مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خبر داد؛

آغاز سرشماری زمستانه جمعیت حیات وحش استان مرکزی

مرکزی-کلمه نیوز-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از سرشماری زمستانه حیات وحش در مناطق تحت مدیریت و زیستگاهها ی استان خبر داد.

یوسف یوسفی افزود: سرشماری حیات وحش در مناطق تحت حفاظت استان، با هدف برآورد جمعیت حیات وحش، بررسی وضعیت حفاظتی گونه‌های تحت حفاظت، اطلاع از زاد و ولد حیات‌وحش و مقایسه آمار جمعیتی نسبت به سال‌های قبل درحال انجام می باشد.

وی بیان داشت در اجرای این طرح ۱۲ منطقه تحت مدیریت استان مورد سرشماری سم داران شاخص قرار خواهند گرفت و این سرشماری، با حضورمحیط بانان هر منطقه ، کارشناسان حیات وحش و پرسنل اجرایی یگان حفاظت محیط زیست، متخصیصن و جمعی از دوستداران حیات وحش انجام می شود.

یوسفی با اشاره به اینکه روش سرشماری به صورت مشاهده مستقیم است، گفت: تیم‌های سرشماری کننده در گروه‌های ۲ یا ۳ نفره در مسیرهای مشخص در زیستگاه‌های این گونه‌ها حرکت کرده و گونه‌های مشاهده شده را در فرم‌های مربوطه ثبت می‌کنند.

وی با بیان اینکه پس از انجام کار میدانی و ثبت مشاهدات در فرم‌های مربوطه، این اطلاعات جمع آوری و جمع بندی می‌شود، تصریح کرد: پس از جمع بندی نهایی میزان حداقل گونه‌های مذکور با توجه به اطلاعات به دست آمده در سرشماری سنوات گذشته، تجزیه و تحلیل کارشناسی می‌شود و اطلاعات به دست آمده از این تحلیل‌ها در مدیریت و حفاظت گونه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در پایان یادآور شد: استان مرکزی به عنوان خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی قرار دارد و تاکنون ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۶۵ گونه پستاندار، ۲۲۲ گونه پرنده، ۵۵ گونه خزنده، ۴ گونه دوزیست، ۱۷ گونه ماهی بومی و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.