رییس اتاق اصناف استان مرکزی:

اصناف سفره چین مردم و ویترین دولت هستند

مرکزی-کلمه نیوز_رییس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: اصناف سفره چین مردم و ویترین دولت هستند پایان شهربور ماه انتخابات اتاق برگزار خواهد شد.

جمشید زند در آخرین نشست خبری با اصحاب رسانه‌، افزود: در دوران کرونا اگر واحدهای کوچک نبود مردم با مشکل مواجه می شدند پس باید قدر فروشگاهای کوچک را بدانیم و از آنها حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه کلانشهر اراک برای ارایه خدمات به واحدهای صنفی تولیدی و توزیعی نیازمند شهرک عمده‌فروشی است، ابراز کرد: ۴۵۳ اتاق اصناف در سطح کشور فعالیت دارند که سهم استان مرکزی از این تعداد،۱۲ اتاق اصناف است یعنی سه درصد اتاق اصناف کشور در استان مرکزی فعالیت دارند.

زند ادامه داد: هفت هزار و ۳۲۷ اتحادیه صنفی در کشور دایر است که ۱۶۹ اتحادیه در استان و ۳۷ اتحادیه در اراک به ثبت رسیده و خدمات به ۶۴ هزار واحد صنفی را برعهده دارد.

رییس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: سه میلیون ۱۰۰ هزار واحد صنفی در کشور فعالیت دارند و ۲۷ هزار واحد صنفی در اراک به صورت سازمان یافته فعالیت می کنند.

وی اظهار کرد: امسال۴۶۰ شکایت از اصناف استان در سامانه ۳۸۲۰ ثبت شده که از این تعداد ۱۸۷ مورد قابل پیگیری ۱۶۴ مورد منجر به رضایت و۱۴۰ پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

زند افزود: پنج هزار و ۵۲۳ مورد پروانه سال گذشته توسط اتاق اصناف استان مرکزی صادر شد و امسال میزان صدور پروانه به ۲ هزار و ۱۴۴ پروانه رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سه هزار و ۱۰۲ پروانه سال گذشته باطل شد و اکنون در سال ۱۴۰۱ این آمار به یک هزار و ۴۱۰ پروانه باطل شده رسیده است، بیان کرد:امسال هشت هزار و ۸۴۷ بازرسی از اصناف استان انجام شد که برای ۳۴۵ صنف پرونده تشکیل و ۳۹۴ مورد تخلف با ۲۰ میلیارد ریال جریمه تعیین شده است.

زند افزود: ۱۶۰هزار نفر در واحدهای صنفی استان مرکزی اشتغال دارند که از این تعداد ۱۴۹ هزار و ۲۰۰ نفر مرد و بقیه زن هستند.

وی اظهار داشت: امروز کشور نیازمند نیروی فنی است و هر تعداد نیروی بیکار در استان وجود داشته باشد با داشتن مهارت می‌تواند در واحدهای صنعتی به کارگیری شوند.

رییس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: برخی مشاغل فنی در استان درحال فراموشی و نابودی هستند که باید با ایجاد فضای کسب و کار مناسب برای این بخش رونق ایجاد کرد.

زند افزود: ۴۰۰ هزار واحد خدماتی در کشور فعالیت دارند و در استان مرکزی واحدهای خدماتی ۸ هزار و در اراک سه هزار و ۵۰۰ واحد فعال هستند.

وی گفت: فشار مالیاتی و مشکلات رکود بازار موجب شد تا اصناف به ستوه آیند و زنگ خطر برای ادامه فعالیت این بخش در فعالیت‌های اقتصادی به صدا درآید.

رییس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: مجموعه بزرگ اصناف با ادغام در اداره صنعت، معدن و تجارت تضعیف شده و امید است است مجلس و دولت برای تقویت این بخش اقدام کنند.

زند افزود: بخش اصناف مامنی برای افرادی است که نمی‌توانند در بخش‌های دولتی جذب شوند و با ورود به اصناف برای خود اشتغال ایجاد می‌کنند.