مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی:

احیا و افزایش بهره وری موقوفات از اولویت های اداره کل اوقاف است

مرکزی-کلمه نیوز- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: احیا و افزایش بهره وری موقوفات از اهداف اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی است.

حجت الاسلام عبدالله واحدی به مناسبت هفته دولت افزود: بخشی از فعالیت‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در حوزه سرمایه گذاری با هدف احیا و افزایش بهره وری موقوفات است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی ادامه داد: مشارکت در ساخت هشت هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن با در اختیار گذاشتن ۶۵ هکتار از اراضی موقوفه سلطان حمید میرزا در کلانشهر اراک، پروژه پرورش ماهی در قفس با ظرفیت پرورش سالیانه پنج هزار تن ماهی در بندر چارک استان هرمزگان با پیش بینی ایجاد ۱۰۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از مهمترین طرح‌های این اداره کل در یک‌سال گذشته است. 

وی با بیان اینکه مشارکت در برنامه‌های اقتصادی و اشتغالزایی از برنامه‌های اولویت دار این نهاد انقلابی است، ابراز کرد: پروژه پرورش میگو با ظرفیت پرورش سالیانه ۵۰ تن میگو در گمیشان استان گلستان با پیش بینی ایجاد ۳۴ فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم، پروژه تولید تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی (موبایل مودم و تبلت) در شهرستان زرندیه با پیش بینی ایجاد یک‌هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم و ۱۱ پروژه احداث مسکن در شهرستان اراک به تعداد ۲۲۰ واحد مسکونی از دیگر فعالیت‌های اقتصادی اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در یک سال گذشته است.

واحدی اضافه کرد: تکمیل و بهره‌برداری از پروژه تجاری کوثر واقع در شهرک الهیه اراک و احداث ۶  باب واحد تجاری در بازار آشتیان نیز در یک سال گذشته انجام شده است. 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی افزود: تقویت فعالیت‌های اقتصادی، رونق تولید و ایجاد اشتغال از مهمترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است و برنامه‌های این نهاد انقلابی در سطح کشور نیز بر اساس این مهم تدوین شده است.

واحدی اظهار داشت: همکاری همه‌جانبه با دولت مردمی و انقلابی سیزدهم و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف تحقق شعار سال، سرفصل برنامه‌های این اداره کل در سال جاری است.

وی بیان کرد: اجرای نیات واقفین خیراندیش با موضوعات اجتماعی، خیریه و مذهبی از قبیل کمک به ایتام، دستگیری از خانواده های بی سرپرست، سادات مستمند و سایر کمک‌ها به مبلغ ۱۰۲ میلیارد ریال، تهیه و توزیع ۲۵ هزار سبد معیشتی شامل مواد غذایی و شوینده به ارزش ۱۲۵ میلیارد ریال، طبخ و توزیع ۱۹۵ هزار پرس غذای گرم در مناسبت‌های مذهبی و ملی از مهمترین اقدامات یکساله اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در حوزه فرهنگی، اجتماعی، اجرای نیات واقفین و جذب منابع است. 

حجت‌الاسلام واحدی بیان کرد: کمک به تهیه جهیزیه برای ۸۵  نوعروس، آزادسازی ۱۲ زندانی جرائم غیرعمد و کمک مالی به ۱۴۵ خانواده زندانیان، کمک به درمان ۴۰۰ بیمار بی‌بضاعت و تهیه یک هزار و ۲۶ بسته تحصیلی شامل کیف، دفتر و نوشت افزار و توزیع میان دانش آموزان بی بضاعت از دیگر اقدامات یکساله این اداره کل در حوزه اجتماعی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی اضافه کرد: برگزاری ۱۳۰ کلاس آموزش سبک زندگی اسلامی در بقاع متبرکه سطح استان، راه اندازی ۱۲ کارگاه آموزش، تولید و اشتغال در قالب کارگاههای خیاطی ، فرش بافی و گلاب گیری در جوار بقاع متبرکه سطح استان، پذیرایی و اسکان ۱۲۵ هزار نفر از مسافران نوروزی در بقاع متبرکه سطح استان و اعزام ۳۵ نفر از کادر درمان به مشهد مقدس بخش دیگری از اقدامات است.

حجت‌الاسلام واحدی  در خصوص تلاش ها در حوزه امور قرآنی نیز گفت: در مسابقات قرآن کریم یک هزار و ۴۰۳ نفر ثبت نام کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه قبل با رشد ۷۰ درصدی همراه است و مسابقات مراحل شهرستانی و استانی برگزار شده و نفرات راه یافته به مرحله کشوری در حال آماده شدن برای حضور در مسابقات سراسری هستند.

 وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های مهم پیش روی این اداره کل در نیمه دوم سال جاری، تهیه اطلس موقوفات استان و احصای مشکلات مردم در شهرها و روستاهای موقوفه که سهم وقف در آنها به صورت مُشاعی است که با برنامه‌ریزی ها و هماهنگی‌های صورت گرفته با مسئولین مربوطه در ماه‌های آتی در مسیر حل و فصل  تعیین تکلیف نهایی این مشکلات بعد از ۱۰ ها سال صورت می‌گیرد.

واحدی گفت: با اجرای این طرح برای همیشه وضعیت متصرفات و اعیانی ایجاد شده در این شهرها و روستاها توسط متصرفین و مردم تعیین تکلیف می‌شود.