تفرش مقصد گردشگری؛

شهر زیرزمینی تفرش، بزرگترین شهر زیرزمینی ایران

مرکزی-کلمه نیوز-شهر زیرزمینی تفرش که هنوز نام مشخصی برای خود ندارد، در منطقه ترخوران تفرش در استان مرکزی واقع شده است. کاوش دستکند در سال ۹۸ کلید خورد.

مساحت آن حدود ۱۵۰ هکتار تخمین زده می‌شود که در این صورت می‌توان از دستکند تفرش به عنوان بزرگترین شهر زیرزمینی ایران و حتی خاورمیانه نام برد. تاکنون در دو مرحله کاوش دو فضای حدود ۴۰۰ متری انجام شده است.
 
فضای این شهر فضایی زیبا و جالب است که انسان را در طول مسیر در گذر زمان گم می کند و او را به سالیان دور می برد.

در این شهر که حدود ۱۳ متر زیر زمین قرار گرفته تهویه مناسب، اکسیژن کافی و هوایی بسیار مطبوع و خنک وجود دارد که همین تلطیف هوا باعث می شود به هیچ وجه فکر نکنید ۱۳ متر زیر زمین سفر کرده اید.

مساحت دستکند تفرش حدود ۱۵۰ هکتار است که در طول کاوش، تعداد اندکی سفال شکسته، پیه‌سوز و استخوان، هاون سنگی و آثار حیات کشف شده است و تا اینجای کار کاوش، اینگونه تخمین زده می شود که دستکند تفرش متعلق به دوره سلجوقیان است.

شهر زیرزمینی تفرش اینک به یکی از مقصدهای گردشگری تبدیل شده که مسافران را از سراسر کشور برای حضور در این مکان ترغیب می کند.

بازدید از شهر زیرزمینی تفرش، به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار و تجلیل از اصحاب رسانه طی یک تور یکروزه گردشگری به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی صورت گرفت.