صنایع دستی خلاق بسترساز رشد و توسعه اجتماعی و فرهنگی شهر بندرعباس

هرمزگان/ کلمه نیوز-بندرعباس در جنوبی ترین قسمت خاک ایران عزیز آرمیده بر کرانه هلال طلایی ،نامی که همواره تداعی کننده رشادت ، دلاوری ، مهربانی و خونگرمی است.

نام بندرعباس و هرمزگان با اقتصاد و صنایع کلان و مادر همچون فولاد ،آلومینیوم ، بنادر تجاری و… گره خورده اما آنچه شاید از نظر ها پنهان مانده است ظرفیت های پیدا و پنهان مردمان این سرزمین در تولیدات خلاق و بی نظیر صنایع دستی است .

زنان هرمزگان هر کدام به خودی خود استادی چیره دست در زمینه خلق و آفرینش هنرهایی رنگارنگ برگرفته ازفرهنگ و هویت ،زیست بوم ، خلاقیت و عشق هستندکه منحصر به جغرافیا و اقلیم این استان است.

آنان که در جمع هایی کوچک و بزرگ سوزن بر سوزن فرود می آورند و شاخ و برگ هایی زرین و ماندگاری بر تن پارچه به یادگار نقش می کنند . این آفرینش های بی بدیل تا به آنجا ادامه پیدا کرد که شهر بندرعباس در  آبان ماه سال ۱۳۹۸در زمینه صنایع دستی و هنر های بومی  به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوست.

فرهنگ دستاورد بزرگی است که همه اقوام و ملل در آن سهیم هستند امادر این رابطه نمی توان سهم برخی ازاقوام همانند هرمزگانی هاو نهاد هایی همچون شهرداری را که در راه حفظ ، اعتلا و گسترش فرهنگ بومی خود تلاش می کنند نادیده گرفت ، خلاقیت و کاربردی بودن صنایع دستی هرمزگان یکی از نشانه های بارز پویایی فرهنگ در این استان است زیرا هنر‌های بومی- محلی هرمزگان سرشار از مفهوم شادی، کاربردی و ریشه در اصالت این شهر و مردم آن دارد.

هنرهای سنتی و صنایع دستی از دیرباز و پیش از صنعتی شدن زندگی بشر، پاسخگوی بسیاری از نیازهای زندگی انسان بوده وهست که با گذر زمان وبا ایجاد خلاقیت و نوآوری در رشته های صنایع دستی وهمچنین بررسی نیاز بازار و سلایق موجود روح تازه ای  در کالبد آن دمیده شد به گونه ای که امروزه فعالیت ها و صنایعی که مبتنی بر ایده های خلاقانه هستند در دنیا پیشرو می باشند زیرا نوآوری و خلاقیت به عنوان یکی از معیارها و شاخصه های حیاتی برای ماندگاری و درآمدزایی هنرهای سنتی و صنایع دستی به شمار می رود.

خلاقیت در دنیای هنر از جایگاه و موقعیت ویژه ای برخوردار است و یکی از بهترین حوزه‌های محل بروز خلاقیت بومی مردم هرمزگان؛ صنایع‌دستی و هنرهای سنتی آن است که هم در حوزه کاربردی و هم در حوزه تزئینی توانسته با دنیای امروز ارتباط برقرار کند و بندر عباس را به عنوان شهر خلاق صنایع دستی به مردم جهان بنمایاندکه در کنار شاخص های اقتصادی استان بستری مناسب برای توسعه فرهنگی و رشد شاخص‌های اجتماعی خواهد بودو راه رسیدن به توسعه پایدار را هموارخواهد نمود.

از آنجایی که پاسداشت آیین ها و صنایع دستی بندرعباس، هدف اصلی شهر خلاق است آنچه باید به عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار گیرد این است که همه شهروندان بندرعباس در جهانی شدن شهر خلاق بندرعباس شریک هستند بنابراین می توان با راه اندازی بازارهای دائمی ومجازی صنایع دستی ،نمایشگاه های عرضه این صنایع وارائه آموزشهای رایگان به نسل جدید از مشارکت مردمی که سرمایه های اصلی این حرکت قابل تقدیر هستند در پیمودن ادامه راه بهره برد.

با وجود اینکه شهر بندرعباس از دیر باز مقصد گردشگری بسیاری از علاقمندان در داخل و خارج از کشوربوده است اما از بازنگری در نماد واره های شهربندرعباس با موضوعات صنایع دستی و هنرهای بومی به عنوان یک شهر خلاق  در راستای حمایت هدفمند از صنعتگران این حوزه نباید غافل شد زیرا آشنایی و تشویق و ترغیب بیشتر گردشگران به خرید و سفارش صنایع دستی بومی استان و در نهایت رونق اقتصاد خانوارها و بنگاه‌های کوچک صنایع دستی را به دنبال خواهد داشت و فرصتی مناسب برای معرفی بیشتر ظرفیت ها و توانمندی های بی شمار پایتخت تجاری ایران در همه حوزه ها از جمله در حوزه های فرهنگی،هنری،اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.

چنانچه در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌محور استان نسبت به صنایع  دستی خلاق توجه جدی شود نتایج سازنده و متعدد آن در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت نصیب استان خواهد شد زیرا منابع مختلف در آمدی ممکن است سرانجام روزی بر اثر عوامل مختلف به پایان برسد اما خلاقیت و پویایی ذهن یک هنرمند و صنعتگر همواره زایا باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

شهین صادقی