همزمان با فرا رسیدن هفته دولت صورت گرفت؛

موزه هنر فلز هفت خان، گذری بر تاریخ ایران

مرکزی-کلمه نیوز- همزمان با فرا رسیدن هفته دولت موزه هنر فلز هفت خان در تفرش افتتاح شد.

این موزه به عنوان مکانی برای به نمایش درآوردن هنر اصیل ایرانی در حوزه اشیای فلزی، فولادی، مسی و برنجی ساخته دست هنرمندان ایران زمین در تفرش، شهر تاریخی استان مرکزی که صفحات بسیاری از تاریخ کشورمان را در دل خود جای داده است، افتتاح شد.

بنای این موزه خود برگ زرینی از تاریخ و گذشته زندگی ایرانیان را به همراه دارد. موزه هنر فلز هفت خان تفرش در حمام تاریخی قائمیه مربوط به دوران قاجار بنا شده است، حمام و مکانی که با ورود به آن بوی ناب آب و آدمیت، بوی گل و آتش دان حمام های خزینه ای که فقط و فقط نامشان را از پدربزرگ ها و مادربزرگ هایمان شنیده ایم، قابل استشمام است.

ورود به موزه هنر فلز هفت خان در تفرش، انسان را از دوران حال به گذشته های نه چندان دور پرتاب می کند، حمامی که روزگاری پذیرای بزرگان و نیاکانمان بوده است و امروزه تبدیل به شاهدی برای زندگانی سنتی ایرانیان که امروز دیگر خبری از آن سبک زندگی نیست، تبدیل شده است و اینک پیچ و تاب ها و حوضچه های آن پذیرای میهمانان دیگری شده اند و در هر گوشه از آن مکان ناب و قدیمی آثاری از صنایع دستی ایران در زمینه فولاد و فلز به چشم می خورد که دستان هنرمند ایرانیان با عشق و هنر ناب ایرانی به آنها هویت بخشیده اند و در واقع هویت ایرانی را در این خصوص احیا کرده اند.

حتی نمای بیرونی حمام و موزه گوشه ای از گذشته زیبای فراموش شده مان را به رخ می کشند و سلول های خاکستری ذهنمان را وادار به تفکر می کنند.

کمی بیشتر که در این مکان حضور داشته باشید به یقین بوی کهنگی آجرهای خام و حتی صفا و صمیمیت زندگی گذشتگانمان را براحتی می توان از لا به لای خشت خشت آن استشمام کرد.

همزمان با فرا رسیدن هفته دولت
موزه هنر فلز هفت خان‌در تفرش افتتاح شد

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در این خصوص گفت: موزه خصوصی هنر فلز هفت‌خان در شهرستان تفرش به مناسبت گرامیداشت هفته دولت با حضور استاندار مرکزی، فرماندار و جمعی از مسولان گشایش یافت.

مصطفی مرزبان در این خصوص گفت: در این موزه بیش از ۲ هزار قطعه در ۳۰ ویترین ایستاده و دیواری اشیا فلزی فولادی ساخت دست هنرمندان فولاد، مس و برنج سراسر کشور نگهداری و به نمایش گذاشته شده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: بنای این موزه در محل حمام تاریخی قائمیه شهرستان تفرش واقع است که  حدود ۳۰۰ متر مربع زیربنا در ۴۵۰ متر وسعت قرار دارد و توسط خاندان میرشکرایی  وقف و با هزینه شخصی به بهره‌برداری رسید.

وی اظهار داشت: اعتبار هزینه شده برای راه‌اندازی این موزه توسط بخش خصوصی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تامین شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: اشیا خریداری شده در موزه به ارزش ۳۰ میلیارد ریال با هزینه شخصی تهیه شده است.

وی مرزبان افزود: تجهیز این موزه با همکاری این اداره‌کل و خرید ۳۰ ویترین انجام شده است.

مرزبان اظهار کرد: بنای حمام تاریخی قائمیه مربوط به دوره قاجار است و در سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و مجوز موزه خصوصی از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اخذ شده است.

موزه هنر فلز هفت خان تفرش این فرصت را به هر کسی که می خواهد سری به گذشته هایش بزند می دهد تا با سفر به این موزه با هویت خویش بیش از پیش آشنا شود و به اینکه یک ایرانی است بیشتر از هر زمانی به خویش ببالد.

سایه قهیه ای