جبههٔ اصلاحات ایران خواستار برچیده شدن گشت‌های ارشاد شد

گروه سیاسی: جبههٔ اصلاحات ایران خواستار برچیده شدن گشت‌های ارشاد و  واکنش موثر مراجع تقلید و محاکمهٔ آمران فاجعهٔ مرگ مهسا امینی شد. متن کامل بیانیهٔ دربارهٔ فاجعهٔ مرگ مهسا امینی از این قرار است: به نام خدای مهربان و عادل فاجعهٔ مرگ مهسا (ژینا) امینی در اثر برخورد خشن توسط گشت ارشاد چنان تکان‌دهنده و دلخراش […]

گروه سیاسی: جبههٔ اصلاحات ایران خواستار برچیده شدن گشت‌های ارشاد و  واکنش موثر مراجع تقلید و محاکمهٔ آمران فاجعهٔ مرگ مهسا امینی شد. متن کامل بیانیهٔ دربارهٔ فاجعهٔ مرگ مهسا امینی از این قرار است:
به نام خدای مهربان و عادل
فاجعهٔ مرگ مهسا (ژینا) امینی در اثر برخورد خشن توسط گشت ارشاد چنان تکان‌دهنده و دلخراش است که هر واکنشی به آن کمتر از برچیدن کامل گشت‌های ارشاد غیرمسئولانه است.
نهادها و تریبون‌های رسمی ایران به درستی مرگ جورج فلوید را به خطایی فردی فرونکاستند و به زمینه‌های ساختارمندِ آن فاجعه توجه نشان می‌دادند. برخورد قهری گشت‌های ارشاد در زمینهٔ پوشش زنان گذشته از این‌که ناقض حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان است، در جامعه‌ای که طبق نظرسنجی‌های معتبر داخلی اکثر شهروندان آن مخالف گشت‌های ارشاد و تحمیل پوشش‌اند، همیشه می‌تواند بستر تنش‌ها و زد و‌خوردهایی شود که به فاجعه‌ای مشابه مرگ دلخراش مهسا امینی بیانجامد.
جبههٔ اصلاحات ایران ضمن محکومیت شدید این برخورد ماموران گشت ارشاد که به مصیبت مرگ مهسا امینی انجامید، خواستار است:
بساط گشت‌های ارشاد که به خشم و نارضایتی عمومی و فاجعه می‌انجامند و ناقض کرامت شهروندان‌ است جمع شود؛
عاملان و آمران این فاجعه محاکمهٔ علنی و محکوم شوند؛
و مراجع عظام تقلید و علمای اعلام صدای اعتراضشان را به این تحمیل‌های فاجعه‌خیز به نام اسلام که هم از جهت نقض حق‌الناس و هم طبق قاعدهٔ حرمت تنفیر از دین حرام شرعی اند بلند کنند و واکنش موثری نشان دهند.
در همین ساعات گذشته بیش از صد هزار نفر از شهروندان ایران در رسانه‌های اجتماعی صدایشان را در اعتراض به این فاجعه و گشت‌های ارشاد بلند کرده‌اند و افکار عمومی به شدت جریحه‌دار شده است. واکنش موثر و درخور به فاجعهٔ مرگ مهسا امینی آزمون بزرگی برای مجموع نیروهای سیاسی و اجتماعی، حکمرانان، مراجع تقلید، نهادهای دینی و رسانه‌ها است. شرم بر ما اگر چنین مصیبت دلخراشی به اصلاحی ریشه‌ای نیانجامد و از مصیبت‌های مشابه پیشگیری نشود.
جبههٔ اصلاحات ایران
۲۵ شهریور ۱۴۰۱

@emtedadnet