به پایبندی انجام دهد یا اساس توافق دوجانبهای در این زمینه وجود دارد یا نه، گفت: چیزی که درباره این دور از مذاکرات با مذاکراتی که در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ انجام شد متفاوت است، این موضوع است که ما یک متن داریم و این متن طبعا برجام است. واقعیت این است که ما میدانیم دقیقا چه چیزی لازم است، حداقل به طور کلی و از طرف همهی اعضا، چون این متن را در اختیار داریم. این متن واقعا مانند ستاره ی قطبی راهنمای تعامل غیر مستقیم ما با ایرانیها بوده است.
پرایس در ادامه توضیح داد: تفاهمی کلی در زمینه اتفاقی که باید بیفتد وجود دارد و در بالاترین سطح، به طور خلاصه پایبندی در ازای پایبندی است. هر دو طرف روی این موضوع کار میکنند. هنوز چالشهایی باقی ماندهاند که نتوانستهایم در پنج دور قبلی آنها را حل کنیم. دلایل زیادی دارد که یکی از آنها مذاکرات غیر مستقیم است، اینها مسائلی پیچیده هستند. اما پاسخ دادن به این سوال را به خود ایرانیها واگذار میکنم، این که آیا تصمیم راهبردیشان را درباره آمادگیشان برای تعامل دوباره با توافق هستهای گرفتهاند یا نه، به نحوی که اگر قرار باشد پایبندیمان را از سر بگیریم باید شاهد آن باشیم.سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا رابرت مالی درباره آنچه حمایت ایران از حماس عنوان شده با دیگر اعضای برجام گفتوگو کرده است یا نه، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران بیان کرد: نمیدانم که آیا این اتفاق افتاده است یا نه. میدانم که رابرت مالی و همکارانش در مذاکرات وین بر موضوع هستهای متمرکز بودهاند. همان طور که گفتم، ما نگرانیهای بسیار مهمی درباره ایران داریم. مسلما شامل حمایتش از نیروهای نیابتی و حمایتش از گروههای تروریستی مانند حماس میشود اما تمرکز اصلی و اولیه رابرت مالی در مذاکرات بر موضوع هستهای است.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آمریکا چه تضمینی میتواند به ایران بدهد تحریمهایی که در صورت به توافق رسیدن لغو میشوند، با روی کار آمدن دولتی جمهوریخواهد در سال ۲۰۲۴ آمریکا دوباره اعمال نخواهند شد و آمریکا چگونه اطمینان حاصل میکند که ایران از منافع لغو تحریمها بهرهمند شود، تشریح کرد: چیزی که راهنمای دولت دموکرات قبلی و دولتهای پیش از آن بوده، این است که تنها راه پرداختن دائمی به برنامه هستهای ایران و اطمینان یافتن دائمی و قابل راستی آزمایی از این که ایران هیچگاه به سلاح هستهای دست نمییابد، از طریق دیپلماسی است. ما از طرف دولت فعلی حرف میزنیم. به خودمان اجازه نمیدهیم که از طرف دولت بعدی حرفی بزنیم. اگرچه، میتوانیم بگوییم که این موضوع به طور گسترده نه تنها توسط دولتهای قبلی آمریکا، بلکه توسط نزدیکترین متحدانمان از جمله در اروپا و دیگر جاهای دنیا و شرکایی که منافع مشترک کمتر با آنها داریم، مورد قبول است. روسها و چینیها هم که از امضاکنندگان اصلی توافق هستهای هستند، میدانند که محدودیتهای قابل راستیآزمایی و دائمی، در واقع عقبگرد عمیق برنامه هستهای ایران در ازای لغو محدود تحریمها، نه تنها به نفع آنهاست، بلکه از نظر ما، حتما به نفع ماست.
پرایس افزود: بنابراین، یک اتفاق نظر فوقالعاده بینالمللی در چند زمینه وجود دارد. یک این که برنامه هستهای ایران نه تنها باید متوقف شود، بلکه باید به این روشهای مهم عقبگرد کند. دوم این که دیپلماسی راه انجام دادن این کار به طریقی دائمی و پایدار است. سوم این که نقش این قاعده [برجام] تا حد زیادی برای امنیت جهانی مهم است.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰