جایی که اسراییلی‌ها از چوپان‌ها هم می‌ترسند!

اگرچه لبنان و اسرائیل به تازگی درباره مرز دریایی مذاکره کرده‌اند، اما وضعیت در امتداد مرز زمینی آنها که هنوز مورد مناقشه است و با میدان های مین و حصارهای سیم خاردار پوشیده شده و توسط هواپیماهای بدون سرنشین تحت نظر است، همچنان متشنج است.

به گزارش ایسنا ، نیویورک تایمز می‌نویسد: چوپان‌هایی که گوسفند و بز در جنوب لبنان در مجاورت منطقه کشاورزی موسوم به مزارع شبعای لبنان که توسط اسرائیل اشغال شده، می‌چرخانند، می‌گویند که بارها توسط نیروهای اسرائیلی ربوده شده و به ارائه اطلاعات درباره ارتش و تحرکات آن در منطقه، به حزب الله متهم می‌شوند.

زمانی که اسرائیل در سال ۲۰۰۰ به اشغال جنوب لبنان پایان داد، نیروهاش به سمت خط آبی، مرزبندی که توسط سازمان ملل به منظور تأیید عقب نشینی اسرائیل تعیین شده کشیده شد. اما مرز رسمی هرگز تایید نشد و اسرائیل از مزارع شبعا عقب نشینی نکرد و گفت که این منطقه بخشی از بلندی‌های جولان است که در سال ۱۹۶۷ از سوریه گرفته، موضعی که توسط سازمان ملل حمایت شد.

این منطقه مدت‌هاست که بین اسرائیل و لبنان دست به دست می شود، حزب الله گفته است که با وجود اعلام سازمان ملل متحد، تا زمانی که بخشی از خاک لبنان در اشغال باشد، سلاح بر زمین نمی‌گذارد. بیش از ۱۰۰۰۰ نیروهای حافظ صلح در ۷۵ مایلی خط آبی گشت می زنند، اما این امر مانع از وقوع درگیری یا دستگیری چوپان‌ها توسط نیروهای اسرائیلی در مناطق مرزی نشده است.

آندریا تننتی، سخنگوی نیروی موقت سازمان ملل متحد در لبنان، مشکلات را تصدیق می‌کند و می‌گوید: از آنجایی که خط به خوبی مشخص نیست، تشخیص اینکه چوپان‌ها به اسرائیل می روند یا اسرائیلی‌ها به لبنان می‌روند، دشوار است.

ارتش اسرائیل مدعی است که گاهی اوقات، گله‌داران را با زنان و کودکان در امتداد مرز می فرستند تا هدف واقعی پنهان شده و جاسوس‌ها را بی‌گناه جلوه دهند!

یک چوپان که توسط اسراییلی‌ها ربوده شده می‌گوید که در ژانویه سال گذشته در داخل خاک لبنان به محاصره حدود ۱۲ سرباز اسرائیلی درآمده و در نهایت به مدت سه روز در اسراییل زندانی بوده و چندین بار مورد بازجویی قرار گرفته است. ارتش اسرائیل اما مدعی است که این چوپان به خاک اسرائیل “نفوذ” کرده بود و بازجویی از او اطلاعات ارزشمندی به همراه داشته است.

سرهنگ آبیناو باکشی، مسئول اسراییلی نیروهای مرزی ناظر بر دو و نیم مایل خط مرزی آبی می گوید: چوپان متوجه این خط نمی‌شود چون یک خط خیالی است.

محمد هاشم، فرماندار شهرک شبعا در جنوب لبنان با اشاره به بازداشت دامداران توسط اسرائیل گفت: دشمن آنها را به این باور می‌برد که می‌توانند به نفع مقاومت کار کنند. وی با اشاره به حزب الله افزود: «اما مقاومت مردم خودش را دارد، نیازی به چوپان ندارد».

انتهای پیام