مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان خبر داد؛

ساخت ۳۲ هنرستان تا ۳ سال آینده در اصفهان

اصفهان_ مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس ساخت ۳۲ هنرستان را در افق ۱۴۰۴ در دستور کار قرار داد، همچنین رشته‌هایی که قرار است در محل هر هنرستان در مناطق مختلف ارائه شود مشخص شده است، زیرا این رشته‌ها طی یک روند مطالعاتی انتخاب شده‌اند.

مجید نسیمی مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان، اظهار داشت: گرایش دانش آموزان به هنرستان جز اهداف سند تحول بنیادین تحول آموزش و پرورش است، طی اهداف این سند لازم است دانش آموزان در کنار تحصیل در آموزش و پرورش یک حرفه یا فن را آموزش ببینند.

وی با بیان اینکه اولویت آموزش دانش آموزان حرفه و فن است، افزود: در این راستا مطالعاتی در سطح استان اصفهان برای نیازسنجی تعداد دانش آموزان متقاضی هنرستان انجام شد، که این مطالعات در راستای برنامه ششم توسعه و لزوم رشد درصد سهم دانش آموزان فنی حرفه‌ای نسبت به کل دانش آموزان بود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان ادامه داد: طی این مطالعات اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس ساخت ۳۲ هنرستان را در افق ۱۴۰۴ در دستور کار قرار داد، همچنین رشته‌هایی که قرار است در محل هر هنرستان در مناطق مختلف ارائه شود مشخص شده است، زیرا این رشته‌ها طی یک روند مطالعاتی انتخاب شده‌اند.

نسیمی اضافه کرد: بعد از اعلام نیاز آموزش و پرورش موضوع ساخت هنرستان‌ها با مجمع خیرین مدرسه ساز مطرح شد و مجمع نیز نهایت همکاری برای این روند را در دستور کار قرار داد، همچنین جلسه‌ای در استانداری و با حضور استاندار و خیران برگزار شد و موافقت نامه ساخت ۲۷ مدرسه توسط خیران انجام شد.

وی با اشاره به مصوبه ساخت هنرستان‌های جوار صنعت در اصفهان تصریح کرد: عمده خیران حاضر در پروژه نهضت هنرستان سازی صاحب صنایع بودند و به دلیل اعلام نیاز آنها برای نیروی فنی، حرفه‌ای و تخصصی هنرستان‌های جوار صنعت ایجاد شد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان ابراز داشت: در این هنرستان‌ها رشته‌هایی تدریس می‌شود که خروجی آن مرتبط با صنعت خیران است، بنابراین با درخواست شرکت‌هایی مثل فولاد مبارکه و ذوب آهن این هنرستان‌ها در روند ساخت قرار گرفت.

وی تاکید کرد: مزیت دیگر این هنرستان‌ها عدم نیاز به کارگاه است، تنها نیاز هنرستان فضای آموزش تئوری است و دانش آموزان برای آموزش‌های فنی خود به مجموعه صنعتی مدنظر می‌روند تا از همان سن در روند تولید و کار قرار بگیرند.

کمبود تجهیزات در هنرستان‌های اصفهان

همچنین مصطفی درستکار رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با وجود روند ساخت هنرستان در نهضت هنرستان سازی متقاضی حضور در هنرستان بسیار زیاد است و مشکل اصلی نبود تجهیزات است.

وی افزود: ساخت هنرستان و نگهداری آن تجهیزات پیشرفته‌ای نیاز دارد که روند ساخت هنرستان‌ها را سخت کرده است.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: ظرفیت هنرستان‌ها از مدتی پیش در تمامی نواحی تکمیل شده است اما پیش‌بینی می‌شود با نهضت هنرستان سازی این مشکل در آینده حل شود.

به گزارش مهر، این روزها که جامعه و دانش آموزان به این نتیجه رسیده‌اند که مهارت آموزی بیش از دروس تئوری در کشور کارآمد است انتظار می‌رود تا مسئولان نسبت به توسعه فضاهای آموزش فنی و حرفه‌ای به ویژه در استانی صنعتی مانند اصفهان توجه بیشتری داشته باشند.