انقلاب لاپورتا در بارسا؛ قمار بزرگ با امتیاز باشگاه

عرفان قنواتی گروه ورزشی: شاید خوشبین‌ترین هوادار بارسلونا هم تا مدتی پیش فکر نمی‌کرد که با خسارات بر جا مانده از دوران مدیریتی فاجعه‌بار بارتمئو در بلوگرانا، این تیم بتواند تا سال‌ها خود را به عنوان مدعی در اروپا ببیند. با خاتمه یافتن دوره بارتمئو، خوان لاپورتا در سال ۲۰۲۰ در انتخابات به عنوان مدیر […]

عرفان قنواتی
گروه ورزشی: شاید خوشبین‌ترین هوادار بارسلونا هم تا مدتی پیش فکر نمی‌کرد که با خسارات بر جا مانده از دوران مدیریتی فاجعه‌بار بارتمئو در بلوگرانا، این تیم بتواند تا سال‌ها خود را به عنوان مدعی در اروپا ببیند.
با خاتمه یافتن دوره بارتمئو، خوان لاپورتا در سال ۲۰۲۰ در انتخابات به عنوان مدیر جدید آبی‌اناری‌ها انتخاب شد، او با توجه به سابقه بر عهده داشتن این مقام در گذشته و داشتن کارنامه‌ای قابل قبول باعث امیدواری هواداران شد؛ اما پس از گذشت یک سال و ناتوانی در نگه داشتن لیونل مسی در تیم موج انتقادات به سوی او روانه شد.
متئو آلمانی مدیر ورزشی تیم اخیرا اذعان کرد: اعتبار باشگاه را در آن زمان به بهترین بازیکن تاریخ‌مان ترجیح دادیم. سرانجام پس از سپری شدن یک سال بدون جام و دستاورد خاصی، لاپورتا در این تابستان دست به یک قمار بزرگ برای باشگاه زد. آن هم چیزی نبود جز فروش درصدهایی از امتیاز باشگاه که این امر را تنها راه کسب درآمد در این برهه زمانی می‌دید.
این امتیازات به ۴ اهرم اقتصادی تفکیک شده‌اند که اهرم اول شامل فروش ۱۰درصد حق پخش تلویزیونی باشگاه و اهرم دوم شامل فروش ۱۵ درصد دیگر این امتیاز به «Six street» به مدت ۲۵ سال است که از اهرم اول ۲۰۰ میلیون یورو و از اهرم دوم که باعث رفع موانع فیرپلی مالی می‌شود حدود ۳۲۰ تا ۳۳۰ میلیون یورو به باشگاه تزریق خواهد شد.


همکاری درخشان روبرت لواندوفسکی و پدری در دیدار  بارسلونا
مقابل «پوماس» نوید یک زوج رویایی را در بلوگرانا می‌دهد 

با وجود خریدها و ریخت و پاش‌های فراوان ژاوی سرمربی بارسلونا در به خدمت گرفتن بازیکنانی چون لواندوفسکی، رافینیا، فرانک کیسه و ژول کانده و… و همچنین مشکل مدیریت در فروختن و فسخ کردن قرارداد چند بازیکن به دلیل گنجاندن بندهای عجیب و حقوق‌های گزاف در آن که از دوران بارتمئو به جا مانده، برای ثبت قراردادهای جدید در لالیگا ملزم به فعال کردن اهرم سوم نیز می‌شود.
جایی که شامل فروش ۴۹درصد استودیوهای باشگاه به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو می‌باشد. تاکنون بارسلونا این سه اهرم را فعال کرده و حدود ۷۶۷ میلیون یورو از آنها کسب درآمد داشته که مقدار اعظم آن صرف صاف کردن بدهی‌های باشگاه می‌شود. اخیرا اما «ژاوی هرناندز» خواهان به خدمت گرفتن چند بازیکن دیگر برای پر کردن خلاهای تیم به خصوص دفاع می‌باشد.
این امر ممکن است کادر مدیریتی و لاپورتا را ملزم به فعال کردن اهرم چهارم نیز بکند جایی که ۲۴ درصد دیگر از استودیوهای باشگاه به فروش می‌رسد و ارزش آن حدودا ۱۰۰ میلیون یورو تخمین زده شده است. در آخر باید دید آیا بارسلونا و لاپورتا برنده این قمار بزرگ خواهند بود یا پشیمانی چندین ساله برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد؛ موضوعی که بخش زیادی از آن به نتایج و دستاوردهای تیم در فصل روبرو بستگی دارد.