آخرین وضعیت اتصال دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
در ادامه روند اتصال دستگاهها کتابخانه ملی ایران و چند دستگاه دولتی دیگر، ۹۳ سامانه و ۸۳ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند.
به گزارش ایسنا، به خدمتی هوشمند گفته میشود که آن خدمت بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که این آخرین کار دشواری است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاههای دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند.
در راستای ارائه خدمات دولت به صورت هوشمند، دولت سیزدهم گامهای بلندی برداشته و آن را به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاهها تبدیل کرده است. بر اساس قانون بودجه امسال، همه دستگاههای اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند، مکلف شدهاند که سه فعالیت انجام دهند، اول پنجره واحد خدمات هوشمند خود را راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سامانههای متعدد آنها خودداری کنند. دوم حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خود را به صورت هوشمند از طریق پنجره واحد خود ارائه دهند و سوم اینکه پنجره خدمات خود را به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» که توسط وزارت ارتباطات تا دی ماه سال جاری راه اندازی می شود، متصل کنند؛ البته دستگاه ها دو تکلیف اول را باید تا پایان شهریورماه سال جاری به سرانجام می رساندند.
در همین رابطه مجید فولادیان-مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیادهسازی دولت الکترونیکی- در خصوص آخرین تحولات اتصال دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار کرد: در پی الزام ارایه حداقل یکسوم از خدمات اختصاصی دستگاهها از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، خدمات این پنجره که هم اکنون به نشانی https://my.gov.ir/ در دسترس عموم مردم قرار دارد، توسعه یافت.
طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، بر اثر این تغییرات، سازمانهای جغرافیایی نیروهای مسلح، اسناد و کتابخانه ملی ایران، انرژی اتمی ایران، حفاظت محیط زیست و غذا و دارو به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و متقاضیان از این پس با یک بار احراز هویت و به صورت یکپارچه میتوانند از خدمات این دستگاهها بهرهمند شوند.
وی، جزئیات خدمات دستگاههای تازه اتصال یافته را چنین تشریح کرد: سازمان کتابخانه ملی ایران با سامانههای مرجع مجازی، منابع دیجیتال و فروشگاه اینترنتی به پنجره اتصال یافته است. سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با سامانه اسناد فروش داده های مکانی-حقیقی، سازمان حفاظت محیط زیست با پنجره واحد خدمات هوشمند و سازمان غذا و دارو با خدمات استعلامی شناسه کالا، شناسه رهگیری و ردیابی، استعلام اصالت، و ثبت شکایت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند حضور یافتهاند.
طی روزهای گذشته هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال گمرک به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند خبر داده بود. گمرک در میان دستگاههای اجرایی به عنوان یکی از سازمانهای مهمی است که دقت و سرعت در ارایه خدمات آن بسیار حائز اهمیت است و هرگونه وقفه و اختلال در ارایه خدمات آن مشکلات جدی را برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد. از طرفی همزمان با افزایش تصاعدی حجم متقاضیان خدمات گمرکی که به دلایل مختلف چون رونق بازار و رشد اقتصادی رخ میدهد، ادامه ارائه خدمات به روشهای سنتی را تقریبا ناممکن میسازد و مانع بزرگی در ایجاد رضایتمندی مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود.
وی افزود: از همین رو با برنامهریزیهای صورت گرفته و تلاش متخصصان امر، گمرک جمهوری اسلامی ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد تا خدمات گمرکی بهصورت یکپارچه، سریع و آسان و برخط در دسترس عموم مردم، تجار و فعالین اقتصادی کشور قرار گیرد.
به گفته زارع پور هم اکنون حدود ۵۰ خدمت شناسهدار این سازمان در بخشهای واردات، صادرات، ترانزیت داخلی و خارجی، محمولههای پستی ورودی و خروجی و همچنین مسافری با تنها یک بار احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس است به طوری که متقاضیان با مراجعه به آدرس my.gov.ir میتوانند از این خدمات به صورت تمام وقت و بدون مراجعه حضوری بهرهمند شوند که از جمله آنها می توان به خدماتی چون «تشریفات گمرکی بسته های پستی ورودی و خروجی»، «صدور پروانه صادرات قطعی»، «صدور پروانه ترانزیت داخلی و خارجی»، «رجیستری تلفن همراه»، «تعیین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی» و «رسیدگی به اختلافات گمرکی» اشاره کرد.
همچنین اعلام شد که هشت مجموعه و زیرمجموعه از وزارت بهداشت، مشمول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون، سه سامانه وزارت بهداشت که اغلب در حوزه آموزش به فعالیت میپردازند، مانند سامانههای تسهیلات ارزی دانشجویان، انتقال دانشجویان خارج کشور به داخل کشور و سامانه اصالت سنجی مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان خارج از کشور به پنجره متصل شدهاند و پنج مجموعه دیگر این وازرتخانه هنوز متصل نشدهاند.
در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد خدمات این وزارت بهداشت به پنجره متصل شده و این در حالی است که باید حداقل ۳۰ درصد خدمات خود را به این پنجره متصل میکردند. همچنین ۱۰ مجموعه در وزارت صمت، مشمول اتصال به پنجره هستند که صرفا دو مجموعه متصل شده است. در همین راستا زیرمجموعههای وزارت صمت مانند شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان، سازمان توسعه تجارت، سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی و سازمان زمینشناسی هنوز متصل نشدهاند اما بخشی از مجوزهای این وزارتخانه که توسط درگاه ملی مجوزها ارایه میشود، در حال حاضر به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اتصال یافته است.
انتهای پیام
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰