استاندار فارس:

بکارگیری تمام ظرفیت‏‌های موجود استان برای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت

فارس_ محمد هادی ایمانیه به منظور هماهنگی و هم افزایی بین دستگاهی در خصوص تحقق طرح کاشت یک میلیارد نهال به مدت چهار سال در کشور با حضور سرپرست و معاونان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، چالش ها، موانع و مسائل پیش روی این حرکت ملی را بررسی کرد. 

کلمه نیوز_ استاندار فارس برنامه ریزی عملیاتی را زمینه تحقق اجرای این طرح دانست و افزود: استفاده از تمام ظرفیت‌های استان و تعامل بین سازمانی در جهت تحقق این طرح بزرگ و ملی موثر است.

ایمانیه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را یکی از محورهای مهم و کارساز این طرح عنوان کرد و گفت: یکی از موارد به نتیجه رسیدن این پروژه ملی، پوشش رسانه ای و آگاهی عموم مردم است که این مهم با همکاری همه بخش ها ازجمله دولتی و خصوصی، صنایع و شرکت ها میسر است. بر مشارکت اقشار، گروه‌های مختلف اجتماعی و سمن ها در اجرای این طرح تاکید داریم، می بایست از ظرفیت سازمان ها، نهادها و ادارات در قالب تفاهم نامه، برای اجرای این طرح هم در مرحله کاشت و هم در مرحله نگهداری و مراقبت های بعدی استفاده کنید.

وی بر ضرورت مستندسازی این طرح تاکید کرد و اظهار داشت: در راستای ایفای نقش فارس بعنوان بخشی از این طرح ، از سایر تجربه های موفق استفاده کنید.

حجت اله مرادی سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به تعهد کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال در کشور گفت: سهم فارس در این مدت ۸۰ میلیون اصله نهال و طی یکسال ۲۰ میلیون اصله درخت است که تاکنون ۵ میلیون و ۶۷۰ هزار اصله نهال بصورت گلدانی و ریشه زمینی تولید شده است.

وی با اشاره به ۳۷ نهالستان استان یادآور شد: نهال های تولید شده در ۳۳ نهالستان انجام شده و تولید نهال‌ همچنان ادامه دارد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس افزود: در زمینه اجرای این طرح مشکلاتی از جمله کمبود آب و تامین زمین در استان وجود دارد اما علی رغم پیگیری های انجام گرفته هنوز هیچ اعتباری از محل اعتبارات ملی برای اجرای این طرح بزرگ به استان فارس اختصاص نیافته است.

مردادی همچنین در این نشست با بیان اینکه طرح کاشت یک میلیارد درخت به دلیل موقعیت جغرافیایی خشک و نیمه خشک و وجود اکوسیستم‌های شکننده و حساس و همچنین قرار داشتن کشور در زمره کشورهای با تراکم کم پوشش جنگلی، اجراشده گفت: این طرح با حمایت دولت و پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی و مشارکت گسترده بخش خصوصی، تشکل‌های مردم نهاد و دوستداران و علاقه مندان در یک دوره چهار ساله انجام خواهد شد.

حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صمت استان فارس هم در ادامه تعامل و هم‌افزایی نهادها و دستگاه‌های اجرایی را در اجرای این طرح بزرگ ضروری دانست و ضمن اعلام آمادگی این مجموعه برای همکاری های لازم با نیروهای منابع طبیعی ابراز داشت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت همه دستگاه‌ها می بایست پای کار باشند تا در این مسیر شاهد موفقیت‌های بیش از پیش این طرح باشیم.