خدمات حوزه مالیات در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چیست؟

دولت، برای تامین هزینه‌ خدمات عمومی، فراهم کردن رفاه و پیشبرد طرح‌های ملی نیازمند اخذ مالیات از مردم است و طیف گسترده‌ای از مردم در طول حیات و یا حتی پس از مرگ، با موضوع پرداخت مالیات مواجه هستند.

به گزارش ایسنا، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که به نشانی www.my.gov.ir  در دسترس عموم قرار داشته و خدمات الکترونیکی حوزه مالیات در قالب «درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی» بدون داشتن مراجعه حضوری و با یک بار احراز هویت به مودیان ارایه می‌شود. طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، این خدمات شامل ۱۹ مورد است که اهم آنها عبارتند از:

سامانه‌های دریافت و پردازش اظهارنامه: سامانه دریافت و پردازش اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، سامانه دریافت و پردازش اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک، سامانه دریافت و پردازش اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، سامانه دریافت و پردازش اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی که امکان دریافت و ارسال اظهارنامه الکترونیکی برای مودیان را فراهم می‌سازند.

اعتراضات و شکایات: سامانه رسیدگی به اعتراضات مودیان مالیاتی و سامانه رسیدگی به شکایات مودیان مالیاتی که در سامانه اعتراضات، مودیان حقیقی و حقوقی نسبت به اوراق مالیاتی در مهلت قانونی مقرر می‌توانند اعتراض خود را به صورت الکترونیکی ثبت کنند. هم‌چنین در سامانه شکایات، مودیان می‌توانند شکایت را جهت رسیدگی توسط دادستانی انتظامی مالیاتی به ثبت برسانند.  

شیوه استرداد مالیات: استرداد مالیات و عوارض بر ارزش افزوده که به ارایه درخواست استرداد توسط مودی از طریق وب گاه مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازد. این خدمت به صورت ۲۴ ساعت در هفته و به صورت رایگان ارایه می‌شود.

مالیات ارث: اظهارنامه الکترونیک ارث نیز جمله خدماتی است که مودیان مالیاتی پس از ثبت نام الکترونیکی و دریافت نام کاربری و کلمه عبور، می‌توانند نسبت به تکمیل اظهارنامه و ارسال آن اقدام کنند.

انتهای پیام