بازار داغ لوازم التحریر

گروه اقتصادی: با وجود این که امسال اولین سالی است که پس از شیوع کرونا مدارس حضوری می‌شوند اما به‌دلیل افزایش قیمت‌ها بازار لوازم التحریر رونق چندانی ندارد.به گزارش ایلنا، در حال حاضر کوله‌پشتی یکی از گران‌ترین اقلام در بین لوازم تحریر است. بررسی قیمت کوله‌پشتی در بازار و سایت‌های فروش آنلاین نشان می‌دهد که […]

گروه اقتصادی: با وجود این که امسال اولین سالی است که پس از شیوع کرونا مدارس حضوری می‌شوند اما به‌دلیل افزایش قیمت‌ها بازار لوازم التحریر رونق چندانی ندارد.به گزارش ایلنا، در حال حاضر کوله‌پشتی یکی از گران‌ترین اقلام در بین لوازم تحریر است. بررسی قیمت کوله‌پشتی در بازار و سایت‌های فروش آنلاین نشان می‌دهد که برای خرید یک کوله‌پشتی معمولی با کیفیت مناسب باید حدود ۵۰۰هزار تومان هزینه کرد.

قیمت برخی از کوله‌پشتی‌های برند خارجی حتی به بیش از ۲میلیون تومان هم می‌رسد. لباس فرم، جزو اولین فهرست خرید والدین قرار دارد. قیمت لباس در سال ۱۳۹۸ بین ۸۰هزار تا ۱۴۰هزار تومان بود اما اکنون و در سال ۱۴۰۱ قیمت آن به حدود ۳۵۰هزار تا ۵۰۰هزار تومان رسیده است. در برخی از مدارس خصوصی که از فرم خاص‌تری استفاده می‌کنند، قیمت لباس فرم حتی به حدود یک میلیون تومان می‌رسد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد یک خانواده برای خرید لوازم التحریر باید حداقل بین ۸۰۰هزار تومان تا ۲میلیون تومان دست به جیب شود.رئیس اتحادیه کیف و کفش شهرستان اراک در خصوص افزایش قیمت‌ها در این حوزه گفت: علت گران شدن کیف و کفش به‌دلیل افزایش قیمت‌های مواد اولیه و یا افزایش قیمت‌های ارائه شده از سوی تولیدکننده‌ها بوده است. مواد اولیه مدام در حال گران شدن بوده و این فرایند به صورت روزانه در حال تغییر است.

 

شعبان آزادی‌فر افزود: چنین فرآیندهایی بالتبع در گران شدن قیمت‌های نهایی تأثیرگذار است. باید توجه داشت که فروشندگان و اصناف حوزه کیف و کفش بر اساس فاکتور خرید، تنها ۲۰درصد سود برای اجناس خود در نظر می‌گیرند.وی ادامه داد: قیمت نهایی کیف و کفش نسبت به سال گذشته به ترتیب ۲۰ و ۳۰درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این وضعیت باعث شده تا قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کند. در حوزه کیف قدرت خرید مردم حدود ۵۰درصد و در حوزه کفش نیز قدرت خرید مردم حدود ۲۰درصد کاهش یافته است.

 

مردم مجبور به خرید پوشاک مدارس هستند
رئیس اتحادیه خیاطان شهرستان اراک با بیان اینکه پوشاک مدارس نسبت به سال گذشته ۷۰درصد و نسبت به ۳ سال اخیر تقریبا ۱۰۰درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت‌های نهایی در این حوزه، گران شدن مواد اولیه به‌خصوص پارچه بوده است.داود محمدی افزود: پارچه که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه در این اجناس محسوب می‌شود، حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰درصد افزایش قیمت داشته است و قطعا بر روی قیمت نهایی پوشاک مدارس تأثیرگذار است.

 

وی ادامه داد: از یک سو حقوق کارگران پایه در این صنف، بر اساس آن میزانی که دولت اعلام کرده است، ۵۷درصد افزایش یافته و مزید علت در افزایش قیمت‌ها است. همچنین از سویی دیگر افزایش هزینه‌های جاری و خدماتی نیز به تبع افزایش یافته و بنابراین می‌توان دریافت که بر روی قیمت‌های نهایی مؤثر خواهد بود.رئیس اتحادیه خیاطان شهرستان اراک اظهار کرد: پوشاک مدارس از آن دسته نیازهایی است که مردم مجبور به خرید آن هستند و حتی اگر قدرت خرید پایینی داشته باشند و توان مالی آنها کم باشد، نمی‌توانند پوشاک مدارس را از سبد خرید خود حذف کنند. با این حال می‌توان گفت قدرت خرید مردم ۵۰درصد کاهش یافته است.محمدی تصریح کرد: حدود ۳ سال است که به دلیل بیماری کرونا مدارس تعطیل بوده و قطعا پوشاک مدارسی که حدود ۳ سال پیش برای دانش‌آموز خریداری شده، به‌دلیل رشد سنی دانش‌آموز کوچک شده است و دیگر قابل استفاده نیست. بنابراین خانواده‌ها مجبور به خرید پوشاک مدارس هستند.

 

افزایش قیمت ۴۰درصدی لوازم التحریر
رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر شهرستان اراک با اشاره به اینکه قیمت‌های لوازم التحریر در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۴۰درصد افزایش یافته است، گفت: گران شدن ۱۰درصدی مواد اولیه و افزایش قیمت ۲۰درصدی واردات لوازم التحریر از یک سو و همچنین واسطه‌گری و بازی دلالان از سوی دیگر، از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت‌ها در حوزه لوازم التحریر است.محمد فیروزی افزود: از دیدگاهی دیگر در اصطلاح می‌توان گفت که بازار حال حاضر لوازم تحریر بازار بی‌رونق و کسادی است و بنابراین خانواده‌ها تنها به خرید وسایل و لوازم التحریر ضروری و به حد نیاز دانش آموز، اکتفا کرده و بر عکس سنوات گذشته از خریدهای عمده و غیرضروری اجتناب می‌کنند.

وی ادامه داد: با بررسی‌هایی که در فرآیند میزان خرید مردم و فروش اصناف انجام می‌شود، به راحتی می‌توان دریافت که قدرت خرید مردم حدود ۵۰درصد کاهش یافته است. شاید تعداد مشتری‌ها کاهش نداشته باشد، اما میزان و حجم خریدی که انجام می‌دهند با کاهش ۵۰درصدی روبه‌رو است.رئیس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر شهرستان اراک اظهار کرد: موضوع دیگری که در این راستا باید عنوان شود این است که با تصمیم مجموعه آموزش و پرورش، توزیع کتاب‌های درسی مدارس حدود ۳ سال است که از چرخه فعالیتی صنف لوازم التحریر و کتاب فروش‌ها خارج شده و به مدارس واگذار شده است.

فیروزی تصریح کرد: چنین فرآیندی ضربه شدیدی را به اصناف حوزه لوازم التحریر و کتاب فروش‌ها وارد کرده است. در بازه زمانی که توزیع کتاب‌های درسی مدارس بر عهده صنف لوازم التحریر و کتاب فروش‌ها بود، مردم در کنار خرید کتاب‌های درسی، وسایل دیگری را نیز خریداری می‌کردند و این فرآیند باعث رونق اقتصادی در این حوزه بوده است. اما خارج شدن این فرآیند از حوزه کاری این صنف باعث وارد شدن ضربه شدید به فعالان این حوزه است.