سرپرست اداره کل بهزیستی استان مركزي خبر داد:

پارک‌های شهر اراک نامناسب‌ برای ورود معلولان

مرکزی-کلمه نیوز-سرپرست اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: هیچ یک از پارک های سطح شهر اراک برای ورود معلولان مناسب سازی نشده است.

محمد زیدوند در نشست خبری با اصحاب رسانه، افزود: مانع هایی که در پارک ها برای عدم ورود موتورسواران گذاشته می شود نیز مانع ورود معلولان به پارک می شود، ضمن اینکه سرویس های بهداشتی مناسب معلولان نیز در پارک ها تعبیه نشده و این نیز مشکلی برای ورود معلولان به پارک ها بشمار می رود.

وی ادامه داد: در شهرهای ساوه و فرمهین به عنوان شهر دوستدار معلول اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است؛ اما در اراک علی رغم تلاش شهرداری هنوز معلولان برای ورود به پارک ها و ساختمان های پزشکی در خیابان خرم با وجود مناسب سازی خیابان مذکور با مشکل مواجه هستند.

زیدوند در ادامه به بهره برداری از ۲۴طرح اشتغالزایی طی هفته بهزیستی در استان مرکزی اشاره و عنوان کرد: این طرح ها شامل مرکز توانبخشی، پنج مرکز روزانه، مرکز شبانه روزی بیماران مزمن، گروه همیاران زنان سرپرست خانوار و ساختمان مرکز حمایتی آموزش کودکان کار خیابانی است.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ ترک اعتیاد، بیان کرد: یک هکتار زمین با ظرفیت یک هزار نفر برای این مرکز پیش بینی شده است، هرچند شمار افراد معتاد استان این تعداد نیست اما این اقدام برای آینده در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: مرکز نگهداری ماده ۱۵ به عنوان مرکز بزرگ برای نگهداری معتادان متجاهر در استان مرکزی فعال و به نوعی مرکز ماده ۱۶ در استان غیرفعال است.

زیدوند گفت: شهرداری و بهزیستی در موضوع معتادان متجاهر مکلف به راه اندازی مرکز ماده ۱۶ هستند و استان مرکزی اکنون این مرکز را ندارد، اما پیگیری‌ها برای ایجاد این مرکزی درحال انجام است تا مجوز آن از کمیته کشوری دریافت شود.

وی افزود: برای راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ اعتبارات چشمگیری نیاز است که استانداری مرکزی در جذب آن از محل اعتبارات ملی اقدامات موثری انجام داده است. 

وی با اشاره به سفر ریاست جمهوری به استان مرکزی، ابراز کرد: در سفر رییس جمهوری به استان مرکزی اعتبارات چشمگیری در ۲ ردیف تهیه لوازم توانبخشی و تکمیل مرکز خیریه خانه‌ میران پیشنهاد شد.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان مرکزی اضافه کرد: مرکز خیریه خانه‌ میران در ماه‌های آینده به بهره برداری خواهد رسید که حدود ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش بینی شده است.

زیدوند در ادامه با اشاره به وضعیت شلتر در استان، یادآور شد: شهرداری ها متولی راه‌اندازی و مدیریت گرمخانه‌ها هستند و بهزیستی در این راستا در اراک ۲ شلتر ویژه نگهداری زنان و مردان را دارد.

وی افزود: مددجویان مجموعه کمیته امداد عمدتا افراد نیازمند هستند و شرایط اقتصاد جامعه بر مراجعات این افراد اثرگذار است اما بهزیستی متفاوت با این بوده و بخش جامعی از معلولین و نیازمندان توانبخشی و زنان سرپرست خانوار و… را شامل می شود و فشار اقتصادی تاثیر محسوسی بر اضافه شدن افراد تحت پوشش بهزیستی نداشته است.