تجدید نظر در دو استاندارد به خوزستان واگذار شد

مدیرکل استاندارد خوزستان گفت: در کمیته برنامه‌ریزی فلزشناسی این سازمان در این کمیته، تجدیدنظر استانداردهای ملی ۱۰۲۸۵ و ۱۰۲۵۹ به خوزستان واگذار شد.

علی داودی مدیرکل استاندارد خوزستان در گفتگو با خبرنگار کلمه نیوز اظهار کرد: تجدید نظر استانداردهای ملی ۱۰۲۵۸ تحت عنوان مواد فلزی – ورقه و تسمه – تعیین نسبت کرنش پلاستیک” و ۱۰۲۵۹ تحت عنوان مواد فلزی – ورقه و تسمه – تعیین توان سختی کرنش کششی، با توجه به انتشار نسخه جدید بین المللی به خوزستان واگذار شد.

وی افزود: خواص مکانیکی جزو مهمترین فاکتورهای محصولات فلزی مانند ورق، تسمه، میلگرد و تیرآهن می‌باشد.

مدیرکل استاندارد خوزستان تصریح کرد: آزمون کشش در این محصولات فلزی اطلاعات مهمی از جمله تنش، کرنش، کرنش سختی، تنش تسلیم و میزان تغییرات پلاستیک و الاستیک را در اختیار تولید کنندگان قرار می‌دهد.

داودی یادآور شد: در ورق‌های شکل پذیر تحت کشش، کشش عمیق، کشش فوق عمیق و به ویژه ورق‌های سرد نوردیده شکل پذیر که به ورق یا تسمه‌های با کیفیت کششی، کشش عمیق و کشش فوق عمیق معروف هستند، مبحث توان سختی کرنش کشش و نسبت کرنش پلاستیک که از شاخص‌های قابلیت کششی محصول هستند، مطرح و گهگاه جزء الزامات خواص مکانیکی این محصولات محسوب می‌شوند.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع در صنایع، تجدیدنظر این استانداردها مطابق با جدیدترین ویرایش(سال ۲۰۲۰)، در دستور کار اداره کل استاندارد خوزستان قرار گرفت.

 

خبرنگار: مهدی ربیع