قیمت نفت امروز ۱۷ مرداد؛ نفت گران شد

گروه اقتصادی: بهای معاملات نفت برنت با ۲۲ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۹۵ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۷ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۹ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید.هر دو شاخص روز جمعه پس از انتشار آماری که […]

گروه اقتصادی: بهای معاملات نفت برنت با ۲۲ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۹۵ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۷ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۹ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه رسید.هر دو شاخص روز جمعه پس از انتشار آماری که رشد غیرمنتظره اشتغال آمریکا در ژوییه را نشان داد، با اندکی افزایش بسته شدند. چین هم روز یکشنبه با آماری که رشد بهتر از حد مطلوب صادرات این کشور را نشان داد، بازارها را غافلگیر کرد و نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصادی را تا حدودی برطرف ساخت.

استفن اینس، از شرکت مدیریت دارایی SPI در این باره گفت: نشانه‌های تقاضای ضعیف که در آمار رشد ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا منعکس شد، هفته گذشته باعث شد معاملات بر اساس دورنمای ضعیف تقاضا انجام شود. اما آمار رشد اشتغال آمریکا و صادرات چین، تا حدودی این دیدگاه را تغییر داد.قیمت نفت برنت هفته گذشته ۱۳.۷ درصد ریزش کرد و به پایین‌ترین رکورد از ماه فوریه رسید و بزرگترین کاهش هفتگی خود از آوریل سال ۲۰۲۰ را رقم زد. وست تگزاس اینترمدیت تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصادی که باعث آسیب دیدن تقاضا برای سوخت خواهد شد، ۹.۷ درصد سقوط کرده بود.

طبق آمار گمرکی، چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است، در ژوییه ۸.۷۹ میلیون بشکه در روز نفت خام وارد کرد که در مقایسه با ژوئن افزایش داشت اما همچنان ۹.۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۱ بود. پالایشگاه‌های چینی در بحبوحه قیمت‌های بالای نفت و حاشیه سود ضعیف، از ذخایر نفتی خود استفاده می‌کنند.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ پیش بینی خود از تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ را به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز و در سال ۲۰۲۳ را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دادند که منعکس کننده تقاضای ضعیف برای بنزین در آمریکا و استراتژی کرونا صفر چین است که با اعمال قرنطینه‌های گسترده، تقاضا برای سوخت را کاهش داده است.
با وجود تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت و فرآورده‌های نفتی دریابرد از روسیه که از پنجم دسامبر به اجرا گذاشته می‌شود، صادرات این کشور همچنان ادامه دارد.بر اساس گزارش رویترز، شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته شمار دکل‌های حفاری نفت را بیشترین میزان از سپتامبر کاهش دادند که نخستین کاهش هفتگی در ۱۰ هفته گذشته بود.