چالش جدید برای سینما با فن آوری جدید

گروه فرهنگی:رونمایی از هدست جدید «ویژن پرو» از سوی کمپانی اپل می‌تواند زنگ خطری جدی برای تجربه تماشای فیلم در سالن‌های سینمایی ایجاد کند.به گزارش ایسنا، کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل امسال شاهد رونمایی از یک گجت جدید بود و هدست «ویژن پرو» که بر اساس فن‌آوری واقعیت ترکیبی طراحی شده بود برای نخستین بار معرفی […]

گروه فرهنگی:رونمایی از هدست جدید «ویژن پرو» از سوی کمپانی اپل می‌تواند زنگ خطری جدی برای تجربه تماشای فیلم در سالن‌های سینمایی ایجاد کند.به گزارش ایسنا، کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل امسال شاهد رونمایی از یک گجت جدید بود و هدست «ویژن پرو» که بر اساس فن‌آوری واقعیت ترکیبی طراحی شده بود برای نخستین بار معرفی شد.
 

«ویژن پرو» به شما امکان می‌دهد یک صفحه مجازی را در میدان دید خود باز کنید که می‌تواند به کوچکی یا به اندازه‌ای که می‌خواهید باشد و کمپانی اپل ادعا می کند که در بزرگ ترین اندازه خود، صفحه نمایش می تواند عرض نسبی ۱۰۰ فوت (۳۰ متر) داشته باشد و این بدان معناست که هر فرد می‌تواند با داشتن این فناوری تجربه تماشای سه یعدی یک فیلم در صفحه‌ای بزرگتر از صفحه سینما و با کیفیت ۴k را به صورت شخصی داشته باشد.
این در حالی است که عرض صفحه نمایش سالن‌های سینما معمولاً از ۴۰ تا ۷۰ فوت (۱۲ تا ۲۱ متر) متغیر و این موضوع به عواملی مانند اندازه سینما، نسبت تصویر و فاصله تماشا بستگی دارد و البته تنها برخی سالن‌های سینما دارای صفحه نمایش با عرض ۱۰۰ فوت (۳۰ متر) هستند و متوسط عرض پرده سینما ۳۰ فوت (حدود ۹ متر) است.

صفحه نمایش سالن سینمای آیمکس (IMAX) نسبت به سایر پرده سینما بلندتر و ابعاد این صفحه‌های نمایش نیز بسیار متفاوت است. تنها در ایالات متحده، اندازه پرده سالن نمایش IMAX از حداکثر عرض ۲۹.۸ متر تا حداقل عرض ۱۳.۷ متر متغیر است.

 

تجربه تماشای فیلم در سالن‌های سینما که بویژه در سال‌های اخیر تحت تاثیر رشد چشمگیر سامانه‌های نمایش آنلاین قرار گرفته حالا با چالش جدیدی نیز رو به رو خواهد شد. با این وجود همچنان بسیاری از کارگردانان بزرگ سینما  ترجیح می‌دهند آثارشان روی پرده سینما در معرض دید مخاطبان گذاشته شود و تماشای فیلم روی صفحه نمایش کوچک را اشتباه می‌دانند.

«جیمز کامرون» پرفروش‌ترین کارگردان تمام ادوار سینما و «دیوید لینچ» کارگردان مولف آمریکایی از جمله چهره‌هایی هستند که نسبت به تماشای فیلم در فضایی به غیر از سالن‌های سینما موضع گرفته بودند.باید منتظر ماند و دید تکنولوژی جدید معرفی شده از سوی کمپانی اپل با چه بازخوردی در صنعت سینما همراه می‌شود. اپل همچنین اعلام کرد با همکاری با کمپانی دیزنی، امکان تماشای سامانه نمایش آنلاین دیزنی پلاس را روی این هدست فراهم کرده است.هدست «ویژن پرو» که محتواهای دیجیتالی را با فضای پیرامون ما تلفیق می‌کند و گفته می‌شود کاربران می‌توانند این دستگاه را با دستان، چشم‌ها و فرمان‌های صوتی خود کنترل کنند، از سال ۲۰۲۴ و با قیمت ۳۵۰۰ دلار در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.