رییس سازمان مدیریت بحران کشور:

تمامی خسارت سیل زدگان جبران می شود

مرکزی-کلمه نیوز-رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تمامی خسارت سیل زدگان جبران می شود.

جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی با حضور دکتر نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور در استانداری مرکزی برگزار شد.

نامی در این جلسه افزود: حفظ جان انسان ها در مرحله اول مدیریت بحران باید باشد.

وی با تاکید بر بحث پیشگیری گفت: بحث آبخیزداری و آبخوان داری مهم است و در کشور ۹۳ میلیون هکتار زمین وجود دارد که نیاز به آبخیزداری دارند اما انجام نشده و باید روی ایم موضوع کار کنیم و با استفاده از نیروهای جهادی، سپاه و بسیج برای کاهش هزینه ها و تسریع در پیشرفت کار و جبران خسارت سیل زدگان استفاده کنیم.

نامی با اشاره به اینکه حفط محیط زیست در اولویت است، اظهار کرد: مردم باید تمام مسائل را بدانند و آگاه باشند مدیریت کشور در سیل اخیر ارزنده بود که توانست از تلفات انسانی جلوگیری کند.

وی یادآور شد: مردم همه پای کار هستند و در استان مرکزی مهمترین کاری که باید انجام شود لایروبی کانال های کشاورزی در استان مرکزی است و الان باید برای رفع این مشکل از ماشین آلات راهداری و نیروهای انسانی بیشتری برای تسریع در امور استفاده شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: قطع آب شرب، برق و گاز در استان و در مناطق سیل زده نیست و از نیروهای سپاه و هلال احمر باید بیشتر استفاده شود تا وضعیت و مشکل قنوات ظرف ۳ روز رفع شود، ضمن اینکه بنیاد مستضعفان تعهد کرده برخی از اقلام ساختمانی مثل میلگرد را تهیه کند و ستاد اجرایی تقبل کرده اقلام خانگی را مرتفع کند و نباید منتظر رسیدن پول ماند چرا که ممکن است سقف قنوات فرو بریزد و با توجه به اینکه حدود سه ماه تا آغاز فصل سرما در استان مانده باید کار تسریع یابد.

وی گفت: گلخانه دارها، کندودارها و دارندگان پرورش ماهی که آسیب دیده اند در اسرع وقت به جهادکشاورزی مراجعه کنند و منازل مردم و مغازه ها نیز توسط بنیاد مسکن ارزیابی و به مدیریت بحران کشور ارائه شود.

نامی خاطرنشان کرد: استان مرکزی ظرفیت عظیمی دارد که در دو بخش
انسان های توانمند و هوشمند و ظرفیت طبیعی استان که باید تقویت شود، وجود دارد و نکته آخر اینکه تمام خسارت های مردم جبران خواهد شد یا با دادن وام یا بصورت بلاعوض جبران می شود.

استاندار مرکزی نیز گفت: عملیات بازسازی خانه‌های روستایی خسارت‌ دیده از سیل در این استان آغاز شد.

دکتر فرزاد مخلص الائمه افزود: ۲۵ دستگاه، نهاد و سازمان علاوه بر شرکت های خصوصی در سیلاب اخیر با مدیریت بحران استان همکاری داشتند و امروز پس از آوار برداری با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور عملیات بازسازی خانه های روستای خسارت دیده از سیل آغاز شد.

وی ادامه داد: استان مرکزی از میان ۲۶ استانی که تحت تاثیر سیلاب بودند و ۱۸ استان که بارش ها به آنها خسارت وارد کرد، کمترین خسارت را دیده است.

استاندار مرکزی، روستای آهنگران شهرستان فراهان را کانون سیلاب استان عنوان کرد و افزود: تعداد افرادی که در این روستا به خدمت رسانی به مردم مشغول بودند در برخی اوقات ۲ برابر مردم روستا بودند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: کشور ما جزء ۱۰ کشوری است که بیشترین بلایای طبیعی را داشته و نیاز است پیشگیری از حوادث در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

دکتر علی اکبر کریمی افزود: انجام اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری نقش مهمی در کاهش سیلاب داشته و اقدامات دولت در این زمینه، مناسب ولی دیرهنگام بوده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سیلاب اخیر خسارات فراوانی را برای باغات انگور و قنوات استان مرکزی به همراه داشته است.

کریمی افزود: قنوات استان که در سیلاب سال ۹۸ دچار خسارت شدند تاکنون مرمت و بازسازی نشده اند و امید است امسال با تامین کمک های بلاعوض و تسهیلات زمینه بازسازی قنوات استان فراهم شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: اکنون اگر زلزله ای در شهرستان اراک رخ دهد نقطه ای برای جمع آوری مردم در این شهر وجود ندارد.

محمدحسن آصفری افزود: نیاز است برآورد اولیه در سطح کشور انجام شود تا صورت بروز حوادث جانمایی برای جمع آوری و نگهداری مردم وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی به فصل سرما نیاز است زمینه بازسازی ساختمان هایی که در سیل اخیر دچار خسارت شده اند فراهم شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پیش از عقد قرارداد با پیمانکار و استقرار پیمانکار در محل هایی که در سیلاب دچار خسارت شده اند می تواند از ظرفیت گروه های جهادی برای بازسازی و ساخت منازل مردم استفاده کرد.