بهترین زمان مصرف ماست پس از خوردن غذا

گروه جامعه: از قدیم‌ها می‌گفتند ماست را با برخی غذاها نباید خورد؛ اما این مثال تا چه حد علمی بود. در همین رابطه مجیدحسن قمی اظهار کرد: ماست منبع خوبی برای پروتئین و نیز کلسیم است. توصیه ما طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که در تمامی سنین، بهتر است که ماست به صورت کم‌چرب […]

گروه جامعه: از قدیم‌ها می‌گفتند ماست را با برخی غذاها نباید خورد؛ اما این مثال تا چه حد علمی بود.
در همین رابطه مجیدحسن قمی اظهار کرد: ماست منبع خوبی برای پروتئین و نیز کلسیم است. توصیه ما طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که در تمامی سنین، بهتر است که ماست به صورت کم‌چرب مصرف شود. در مورد انواع ماست گوسفندی، میش و … عده‌ای معتقدند که ماست سرد است و برخی هم چنین چیزی را انکار می‌کنند. از نظر طب جدید ما قبول نداریم که چیزی گرم یا سرد باشد. این سردی و گرمی را بیشتر در طب سنتی قبول دارند، اما در تغذیه چیزی به این شکل وجود ندارد.

ماست‌های پروبیوتیک بهتر از مصرف ماست‌های ساده
وی ادامه داد: ما باکتری‌هایی مانند بیفیدوباکتر و لاکتوباسیلوس در دستگاه گوارش داریم که دوست داریم این باکتری‌ها در دستگاه گوارش‌مان بیشتر باشند تا باکتری‌های مضر را کم کنند؛ بنابراین عنوان می‌شود که مصرف ماست‌های پروبیوتیک بهتر از مصرف ماست‌های ساده است. ماست‌های پروبیوتیک علاوه بر سودمندی‌هایی که دارند کمک می‌کنند تا این فعل و انفعالات باکتری‌ها به درستی انجام شود.

این متخصص تغذیه درباره تفاوت واکنش مصرف ماست در خانم‌ها و آقایان گفت: مصرف ماست در آقایان و خانم‌ها نیز هیچ تفاوت خاصی ندارد. فقط ما توصیه می‌کنیم اگر غذایی مصرف می‌شود که ترکیبات آهن دارد، بهتر است که ماست را با فاصله استفاده کنند چون کلسیم ماست ممکن است باعث شود آهن کمتر به بدن جذب شود.
وی در این باره توضیح داد: منبع خوب آهن در گوشت‌هاست به ویژه گوشت‌های قرمز. اگر ماست را با فاصله از مصرف گوشت‌های قرمز مصرف کنیم می‌تواند کمک کند تا میزان جذب آهن از گوشت‌های قرمز مخصوصا در خانم‌ها بهتر باشد.

حسن قمی با بیان اینکه معمولا آقایان دچار کم‌خونی نمی‌شوند، اما خانم‌ها به دلیل دوره‌های ماهیانه‌شان ممکن است دچار کم‌خونی شوند، گفت: اگر بخواهیم از منبع طبیعی غذا‌ها استفاده کنیم برای اینکه آهن غذا را جذب کنیم و نیازی به مصرف مکمل نباشد، آن هم با این وضع اقتصادی که هزینه‌ای برای مردم درست می‌کند، بهتر است به ویژه کسانی که کم‌خونی دارند، ماست را با فاصله از غذا‌های پروتئینی مصرف کنند.وی بهترین زمان مصرف ماست را یک تا دو ساعت با فاصله از غذا‌های پروتئینی عنوان کرد و گفت: مصرف ماست با هیچ غذایی خطرناک نیست، اما ممکن است جذب آهن را کم کند.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود ماست و شیر و لبنیات را مثلا با این غذا‌ها مصرف نکنید، همه این چیز‌ها مرتبط با طب سنتی است و در تغذیه اصلا اینگونه توصیه نمی‌کنیم.حسن قمی خاطرنشان کرد: مثلا عنوان می‌شود ماست را با ماهی مصرف نکنید؛ این‌ها شایعه است، تایید شده نیست. می‌گویند اگر ماست و ماهی را با هم بخورید، برص می‌گیرید، در حالی که برص یا بیماری ویتیلیگو یک بیماری سیستم ایمنی است که پوست به صورت لک در می‌آید. اصلا این مطلب چیز تاییدشده‌ای نیست. بیماری برص یک اختلال سیستم ایمنی بدن است و ربطی به خوردن ماست و ماهی با هم ندارد.این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان بیان کرد: در خیلی از افراد وقتی ماست را با ماهی می‌خورند ممکن است به خاطر کاهش فشار، دردسر ایجاد کند، بالاخره ماهی هم جزو گوشت‌هاست و به همین خاطر است که توصیه می‌کنیم که ماست را با فاصله یک تا دو ساعت مصرف کنند.