عبور تراکنش‌های ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ از مرز دو میلیارد

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران تعداد تراکنش‌های ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ در سال جاری از مرز دو میلیارد تراکنش عبور کرده است.

به گزارش ایسنا، گذرگاه عمومی خدمات دولت یا به اختصار ( PGSB) بستری برای ارائه خدمات سازمان‌های دولتی و بنگاه‌های بخش خصوصی به یکدیگر برای اینترنت است. سال ۱۳۹۸ بود که سازمان فناوری اطلاعات ایران به استناد مواد ۶۷ و ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه، گذرگاه عمومی خدمات دولت را راه‌اندازی و در راستای برون سپاری و بهره گیری حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی پروژه PGSB را با مشارکت بخش خصوصی در قالب طرح (PPP ) و به شکل (BOT) اجرا کرد.

بر این اساس، سازمان فناوری اطلاعات ایران از طریق فراخوان و رقابت عمومی پروژه گذرگاه عمومی خدمات دولت را طی برنامه‌ای هفت ساله به بخش خصوصی واگذار کرد و در انتهای پروژه تمامی زیرساخت‌ها، دست آوردها، امتیازات و حقوق مادی و معنوی ناشی از اجرای این طرح به سازمان فناوری اطلاعات ایران منتقل خواهد شد؛ در این پروژه دریافت خدمات و استعلامات مرکز ملی تبادل اطلاعات از طریق ارائه تعدادی از رابط های برنامه نویسی (API ) فراهم می‌شود.

در همین رابطه عضو هیات مدیره یکی از شرکت‌های مجری پروژه گفته بود هدف ما به عنوان اپراتور اول گذرگاه عمومی خدمات دولت تسهیل در ارائه این (API)ها در کسب و کارها البته با نگاه ویژه به حفظ امنیت سازمان‌های سرویس دهنده و گیرنده، حفظ حریم خصوصی کاربران و داده‌های حساس است.

اهداف اصلی در این پروژه تسهیل خدمات و سرویس‌های دولتی و عمومی به کسب و کار ها و شرکت‌ها اعلام شده بود. همچنین در نظر گرفته شده بود که سرویس‌های دولت در یک قالب یکپارچه به مردم ارائه شود و از طریق ایجاد بازارچه خدمات دولت الکترونیکی بتوان که این استفاده را گسترش داد.

بنا بر اعلام مسئولان پروژه، طی ماه‌های گذشته عمده تمرکز این شرکت بر طراحی، تدوین و نهایی سازی معماری مورد نیاز در این طرح (PGSB) بوده و به طبع تأمین زیرساخت‌ها و نیازمندی‌های سخت افزاری جهت نصب در دیتا سنتر سازمان فناوری اطلاعات است. این پروژه در ابتدا با چهار دستگاه سرویس دهنده  و ۶۸ کسب و کار و دستگاه سرویس گیرنده شروع به کار کرد، اندکی بیش از یک و نیم میلیون تراکنش داشت، در سال ۱۳۹۹ با ۱۶ دستگاه سرویس دهنده و ۲۷۲ کسب و کار و دستگاه سرویس گیرنده به تعداد چشم گیر ۱۹۳ میلیون تراکنش رسید.

تعداد تراکنش‌های این گذرگاه در سال گذشته بالغ بر ۳۹۴ میلیون تراکنش اعلام شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری این رقم از ۵۵۰ میلیون تراکنش گذر کند که این امر نشان دهنده رشد روز افزون اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور با توجه به این خدمات و بازار رو به توسعه آن است.  

اما طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، براساس جدیدترین گزاش منتشر شده از سوی مرکز ملی تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات درباره آخرین وضعیت گذرگاه عمومی خدمات دولت مرکز ملی تبادل اطلاعات آمارها حاکی از آن هستند که  در نخستین ماه فصل پاییز با انجام بیش از ۵۰۰ میلیون تراکنش، مجموع تراکنش‌ها در این گذرگاه از ابتدای راه‌اندازی تا کنون از دو میلیارد و ۳۳۵ میلیون عبور کرده است. این در حالی است که این رقم در فروردین ماه در حدود ۱۲۰ میلیون تراکنش بود.

 سرویس‌دهنده‌های برتر ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ

در این ماه، مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور با بیش از ۵۰۰ هزار تراکنش برترین سرویس‌دهنده‌  این گذرگاه  بود و  بیش از ۹۷ درصد از  تراکنش‌ها را به خود اختصاص داد. از ابتدای سال جاری تاکنون به طور معمول صدر برترین دستگاه‌های سرویس‌دهنده از میان ۴۳ دستگاه سرویس‌دهنده به ترتیب وزارت کشور (مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار)، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بوده‌اند.

سرویس‌گیرنده‌های برتر ﮔﺬرﮔﺎه عمومی  ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ

در خصوص دریافت سرویس‌های الکترونیکی، در مهرماه از میان کسب‌وکارها و دستگاه اجرایی متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات به ترتیب وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور (مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار)، شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس (تپسی) بیش‌ترین تعداد تراکنش‌ها را به خود  اختصاص داده‌اند.

از ابتدای سال جاری نیز بیش‌ترین تعداد تراکنش استفاده از خدمات الکترونیکی از میان ۶۵۳ کسب‌وکار و دستگاه اجرایی متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات به ترتیب مربوط به وزارت آموزش و پرورش، شرکت اسنپ و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران بوده‌است. از مجموع  ۵۲۰ میلیون تراکنش‌ گذرگاه عمومی خدمات دولت مرکز ملی تبادل اطلاعات در مهرماه سال ۱۴۰۱، سرویس استعلام بیماری کرونا سکوی ایران من، سرویس ثبت زائر، سرویس امور استخدامی سامانه امید وزارت کشور و سرویس ارسال پیامک نظرسنجی سازمان امور اداری و استخدامی در فهرست پرکاربردترین خدمات قرار داشته‌اند.

انتهای پیام