همزمان با اجرای طرح ملی نهضت مسکن ؛

بیش از ۴۹ هزار واحد مسکونی در هرمزگان احداث خواهد شد

هرمزگان/ کلمه نیوز- پس از سال ها زندگی پراکنده نسل های بشری، رفته رفته نیاز به زندگی اجتماعی و یکجا نشینی سبب شد هسته های مدنیت و پایه های تمدن کهن شکل بگیرد که با توسعه زندگی اجتماعی بشری و ساز و کارهای اقتصادی و بازرگانی شاهد پدید آمدن شهرها و روستاهای مختلفی در جای جای کره خاکی و نیاز به ساخت مسکن همزمان با آن خصوصا با افزایش جمعیت پدیدار شد.

مسکن به عنوان یکی از مهمترین نیاز های اولیه بشر از نخستین مسایلی است که بشر همواره با آن دست به گریبان بوده و با انواع راه ها و روشهای ساخت سعی در رفع این نیاز داشته است.

واقعیت جامعه امروزی ما و مواجهه اقشار گسترده ای از جامعه با کمبود مسکن و گرانی باعث شده که صاحب خانه شدن نعمتی به حساب آیدو برای برخی نیز رویایی دست نیافتنی .لذا دولت مردان شاید تنها راه برون رفت از این تنگنا را ساخت انبوه مسکن دانسته اند بر همین اساس در دوره های مختلف با طرح های گوناگون از جمله مسکن مهر ،نهضت ملی مسکن و… سعی در رفع این  معضل و مشکل خصوصا برای اقشار کم در آمد جامعه داشته و دارند.

دولت سیزدهم نیزپس از روی کار آمدن  با طرح و اجرای نهضت ملی مسکن در استانهای مختلف سعی در رفع مشکل و معضل کمبود مسکن داردکه در این زمینه به استان هرمزگان سهمیه ساخت  ۴۹ هزار و ۹۵۰ واحد در طرح ملی نهضت مسکن اختصاص یافته است.  از این رو برای تنویر افکار عمومی و اطلاع از  میزان پیشرفت فیزیکی این طرح در شهر بندرعباس ، به همت اداره کل راه و شهر سازی هرمزگان تور خبری با حضور اصحاب رسانه استان جهت بازدید از  پروژه های ۱۶۰ واحدی، ۲۵۶ واحدی و ۸۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن  برگزار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان در نشستی خبری که پس از بازدید خبرنگاران برگزار شد گفت : سهم استان هرمزگان از طرح ملی نهضت مسکن ۴۹ هزار و ۹۵۰ واحد است که برای شهر بندرعباس و میناب به صورت آپارتمان و سایر شهر ها به صورت ویلایی ساخته خواهند شد.

عباس کمالی افزود :  بر اساس میانگین جمعیتی سهم استان هرمزگان به صورت سالیانه ۱۲ هزار و ۴۸۸ واحد مسکونی بر آورد شده است.

وی بیان کرد : واحدهای مسکونی در حال ساخت برای ۴ سال در این پروژه ها بالغ بر ۱۶ هزار واحد است و درصد پیشرفت فیزیکی آنها نیز از یک درصد تا ۵۵ درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان تعداد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن را بیش از ۹۸ هزار و ۹۸۱ نفر اعلام کرد و گفت: تا کنون افزون بر ۲۳ هزار نفر حائز شرایط اولیه بوده اند و بالغ بر ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر نیز تایید نهایی شدند.

کمالی خاطرنشان کرد: در بخش خودمالکین نیز ۳ هزار و ۵۸۸ واحد معرفی به بانک و پذیرش شده است که از این تعداد یک هزار و ۶۳۵ واحد در قالب ۱۷۰ پروژه دارای قرارداد و در حال طی فرآیند پرداخت تسهیلات هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان همچنین تاکید کرد: با توجه به درخواست هایی که از ســوی رســانه های استان شده ، آمادگی داریم هر چه ســریعتر با همکاری نماینده ای از جانب مطبوعات درهفته آینده فرآیند انجام اموراحداث مسکن و دفتر محل کار خبرنگاران صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در حوزه راهسازی ادامه داد: در حوزه راه ســازی نیز قطعات آزاد راه بندرعباس – سیرجان در حال پیگیری است بطوریکه اجرای قطعه دوم آزاد راه بندرعباس – سیرجان در سال جاری با تعیین سرمایه گذار و توسط بخش خصوصی آغاز خواهد شد.

کمالی بیان کرد:همچنین در بشاگرد نیز سه راه عبور و مرور در دست اقدام است تا بشاگرد از حالت بن بست خارج شود.

وی تصریح کرد : در هرمزگان ۱۳ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه وجود دارد که عمده آن بزرگراه اســت اما با توجه به اقتصادی بودن و ترانزیتی بودن جاده های استان این شاخص فوق العاده پایین است.

یاد آور می شود در بازدید از پروژه های در دست احداث آنچه بیش از همه خصوصا در پروژه ۸۰۰ واحدی جلب توجه می نمود ، استفاده از قالب های تونلی در این سازه عظیم ، طراحی پارکینگ و مشاعات برای تمامی ۸۰۰ واحد احداثی و همچنین احداث مهد کودک ،سالن ورزشی ،سالن اجتماعات و … بود که نیاز ساکنان را برای دسترسی به این امکانات رفع و آمد و رفت های اضافه ساکنان را به خودی خود حذف خواهد کرد.

لازم به ذکر است این نوع سازه (قالب های تونلی)مقاومت بسیار بالایی در مقابل زلزله های شدید دارد و به دلیل آرماتور بندی و قالب گذاری سقف و دیوار ها به صورت همزمان در زمان بندی اجرای پروژه نیز صرفه جویی و کار سریعتر انجام خواهد شد.

گفتنی است ؛در پایان این نشست از اصحاب رسانه و خبرنگاران تقدیر به عمل آمد.

خبرنگار:شهین صادقی

انتهای پیام/