چگونه به کودک «زبان دوم» یاد دهیم؟

گروه جامعه: روانشناس تربیتی گفت: از هر زمانی که والدین اراده کنند می‌توانند به فرزنداشان زبان دوم یاد دهند، اما این آموزش باید بدون فشار و اجبار باشد؛ مثلا از طریق بازی و گفت‌وگو باشد، نه برنامه‌های رسمی آموزشی. بهمن حوری زاد، روانشناس تربیتی و استاد دانشگاه  در پاسخ به این پرسش که «چه زمانی […]

گروه جامعه: روانشناس تربیتی گفت: از هر زمانی که والدین اراده کنند می‌توانند به فرزنداشان زبان دوم یاد دهند، اما این آموزش باید بدون فشار و اجبار باشد؛ مثلا از طریق بازی و گفت‌وگو باشد، نه برنامه‌های رسمی آموزشی.
بهمن حوری زاد، روانشناس تربیتی و استاد دانشگاه  در پاسخ به این پرسش که «چه زمانی کودکان باید به کلاس‌های فوق برنامه مثل کلاس زبان بروند؟»،بیان داشت: اگر بخواهم پاسخ دقیق بدهیم که کی و کجا زبان یاد بگیرند؟ باید گفت از زمانی که متولد می‌شوند و به چشم مادر نگاه می‌کنند، ارتباط چشمی برقرار می‌شود و آرام آرام از مادر یاد می‌گیرند بگوید مادر یا پدر.

وی ادامه داد: بنابراین یادگیری زبان زمان خاصی ندارد، اگر همراه با تولد باشد ایده آل است؛ اما وقتی بخواهیم به صورت فوق برنامه عمل کنیم فرزندان در ۵ و ۶ سالگی کلاس‌های مختلف زبان را می‌گذراند.این روانشناس تربیتی خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر بنده آموزش و یادگیری زبان زمان خاصی ندارد و از هر زمانی که والدین اراده کنند می‌توانند شروع کنند.

حوری زاد تأکید کرد: اما این آموزش باید بدون فشار و اجبار باشد؛مثلا از طریق بازی و گفت‌وگو انجام شود نه برنامه‌های رسمی مدرسه و مهد کودک‌های‌ دو زبانه.وی ابراز داشت: بنده اینها را قبول ندارم؛ یعنی معتقد هستم که به صورت طبیعی آموزش دهیم؛ مثلا به جای آب، معادل انگلیسی آن کلمه را بگوییم؛ والدین کلمات انگلیسی حرف بزنند و فرزند نیز یاد می‌گیرد نه اینکه به کودک از ابتدا گرامر یاد دهیم.

این روان شناس تربیتی متذکر شد:کلاس‌های مختلف زبان نیز نتیجه ندارد؛ مگر اینکه برنامه قوی برای گوش دادن، نوشتن و صحبت کردن داشته باشیم و در این شرایط انسان توانایی دارد تحت تاثیر برنامه‌ها، مهارتها و استعداد خود را رشد دهد.