ضرورت همکاری ایران و عراق در مقابل تهدیدهای امنیتی و تروریستی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که عراق به دنبال توسعه سیاست‌ها در سطح همکاری های منطقه ای است، اظهار داشت:در چارچوب همکاری دو کشور ضرورت همکاری در مقابل تهدیدهای امنیتی و تروریستی وجود دارد.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از سفر نخست وزیر عراق به تهران گفت: حضور نخست وزیر جدید عراق در تهران که بعد از مدت‌های طولانی انتخاب و معرفی شد، نشان می‌دهد که او به دنبال سیاست همکاری در سطح منطقه است به خصوص با کشور بزرگ و همسایه‌ای مثل جمهوری اسلامی ایران که مرزهای طولانی با عراق دارد.

وی افزود: طبیعتا زمینه‌های متعددی برای همکاری وجود دارد که یکی از آن ها مساله حفظ، تامین و امنیت دو کشور و منطقه  و مقابله با تهدیدهای گوناگون تروریستی یا تهدیدهای دیگر است. از سوی دیگر عراق به دنبال توسعه روابط و همکاری های اقتصادی است.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: عراق وارد کننده گاز و برق از ایران  است و این موضوع می‌تواند تا دو سه سال دیگر ادامه داشته باشد، اما بعد از آن عراق به راه اندازی پروژه های استخراج گاز دست خواهد زد و در واقع گاز را از داخل خاک عراق برای نیروگاه های تولید برق و سایر فعالیت های اقتصادی اش استفاده می کند و لذا هر دو کشور باید برای وضع فعلی و آینده هم برنامه ریزی کرده و همکاری هایشان را توسعه دهند. 

زنگنه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در پروژه های استخراج گاز و راه اندازی پالایشگاه های مورد نیاز با عراق همکاری کند و حتی در پروژه های انتقال لوله های گاز در داخل عراق نقش ایفا کند. 

وی تصریح کرد: در چارچوب همکاری دو کشور زمینه های مختلف دیگری نیز وجود دارد، مانند این که ضرورت همکاری در مقابل تهدیدهای امنیتی و تروریستی وجود دارد و اگر هم لازم باشد دو کشور می توانند به توافق نامه هایی دست یابند که موضوع امنیت را تضمین کند و باعث فراهم کردن فضای مساعد برای همکاری و سرمایه گذاری های آینده هم باشد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین خاطرنشان کرد : درباره موضوع طلب‌های ایران از عراق که در بانک مرکزی عراق مانده حتما باید دو کشور راهکاری جستجو کنند تا از  محدودیت هایی که آمریکا در عراق تحمیل کرده بتوانند خارج شوند و مانند دو شریک قابل اعتماد در داد و ستد همکاری کنند. 

انتهای پیام