۱ میلیون و ۵۰۰ طیور بومی رایگان مایه کوبی می شوند

خوزستان - رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی خوزستان گفت: در مرحله ششم طرح واکسیناسیون رایگان علیه بیماری نیوکاسل،یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه طیور بومی به صورت رایگان علیه این بیماری مایه کوبی می شوند.

ایوب پدرام رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار کلمه نیوز اظهار کرد: ششمین مرحله طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در خوزستان آغاز شده است.

وی افزود: در این مرحله یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه طیور بومی به صورت رایگان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: به منظور افزایش سطح ایمنی در طیور بومی، قطع زنجیره انتقال ویروس به طیور صنعتی و همچنین حفظ جمعیت طیور بومی و اشتغال پایدار در روستاها، طیور بومی روستاهای استان خوزستان علیه این بیماری مایه کوبی می‌شوند.

پدرام افزود: این طرح از امروز(۲۷ شهریورماه) آغاز می شود و به مدت سه هفته و واکسن نیوکاسل مورد استفاده در طرح سراسری طیور بومی در برابر گرما مقاوم است و به صورت خوراکی به طیور داده می‌شود.

وی یادآور شد: نیوکاسل یکی از بیماری‌های ویروسی مسری طیور است که با سرعت بالا منتشر می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره‌کل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: با توجه به اینکه این بیماری درمان قطعی ندارد و در صورت شیوع، موجب خسارات جبران‌ناپذیری به طیور صنعتی و بومی می‌شود، تنها راه مقابله با این بیماری رعایت اصول بهداشتی و ایجاد امنیت زیستی با واکسیناسیون است.

پدرام گفت: اجرای موفق این طرح نیازمند همکاری روستاییان و عشایر با گروه‌های دامپزشکی است بنابراین از مردم می‌خواهیم با این گروه‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

 

خبرنگار: مهدی ربیع