بررسی آخرین وضعیت پیامکهای رجیستری تلفن همراه
اخیرا گزارشهایی از بروز اختلال در ارسال پیامکهای سامانه رجیستری منتشر شده بود که در همین راستا وزارت صمت طی روزهای گذشته اعلام کرد که این مساله حل شده و مباحث مطرح میان این وزارتخانه و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم به نتیجه برسد.
به گزارش ایسنا، پیامک رجیستری حاوی استعلام اصالت تلفن همراه بهمنظور بررسی قانونی بودن، نو یا دست دوم بودن، مشخصات فنی دستگاه، اطلاعات نشانتجاری، مدل، شرکت گارانتیکننده و نظایر آن است. گوشیهایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت کنند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشته و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت؛ بنابراین قطع پیامک منجر به عدم آگاهی از اصالت دستگاه میشود و میتواند خریداران را با مشکلات جدی مواجه کند.
طی روزهای گذشته گزارشهایی از اختلال در پیامکهای ریجستری موبایل منتشر و علت آن اختلافات مالی اپراتورها با دستگاههای دولتی اعلام شده بود؛ مسئلهای که مدیر کل خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت هم آن را تأیید کرده بود.
حمید محلهای– مدیر کل خدمات فنی، مهندسی و نگهداری وزارت صمت – با اشاره به قانون تعیین تعرفههای خدمات مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفته که برای خدمات سامانه همتا در سال ۱۳۹۸، کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات، تعرفه تصویب شده بود و تا فروردین ۱۴۰۰ این مصوبه به قوت خود باقی بود و تعرفه خدمات رجیستری تلفن همراه را مشخص میکرد گفته بود که مسئولان وقت وزارت ارتباطات با این استدلال که این هزینه را باید دولت بدهد، این تصمیم را لغو کردند و در بودجه سال گذشته دیده شد، اما بودجه موردنظر هم پرداخت نشد؛ بنابراین مشکل این است که در حال حاضر نه بودجه تعیین شده و نه مصوبهای در کمیسیون در دسترس است.
محلهای همچنین از اپراتورها خواسته که نگران پرداخت هزینههای خود نباشند چراکه عدم پرداخت به دلیل موانع قانونی بوده که به زودی با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رفع خواهد شد. البته وی ابراز امیدواری کرده که ظرف چند روز آینده، وزارت صمت با سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات به تفاهم نهایی برسد و این مشکل به طور اساسی حل شود.
در این باره مجید حقی- معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در گفتوگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت این موضوع اظهار کرد: ما جلسات بسیاری با دوستان وزارت صمت داشتیم و متولی این موضوع وزارت صمت بوده و سامانه همتا هم در مجموعه این وزارت خانه به مردم سرویس ارائه می دهد.
معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات این سازمان افزود: درخواستمان این بود که بحث تبادل قرارداد یا تعامل بین وزارت صمت، سامانه همتا با اپراتورها نهایی شود و پیگیر این هستیم که بدهکاری وجود نداشته باشد.
پیش از این هم سخنگوی انجمن موبایل با اعلام اختلال چند روزه در پیامک موبایل گفته بود این حق مسلم مصرف کننده است که اصالت دستگاهی که خریداری کرده را بداند.
لازم به ذکر است مشتریان میتوانند قبل از خرید تلفن همراه، با پیامککردن شناسه ۱۵ رقمی IMEI (که روی جعبه تلفن همراه درج شده است) به شماره ۷۷۷۷ اصالت تلفن همراه را استعلام کنند. به طور کلی انجام فرآیند استعلام اصالت از طریق درگاههای ارتباطی سامانه همتا امکان پذیر است که این درگاهها عبارتند از سامانه پیامکی ۷۷۷۷، کد دستوری #۷۷۷۷*، اپلیکیشن همتا و وبسایت اینترنتی همتا.
انتهای پیام
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰