سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی:

پرداخت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده توسط اداره کل امورمالیاتی استان مرکزی سال گذشته به شهرداری ها

مرکزی-کلمه نیوز- سرپرست اداره کل امورمالیاتی استان مركزي گفت:اداره کل امورمالیاتی استان مرکزی سال گذشته ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها پرداخت کرده است.

علی حبیبی کمیجانی در نشست خبری افزود: افزایش تعداد مودیان سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به دلیل نصب پایانه فروشگاهی بوده‌ است.

وی ابراز کرد: تعداد اظهارنامه های مالیاتی دریافت شده سال گذشته در استان مرکزی نسبت به سال قبل از آن با ۲۶ هزار و ۴۰ اظهارنامه معادل ۴۲ درصد افزایش داشته است.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان با بیان اینکه ۸۹ هزار و ۵۱۶ اظهارنامه مالیاتی سال گذشته در این استان دریافت شد، اظهار کرد: ۶۳ هزار و ۱۷۳ اظهارنامه مالیاتی سال ۹۹ در استان مرکزی دریافت شد.

حبیبی ادامه داد: در سال گذشته هشت هزار و ۵۷۲اظهارنامه‌های حقوقی دریافت شده و ۶۷ هزار و ۳۲۰ مودی سال گذشته فرم تبصره ماده ۱۰۰ را تکمیل کردند و از این تعداد مالیات ۳۸ هزارو ۷۳۱ مودی معادل ۵۸ درصد صفر شد.

وی گفت: قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که البته اجرای این قانون از قبل شروع شده و از اول مهر ماه صدور فاکتور الکترونیکی در سامانه مودیان توسط شرکتهای بورسی و …آغاز خواهد شد.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی ابراز کرد: اجرای این قانون ایجاد شفافیت در معاملات را به همراه داشته و صدور فاکتور مودیان از طریق سیستم های الکترونیکی و سامانه مودیان موجب کاهش فرار مالیاتی می شود.

حبیبی افزود: عدم استفاده مودیان از سامانه فروشگاهی یا استفاده از پول نقد جرایمی را برای مودیان به همراه داشته و مردم در صورت مشاهده با سامانه ۱۵۲۶ اعلام کنند تا بررسی لازم صورت گیرد.

وی ارایه طرح تشویقی به مودیان را ازجمله مزایای استفاده از پایانه های فروشگاهی عنوان کرد و افزود: بر اساس خریدی که صورت می گیرد از هر ۱۰صورتحساب، یک صورت حساب به صورت قرعه کشی انتخاب و به اندازه ۲ برابر کالای خریداری شده به مودی مذکور بر می گردد.

حبیبی ادامه داد: اجرای طرح ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی از اول شهریور ماه اجرایی می شود و مودیانی که تا ۱۰ شهریور سال جاری، اصل مالیات را پرداخت کنند، تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقیقی و ۳۰۰ ملیون تومان برای اشخاص حقوقی برای هر دوره یا سال، مالیات آنها قابل بخشودگی است.

وی گفت: فعال سازی ابلاغ الکترونیک، اوراق مالیاتی مودیانی که در سامانه های الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور صادر می شود، به صورت خودکار بر روی حساب کاربری مودیان بارگذاری و همزمان به صورت پیامک اطلاع رسانی می شود.

سرپرست اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی ابراز کرد: پس از بارگذاری اوراق در حساب کاربری، مودیان ۱۰ روز فرصت دارند با مراجعه به حساب کاربری خود، اوراق بارگذاری شده را مشاهده کنند.

حبیبی کمیجانی ادامه داد: رویت برگه در حکم ابلاغ است، چنانچه مودی ظرف ۱۰ روز به حساب کاربری خود مراجعه نکرده و برگه خود را مشاهده نکند، روز یازدهم (یا اولین روز کاری بعد از روز دهم) به عنوان تاریخ ابلاغ منظور شده و مهلت قانونی واکنش به اوراق مالیاتی بر مبنای آن در نظر گرفته می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه طرح پایانه های فروشگاهی یک طرح ملی است، بر اساس قانون تنها ۲ و نیم درصد صورتحساب ها به صورت نمونه بررسی می‌شود و مودی نیازی به ارائه مدارک دیگر ندارد.

حبیبی افزود: سهم مالیات مشاغل کشور در آمدهای مالیاتی ۶ درصد و در استان مرکزی تنها سه درصد است و در مدت سه سال گذشته میانگین پرداختی مالیات از مشاورین املاک سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان، وکلا ۲ میلیون تومان و طلافروشان ۶ و نیم میلیون تومان و کارمندان دولت ۹ میلیون تومان پرداخت کرده اند.