سردار رحیم صفوی: رویارویی جبهه مقاومت و جبهه استکبار برخورد دو قلمروی ژئواستراتژیک است

به گزارش ایسنا، سید یحیی صفوی در آیین رونمایی از کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» که در سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی(سمت) برگزار شد با بیان اینکه دین اسلام تا سال۲۰۵۰ دین اول جهان از نظر جمعیت خواهد بود، گفت: قدرت هژمون آمریکا شکست خورده و قدرت‌های جدیدی […]

به گزارش ایسنا، سید یحیی صفوی در آیین رونمایی از کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» که در سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی(سمت) برگزار شد با بیان اینکه دین اسلام تا سال۲۰۵۰ دین اول جهان از نظر جمعیت خواهد بود، گفت: قدرت هژمون آمریکا شکست خورده و قدرت‌های جدیدی در حال شکل گیری است.

وی در تشریح علت نگارش این کتاب و طرح  این سؤال که چرا ما باید مصرف کننده تولیدات غربی‌ها باشیم؟ گفت: من از این مسئله در طول دوران تحصیلم از سال۱۳۵۰ رنج کشیده‌ام که چرا اندیشمندان و اساتید دانشگاه‌های ایران نباید هیچ نظریه و تولید علمی داشته باشند، ما همواره در مبانی نظری، مصرف کننده نظرات غربی‌ها بوده‌ایم درحالی که با تولید علم می‌توانیم هم کشور و ملت خودمان را به پیشرفت، رفاه و آبادانی برسانیم و هم جایگاه کشورمان را در معادلات منطقه ای و جهانی ارتقاء دهیم.

وی افزود: ما به‌عنوان مسلمان‌ها و ایرانی‌ها باید تولید کننده علم و ادبیات باشیم و به غربی ها بفهمانیم که جایگاه ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی ایران در منطقه و جهان کجاست.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سیلمانی افزود: سومین دغدغه‌ای که من را به نگارش این کتاب واداشت پیشینه تخصصی و آموزشی‌ دو دهه گذشته‌ام در حوزه جغرافیای سیاسی و مشاهده و تجربه حدود نیم قرن تغییر و تحولات در منطقه غرب آسیا و در کشورمان بود.

 صفوی ادامه داد: به عنوان مثال جنگ تحمیلی علیه کشورمان، یک برخورد ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک بود که ملت ما به رهبری حضرت حضرت امام خمینی(ره) و نیروهای مسلح مقتدر خود در آن پیروز آن شد. هم‌اکنون برخورد جبهه مقاومت با جبهه استکبار آمریکایی و اروپایی و صهیونیستی نیز برخورد دو قلمرو ژئواستراتژیک است.

این استاد جغرافیای سیاسی با بیان اینکه به نظر تعداد زیادی از اندیشمندان جغرافیای سیاسی، روابط بین الملل و علوم سیاسی، جهان در حال تغییر و تحول دیگری است، تأکید کرد: ساختار قدرت در دوره یک گذار ژئوپلیتیکی قرار دارد.

وی افزود: به طور قطع قدرت هژمون آمریکا و آرزوی تنها ابرقدرت جهانی شدن آمریکا با شکست مواجه شده و جهان به سمت ساختار دوبخشی شرقی-غربی و چند قطبی شدن قدرت در حال حرکت است و به نظر می رسد که جهان آرام آرام به سمت یک نظم جدید در حرکت باشد.

وی افزود: در این کتاب به صورت علمی استدلال شده که بروز و ظهور قدرت جهان اسلام در کنار سایر قطب های قدرت در آسیا، اروپا و آمریکای جنوبی، هندسه نظم جدید جهانی را تشکیل خواهد داد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر داوود مهدی‌زادگان رئیس سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی (سمت) نیز در این مراسم با بیان اینکه کتاب «ژئوپلتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» نتیجه تلاش‌های علمی و عملی یکی از فرزندان انقلاب اسلامی است، درباره کتاب اظهارکرد: برخی از علوم ساحت نظری و برخی دیگر ساحت عمل دارند، اما اینکه افرادی در هردو ساحت تجربه و علم را داشته باشند، کم هستند چراکه غالبا یا مباحث نظری محض و یا عملی است.

وی تجمیع ابعاد نظری و عملی نویسندگان را نادر دانست و افزود: مباحث جغرافیای استراتژیک علاوه بر جنبه‌های نظری، جنبه عملی آن ضرورت دارد لذا باید کسانی به آن بپردازند که اشراف داشته‌ باشند.

رئیس سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی سمت با تاکید براینکه سردار صفوی یک کتاب دفاع مقدس و دنیایی از راز و رمز و مسائل مربوط به امنیت و دفاع استراتژیک در سینه دارد، ادامه داد: خوشبختانه سردار رحیم صفوی در این زمینه صاحب نظر هستند.

وی ادامه داد: بحثی که دکتر صفوی در این کتاب به آن پرداخته اند از جمله مباحثی است که نیاز است نویسنده علاوه بر آشنایی کامل بر موضوع امنیتی و استراتژیک منطقه و جهان، اشراف کامل عملی بر این موضوع مهم را نیز دارا باشد و ما مفتخریم که در سازمان سمت این کتاب گرانبها را با همکاری مرکز آینده پژوهی جهان اسلام منتشر کرده ایم..

رئیس سازمان سمت در تجلیل این کتاب گفت: بعضی از علوم هستند که ساحت نظری و برخی ساحت عملی شان بالاست و کمتر اتفاق می‌افتد که مولفی در هر دو حوزه صاحب نظر و اثر باشد که خوشبختانه جناب دکتر صفوی این امتیاز را دارند که در هر دو ساحت، این ویژگی را دارا هستند.

مهدوی زادگان در ادامه افزود: مباحث جغرافیای سیاسی از جمله مباحثی است که باید نویسنده در هر دو حوزه علم و عمل صاحب ایده باشد؛ به حق دکتر صفوی یک کتاب دفاع مقدس در سینه ایشان است و دنیایی از راز و رمز و مسائل امنیتی در شخصیت ایشان موج می زند و جنبه علمی و عملی ایشان بسیار بالاست.

در ادامه این مراسم ابراهیم متقی ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره این کتاب گفت: بدون شک جای خالی این کتاب در فضای دانشگاهی و حوزه مطالعات راهبردی و امنیتی خالی بود؛ هرگاه بخواهیم در حوزه‌های سیاسی و امنیتی موضوعات را بررسی کنیم باید نگاهی ژئوپلتیک داشته باشیم یعنی نگاهی مبتنی بر جغرافیا و امنیت و خوشبختانه در فضای بین المللی مسائل راهبردی لحظه‌به‌لحظه نوشته، توضیح و تدوین می شود به این دلیل قدرت سیاسی با علم پیوند داده شده است.

متقی افزود: در کتاب آقای صفوی یک تحلیل بنیادین درباره نظریات ژئوپلیتیک وجود دارد وقتی که نگاه ما در سیاست خارجی مربوط به مقاومت جهان اسلام است پس باید یک درک بنیادین درباره فرهنگ، منطقه و سیاست داشته باشیم؛اگر این کتاب مرجع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری راهبردی ما شود می‌توانیم در آرایش قدرت، بهتر تصمیم گیری کنیم و با بازیگران این حوزه بهتر تعامل داشته باشیم.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران درخصوص درس مایه و نکته‌ای که از این کتاب آموخته است، افزود: اگر حوزه علم و اندیشه و تفکر کلان از حوزه تصمیم‌گیری دور باشد، نمی‌تواند امنیت بین المللی کشور را تامین کند؛ پس نگاه ژئو استراتژیک در درونش مبتنی بر آن چیزی است که ما از آن به عنوان عقلانیت راهبردی و بصیرت یاد می کنیم.

در پایان این مراسم کتاب «ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» با حضور منتقدین، اهالی رسانه و رئیس سازمان سمت و جمعی از اساتید دانشگاهها رونمایی شد.

در ادامه این مراسم حافظ نیا با اشاره به کتاب ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک جهان اسلام گفت: من سراغ ندارم تاکنون در این موضوع کتابی در ایران ایران نوشته شده باشد و از این جهت بسیار ارزشمند است.

وی افزود: این اثر بیش از آنکه تالیف و گزاره‌های معرفتی آثار علمی دیگران باشد آمیخته با تولیدات مؤلف است که در آفرینش آن ابداعاتی داشته است. این کتاب عمدتاً مبتنی بر مطالعات و تحقیقات نویسنده است که سال‌های سال در این زمینه جهان اسلام کار کرده و نوآوری معرفتی به حساب می‌آید.

حافظ نیا تأکید کرد: من قویا این کتاب را به صاحب نظران و متخصصین و کسانی که در رشته‌های مختلف کار می‌کنند و به نوعی در حوزه‌ جهان اسلام مطالعاتی انجام می‌دهند توصیه می کنم و پیشنهاد می کنم ناشر محترم این کتاب را به سه زبان عربی، انگلیسی و اردو ترجمه کند.

گفتنی است کتاب ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی توسط سید یحیی صفوی در هفت فصل تألیف و توسط انتشارات سمت و مرکز آینده پژوهی جهان اسلام به چاپ رسیده است.

انتهای پیام