توسعه کشت پیاز بذری در بیضا گامی موثر در تامین بذر

فارس_ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا از اختصاص 60 هکتار از مزارع این شهرستان به کشت پیاز بذری خبر داد و گفت: این سطح نسبت به سال گذشته افزایش 15 برابری دارد.

کلمه نیوز_ صدیقه مویدی با اشاره به اهمیت تولید و تامین بذر این محصول پرمصرف بعنوان یکی از نیازهای روزمره هر خانوار تصریح کرد: برداشت بذر پیاز از اواخر خرداد ماه آغاز می شود.

به گفته وی متوسط عملکرد پیاز بذری در این شهرستان ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

مویدی پیش بینی کرد: تا نیمه تیر ماه در حدود ۳۰ تن بذر پیاز با کیفیت مطلوب در بیضا برداشت شود که علاوه بر سود اقتصادی مناسب کشاورزان بخشی از بذر مورد نیاز پیازکاران استان های فارس، هرمزگان، خوزستان و کرمان تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: اهمیت کشت پیاز بذری، تامین بذر مورد نیاز گلخانه داران، خزانه داران جهت تامین نشاء پیاز و کشت مستقیم بذر در مزرعه است.

او اضافه کرد: بذر تولیدی بیشتر از ارقام پیاز سفید و طلایی است.

این مقام مسئول بیان کرد: آبیاری به روش تیپ و نواری در جهت افزایش بهره وری از منابع آبی، ارز آوری و صرفه اقتصادی، بی نیازی در واردات بذر و اشتغالزایی فصلی برای ۷۰۰ نفر از اهالی منطقه از مزایای کشت این محصول می باشد.

وی اظهار داشت: کشت پیاز بذری طی دو سال اخیر در این شهرستان رواج یافته و کشاورزان تمایل خوبی نسبت به کشت این محصول در مزارع خود دارند.