برگزاری مانور زلزله در ۹۰ مدرسه فارس همزمان با ۸ آذر ماه

فارس_ همزمان با بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس کشور، در 90 مدرسه استان نیز مانور زلزله توسط جمعیت هلال احمر فارس برگزار شد.

کلمه نیوز _ مدیر عامل این جمعیت با اشاره به خطر بالای زلزله در ایران و اهمیت ارتقای آمادگی مردم برای مواجه شدن با اثرات زلزله، اظهار کرد: همزمان در ۹۰ مدرسه سراسر استان فارس مانور زلزله و ایمنی با شعار “از وقوع زلزله نمی توان پیشگیری کرد؛ آماده باشیم” توسط تیم های عملیاتی جمعیت هلال احمر فارس در سراسر شهرستان های استان برگزار گردید.
حسین درویشی ادامه داد: از سال ۱۳۹۴ موضوع مانور، «مدارس ایمن –جامعه تاب‌آور» تعیین شده است و تلاش می‌شود که مدارس ایمن در برابر زلزله به عنوان کانون ارتقای ایمنی و پایگاه مدیریت بحران در سطوح محلی مورد توجه قرار گیرد.
درویشی افزود: بطور کلی مانور مجموعه ای است از راهکارهای مناسب که قبل از وقوع زلزله به منظور بالا بردن سطح آگاهی و آموزش مهارت های عملی با تعمیم به کل جامعه طراحی شده است.
وی تصریح کرد: در واقع مانور شبیه سازی شرایط بحرانی است و مجموعه ای از تمرین ها و ممارست هاست که برای ارزیابی برنامه های تدوین شده جهت مقابله و مواجهه با حوادث و بلایا علی الخصوص زلزله در تمامی مکانها از جمله در مدارس به کار می رود.
درویشی گفت: در مانور ها دانش آموزان در شرایط حادثه قرار گرفته و همین امر باعث می شود که شیوه رویارویی با زلزله را که از پیش با استفاده از روش های علمی و نتیجه بخش تدوین شده و مورد ارزیابی نیز قرار گرفته را بیاموزند و این یافته های تجربه شده را نیز در طول زندگی و در هنگام زلزله مورد استفاده قرار دهند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان فارس یادآور شد: به عبارتی آموزه ها و آموخته هایی که در مانور ها در مدارس ارائه و تمرین می شوند، می توانند گره های به وجود آمده در اوج حادثه ای همچون زلزله را باز کند و دانش آموزان با اتکا به این آموزش ها و آموخته ها با آرامش و اطمینان خاطر به استقبال حادثه بروند و همین آرامش نسبی روانی می تواند تا حد بسیار زیادی از تلفات و آسیب های روحی و روانی در هنگام و بعد از زلزله بکاهد.