شرکتهای فناوری اطلاعات که بر اهداف سبز تکیه کردند
ایسنا/خراسان رضوی شرکتهای فناوری اطلاعات هند، مانند همتایان جهانی خود، توجه بیشتری به چارچوب محیطی، اجتماعی و حاکمیتی خود دارند زیرا مشتریان قبل از امضای قراردادهای فناوری در نظر گرفتن این چارچوب را بهعنوان یک عامل مهم آغاز کردهاند.
به نقل از فایننشال اکسپرس، بهعنوان مثال، ویپرو(شرکت جهانی ارائهدهنده راهبرد، فناوری و خدمات مشاوره تجاری مبتنی بر نوآوری Wipro) متعهد است که انتشار گازهای گلخانهای خود را تا سال ۲۰۴۰ به صفر برساند. دکتر تیری دلاپورت، مدیرعامل شرکت ویپرو گفت: شاخص حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی نه تنها در برنده شدن معاملات مهم است بلکه در بهدست آوردن استعدادهای مناسب نیز مهم است. من در چند سال گذشته استعدادهای بسیار زیادی را استخدام کردهام. منحصر بهفرد بودن بنیاد عظیم پرمجی و فرهنگ ویپرو یکی از دلایل مهم پیوستن آنان به ماست، زیرا این مورد مهم است.
شرکت فناوریهای اچسیال(HCL) به کاهش ۵۵.۹ درصدی در سرانه ردپای کربن (میزان کل انتشار گاز گلخانهای ایجاد شده توسط سازمان، رویداد، محصول یا شخص) بین سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ دست یافته است. این شرکت بخش انرژی تجدیدپذیر از مصرف انرژی کلی خود را به ۱۰.۴ درصد در سال مالی ۲۰ افزایش داده است و از سال ۲۰۱۳ تاکنون ۲۳.۵ درصد مصرف آب سرانه را کاهش داده است.
دکتر سی ویجایاکومار، مدیرعامل فناوریهای اچسیال در یک گفتوگوی رسانهای اخیر گفت: من معتقدم شاخص حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی برای مشتریان ما اهمیت بیشتری پیدا میکند. ما در بسیاری از معیارهای حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی بهخوبی عمل میکنیم. اگر شما دیدگاه و رهبری فکری در مورد حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی داشته باشید، دسترسی بهتری به مشتریان، اشتراک ذهنی بهتر و پیروزی خواهید داشت.
خدمات مشاورهای تاتا (TCS) یک هدف جدید کاهش کربن را برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای مطلق تا سال ۲۰۲۵ (با سال پایه ۲۰۱۶) تا ۷۰ درصد و رسیدن به انتشار صفر خالص تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده است. این امر بهدنبال تحقق هدف قبلی شرکت است؛ یعنی ردپای کربن خاص خود را زودتر از برنامه در سال مالی ۲۰ (با سال مالی ۲۰۰۸ بهعنوان سال پایه) به نصف کاهش داد.
انجی سابرامانیام، مدیرعامل و مدیر اجرایی TCS، در گزارش سالانه خود گفت: هدف صفر خالص ما بر تعهد مجدد ما به مراقبت از محیطزیست تاکید دارد. برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانهای و محدود کردن گرمایش زمین به کمتر از دو درجه بلکه به ۱.۵ درجه سانتیگراد، در مقایسه با سطوح پیش صنعتی، همه سازمانها باید مدلهای تجاری موجود را بازنگری کنند و توسعه پایدار را هدف قرار دهند.
شرکت فناوری اطلاعات اینفوسیس (Infosys)سفر اقدام اقلیمی خود را در سال ۲۰۰۸ آغاز کرد و در سال مالی ۲۰، کربن خنثی شد که ۳۰ سال جلوتر از جدول زمانی تعیین شده توسط توافقنامه پاریس است. در سال مالی ۲۲، اینفوسیس ۵۳.۸ درصد از نیاز برق مصرفی خود در هند را از طریق منابع تجدیدپذیر تامین کرد. تا سال ۲۰۳۰، هدف آن کاهش انتشار گازهای گلخانهای مطلق در محدوده یک و دو تا ۷۵ درصد و انتشار محدوده ۳ تا ۳۰ درصد است.
دکتر دباشیس چاترجی، مدیرعامل مایندتری گفت: حتی در مایندتری(Mindtree ) شرکت فناوری اطلاعات هندی، ابتکارات حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی یک اولویت تجاری است. پایداری و در نتیجه حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی، بهطور تقریبی برای همه مشتریان ما به یک اولویت در سطح هیئت مدیره تبدیل شده است. آنان بهطور فزایندهای بهدنبال مشارکت با سازمانهایی هستند که حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی برای آنان بخش مرکزی راهبردی است.
تحلیلگران بر این باورند که تقاضای فزایندهای در میان مشتریان برای همسویی با اهداف حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی سازمانشان با انتخاب ارائهدهندگان فناوری وجود دارد که میتوانند اهداف توسعه پایدار را تحقق بخشند.
شرکتهای فناوری اطلاعات فرصت بزرگی را برای ایفای نقش کلیدی در توانمندسازی این نتایج توسعه پایدار تشکیلات اقتصادی، در یک نوع مدل مسئولیت مشترک میبینند. آنها میخواهند با افشای مزایا و ویژگیهای حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی در ارائههای محصول یا خدمات، از دریچه ارزشهای پیشنهادی و قابلیتهای خدمات، بر افزایش علاقه و سرمایهگذاری منفعت کسب کنند.
برای شرکتهای فناوری اطلاعات که در یک محیط بیشرقابتی فعالیت میکنند، افزایش تمرکز بر حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی میتواند تفاوت بین برد یا باخت یک معامله باشد. آپوروا چابرا، تحلیلگر اصلی گارتنر(شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی) گفت: این شرکتها برای داشتن قابلیتهای متمایزکننده که نه تنها از اهداف فعلی حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی پشتیبانی میکنند بلکه میتوانند نیازهای آینده را نیز پشتیبانی کنند، در اولویت قرار خواهند گرفت.
بزرگان فناوری جهانی حتی مسیر کسب را برای ایجاد دستور کار حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی خود در پیش گرفتهاند. اکسنچر (Accenture) سه خرید جدید متمرکز بر توسعه پایدار در سه ماهه سوم سال مالی ۲۲ انجام داد. در ماه آوریل، دو شرکت مشاوره توسعه پایدار گرین فیش (Greenfish)مستقر در بلژیک و ایویکو(Avieco)مستقر در بریتانیا را خریداری کرد. در ماه مه، اکانت (akzente) مستقر در آلمان را خریداری کرد، یک مشاوره توسعه پایدار که به شرکتها کمک میکند تا توسعه پایدار را در هسته کسبوکار خود ایجاد کنند.
انتهای پیام
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰